får man tävla med den här nosgrimman?

konfunderad

Trådstartare
Ur TR:

"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett...
... Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev. smyckat med en diskret dekor."

Hur är det då med nosgrimman? Får den också vara smyckad eller måste den vara slät?

29478331.jpg

Sv: får man tävla med den här nosgrimman?

Enligt vad som står i TR skulle jag tolka det som om du inte får ha den nosgrimman på tävling.

jagf har tävlat med en liknande nosgrimma många ggr.
(dvs svart med gulddekor)
och även sett många andra som gjort det.

det är ju bara annan färg än den tradionella vita (eller bruna)...
däremot får man ju absolut inte ha blingbling på nosgrimman.
(fast det har jag sett andra tävla på också..)

Jag har ett liknande tävlingsträns, där är nosgrimman i svart och vitt läder. Det har det inte varit några problem med :) Tänk på alla dem som rider med "foder" på nosgrimman (både träns och kandar), detta är ju ofta i avvikande färg mot själva nosgrimman och det är ju inga problem så varför skulle det vara fel med detta :confused:

bästa är dock att ta med nosgrimman och visa för en överdomare, t.ex. när din klubb anordnar tävling. Då får du ett svar av denna.

Men jag skulle absolut tävla på det där tränset :)

Ur TR:

"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett...
... Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev. smyckat med en diskret dekor."

Hur är det då med nosgrimman? Får den också vara smyckad eller måste den vara slät?

29478331.jpg

Jag skulle inte tävla med den nosgrimman eftersom den inte enbart är gjord av läder.

vad är det gjort av då? det kan ju vara färgat läder! (beroende på vad det är för träns, men det är färgat läder på mitt svarta med guld!)

För att vara på den säkra sidan kan man fråga överdomaren på den aktuella tävlingen. :) Kan ju vara olika hur TR tolkas...:angel:

Det träns som jag har sett i verkligheten och som ser ut så där, har metalltrådar som är guldfärgade. Men visst, utan att ha sett det i verkligheten, så kan det väl vara av färgat läder. Man varför tävla med något som ser ut som om det strider mot reglerna? Även om det inte gör det?

Ja, det fattar jag >.<men undrade om nån vet anledningen ?

Det är dressyr, då är det enkla svaret "för att det är så"! ;)
Halva dressyr TR skulle falera om de som skrivit/skriver dem skulle motivera sina beslut och regler! :angel:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Utrustning Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: Beeboppe
·
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 507
Senast: Minett
·
Dressyr Får man tävla dressyr med det här tränset? I TR står det väl något i stil med att nosgrimman får vara i enbart läder, men menas det med...
Svar
17
· Visningar
2 787
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka