Får man ha höns i en villaträdgård/liten bur?

movi

Trådstartare
Har i en veckas tid gått förbi en villaträdgård här i samhället och sett att det finns höns i en kaninbur, en utebur typ sån där trekantig som man kan köpa på djuraffären.

Har inte sett antalet höns i den, men minst 6-7 st är det.

Får man förvara 7 höns i en liten utekaninbur i ett villasamhälle? Eller egentligen skiter jag i att dom finns i samhället, jag reagerar mer på storleken på buren och antal höns i den!
Hade det varit för någon dag så är det väl inga problem, men nu har dom stått där en vecka...

Sv: Får man ha höns i en villaträdgård/liten bur?

Reglerna ser olika ut för olika kommuner. I vissa kommuner får man ha 5 st höns utan tillstånd, medan man i andra måste ha tillstånd för varje höna. Det finns inga generella regler för Sverige som stort, förutom ifall man har äggproduktion och det har ju inte dessa personer. De har hönor för eget bruk.

Ring till kommunens miljökontor och fråga hur reglerna ser ut där du bor.

Vad gäller buren tror jag knappast att den är för liten för djurskyddets skull. Även frigående höns inomhus i Sverige har betydligt trängre och tristare än en bur i någons trädgård, även om buren är liten.

Enligt jordbruksverkets regler får man ha 9 höns på en kvadratmeter golvyta om hönsen väger mindre än 2,4 kilo väger de mer så får du ha 7,5 höns på samma yta.

Detta gäller om du har så kallat enplans system, har du voljärsystem så att hönorna kan komma upp när de vill på olika hyllplan etc så får du maximalt ha 20 hönor på en kvadratmeter golvyta- men då gäller det max 7 hönor per kvadratmeter hyllplan.

Hobby folk brukar hålla sig på ca 3 hönor per kvadratmeter golvyta. Och då ska man komma ihåg att hobbyfolket oftast har utegång på hönorna... dvs nån sorts stor hönsgård eller att hönorna helt enkelt går lösa hela eller delar av dagen.

Jag är ganska morgonpigg, brukar vara ute och gå vid 4 och då är förhoppningsvis inte grannarna vakna, ska se om jag lyckas ta ett kort i morgon bitti på lilla buren och alla höns.

Nä, någon hönsgård har dom inte i trädgården, hönsen är bara i kaninburen...
Där finns inget utrymme för att sitta lite högre på en pinne eller liknande, bara markplan!

Buren måste vara inredd, dvs pinne, rede och sandbad ska finnas. Om inte så bryter det mot djurskyddslagstiftningen.

Halft OT så stötte jag på några hönor i morse när jag rastade hunden i villaområdet i stan. De är frigående inne på tomten och bor i ett uthus. Önskar att jag också kunde ha det så.

Liknande trådar

Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 565
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
  • Låst
Träning Fy vad jag mår dåligt just nu!!! I hålan där jag bor finns en gubbe som har ett gäng hästar.. (10-12) Skötseln av dessa djur har väl...
2
Svar
32
· Visningar
4 480
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar