Får man hoppa låga klasser storhäst

Merali

Trådstartare
hej! Jag är så förvirrad ibland :E LD för storhäst är väl 90cm, men får man ändå hoppa lägre med storhäst eller gäller endast 90cm när man ska tävla hoppning? Får man hoppa lägre klasser än 90cm, är frågan alltså!

Det beror ju på vad arrangören erbjuder. Vissa har 0.80-hoppning och då kan man ju vara med på det?

På pay and jump brukar man kunna få välja höjd från bombana till 110-120.

• Gilla
Reactions: Elo
Jag tycker det verkar bli allt vanligare att arrangörer väljer att ha 80 också, så då kan man ju rida två klasser även fast man "bara" rider 90. Jag tävlar ponny och har under den här säsongen "bara" ridit LE-LD. Jättebra att det finns möjlighet att rida två klasser redan från början!

Sen som sagt, på pay and jump brukar det börja på bombana eller 30 cm, och gå upp till drygt 100. Ofta med 10 cm höjning. Då är alla höjder öppna för alla storlekar på hästar. Du kan t.ex. välja att hoppa 50 och 60 med storhäst, om du vill.

Jag tycker det verkar bli allt vanligare att arrangörer väljer att ha 80 också, så då kan man ju rida två klasser även fast man "bara" rider 90.
Jag såg en tävling för stor häst i höstas som hade 70, 80 och 90. Jättebra!
Till nästa år verkar de dessutom ha tagit bort kravet på att allt under 95 ska vara bed A eller CR, så kanske blir det mer lockande igen att ordna tävlingar med klasser under 95.

Fler och fler går ner till 0.70 som lägsta. Tackar jag särskilt för ;)

Men finns både 0.70, 0.75, 0.80 och 0.85 härikring. Inte på alla men 0.80 börjar bli riktigt vanligt.

De brukar vara ganska gott om starter i de klasserna så intresset finns. En klubb här anordnade lokal 0.70, 0.80 och 0.90 och inga fler klasser. Grymt uppskattat av många. Inkl mig som är helt bekväm på 70 men vi får problem i 80 eftersom hästen går iväg för mig och kommer helt fel

På P&J och klubbtävling kan du hoppa från typ 40 cm.

Fler och fler går ner till 0.70 som lägsta. Tackar jag särskilt för ;)

Men finns både 0.70, 0.75, 0.80 och 0.85 härikring. Inte på alla men 0.80 börjar bli riktigt vanligt.

De brukar vara ganska gott om starter i de klasserna så intresset finns. En klubb här anordnade lokal 0.70, 0.80 och 0.90 och inga fler klasser. Grymt uppskattat av många. Inkl mig som är helt bekväm på 70 men vi får problem i 80 eftersom hästen går iväg för mig och kommer helt fel

På P&J och klubbtävling kan du hoppa från typ 40 cm.

Lite nyfiken bara; Var finns det 0.7 lokalt?! :eek:
Är det inom rimligt avstånd (max 2 h) från norra Södermanland? Du får gärna PMa! :)
Inte för att jag och Herr Häst ska hoppa så mycket kanske, men är lite nyfiken bara.

Lite nyfiken bara; Var finns det 0.7 lokalt?! :eek:
Är det inom rimligt avstånd (max 2 h) från norra Södermanland? Du får gärna PMa! :)
Inte för att jag och Herr Häst ska hoppa så mycket kanske, men är lite nyfiken bara.

Jag minns inte exakt alla, fanns flera. Men Upplands Västmanlands fälttittklubb (ligger i Uppsala) var det som hade 70-80-90.

Kollar jag TDB i mitt område så av det som syntes för nån vecka sen (fler tillkommer) så se nedan. Inkopierat från mina anteckningar. OBS att alla arr inte är med. Ibland har flera likadana klasser samma dag eller helg och då har jag valt efter vad som passar mig. Alla klasser är inte med utan vad jag är intresserad av. Dvs lågt ;) Alla är lokala. Så som synes - det finns en del.

Men du kan ju söka på TDB? Då ser du ju i ditt valda område?

Tävlingar 2017

22/4 Jälla 80 cm (Uppsala)

13/5 Norrtälje ryttare 70 cm, 80 cm

20/5 TIRK 80 cm (Tierp)

3/6 Hofors 70 cm, 80 cm

16/6 Storvik 80 cm

18/6 Bälinge 80 cm

7/7 Hofors 70 cm, 80 cm

19/7 Svärdsjö 70 cm, 80 cm

19/8 Surahammar 80 cm

27/8 UPK 75 cm, 85 cm (Uppsala)

9/9 Täby 70 cm, 80 cm

16/9 TIRK 80 cm (Tierp)

7/10 Sollentuna 80 cm, 85 cm

Jag minns inte exakt alla, fanns flera. Men Upplands Västmanlands fälttittklubb (ligger i Uppsala) var det som hade 70-80-90.

Kollar jag TDB i mitt område så av det som syntes för nån vecka sen (fler tillkommer) så se nedan. Inkopierat från mina anteckningar. OBS att alla arr inte är med. Ibland har flera likadana klasser samma dag eller helg och då har jag valt efter vad som passar mig. Alla klasser är inte med utan vad jag är intresserad av. Dvs lågt ;) Alla är lokala. Så som synes - det finns en del.

Tävlingar 2017

20/5 TIRK 80 cm (Tierp)

3/6 Hofors 70 cm, 80 cm

16/6 Storvik 80 cm

18/6 Bälinge 80 cm

7/7 Hofors 70 cm, 80 cm

19/8 Surahammar 80 cm

9/9 Täby 70 cm, 80 cm

16/9 TIRK 80 cm (Tierp)

Ok, tack! :D:banana:

Tävlingar 2017

20/5 TIRK 80 cm (Tierp)

3/6 Hofors 70 cm, 80 cm

16/6 Storvik 80 cm

18/6 Bälinge 80 cm

7/7 Hofors 70 cm, 80 cm

19/8 Surahammar 80 cm

9/9 Täby 70 cm, 80 cm

16/9 TIRK 80 cm (Tierp)

Vet inte vilka klasser du tänkt tävla, men värt att tänka på:
Flera av de tävlingar du skrivit upp är både ponny och häst. Då är det sannolikt så att 70 är för ponny, och för häst börjar det från 80. Jag vet att det brukar vara så i Hofors och Svärdsjö iallafall, Täby har jag inte varit men sannolikt samma där.
Det kan ju även gälla om tävlingen startar från 80, att de alltså bara har det som ponnyklass och sen häst från 90.

Så det kan ju vara bra att ha det i åtanke när det är tävling för både häst och ponny :)

Vet inte vilka klasser du tänkt tävla, men värt att tänka på:
Flera av de tävlingar du skrivit upp är både ponny och häst. Då är det sannolikt så att 70 är för ponny, och för häst börjar det från 80. Jag vet att det brukar vara så i Hofors och Svärdsjö iallafall, Täby har jag inte varit men sannolikt samma där.
Det kan ju även gälla om tävlingen startar från 80, att de alltså bara har det som ponnyklass och sen häst från 90.

Så det kan ju vara bra att ha det i åtanke när det är tävling för både häst och ponny :)

Vad jag ska tävla eller OM jag ens ska tävla eller nöta P&J tills vi kräks på det vet jag inte än ;) Beror på hur vår vinterplan och vinterträning faller ut. Vi måste få matte starkare och mer bålstabil och fröken häst lydigare. Annars kan vi spara pengarna för att starta. (Hästen kan hoppa, är helt obrydd av tävlingsmiljö men blir väl taggad och stark - även på träning men där står ju nån och påminner mig om att jag måste riiiiiiida ;). När saker stämmer har vi noll problem ens på tävling. När det inte stämmer märks problemen redan på träning...)

Så listan är mest för att hålla koll på proppar och datum att dubbelkolla innan jag bokar in jobb. 70 och 75 kommer jag starta om det passar med övriga livet. 80 och högre beror på hur vintern går.

Men vid en ny snabb sökning på TDB finns det i distrikt Uppland flera 80 cm för enbart ridhäst. Finns även 70 och 75 för enbart ridhäst. Och saknar några återkommande arr som brukar ha lågt - men ofta vara sena med ansökan ;)

Men jag skulle just när de har både ponny och häst önska de hade redan i anmälan vilka klasser de tänker ha "var" sas. Och bra påpekande för tråden i stort :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka