Får man gå i aktiva grustag? (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Får man gå i grusgropar som ägs av företag och som är aktiva?
Nej, speciellt inte under arbetstid men helst inte andra tider heller. Det kan finnas områden som riskerar att rasa och det är maskiner som inte alltid kan ha tillräcklig uppsikt.
Med det sagt så är det en fråga om situation också, vi har flera grustäkter, vi har pågående verksamhet men inte så aktiv på plats längre utan det rör sig om ett par gånger i veckan eftersom företaget till viss del har ändrat inriktning. De som bor i närområdet går i groparna, en del är utarrenderad till skidförening men det finns material kvar som ska ta ut. Vi har även en större sjö i en av groparna som används till bad utan vår egentliga tillåtelse. Det rör sig mycket människor i området och det är något vi är medvetna om. Men det som kan få oss att gå i taket är när människor utnyttjar marken men vägrar visa hänsyn när vi kommer med arbetsredskap. Exempelvis kalla in och koppla sin hund, för det är otroligt olustigt att köra och inte veta om hunden finns runt maskinen.

Nej, speciellt inte under arbetstid men helst inte andra tider heller. Det kan finnas områden som riskerar att rasa och det är maskiner som inte alltid kan ha tillräcklig uppsikt.
Med det sagt så är det en fråga om situation också, vi har flera grustäkter, vi har pågående verksamhet men inte så aktiv på plats längre utan det rör sig om ett par gånger i veckan eftersom företaget till viss del har ändrat inriktning. De som bor i närområdet går i groparna, en del är utarrenderad till skidförening men det finns material kvar som ska ta ut. Vi har även en större sjö i en av groparna som används till bad utan vår egentliga tillåtelse. Det rör sig mycket människor i området och det är något vi är medvetna om. Men det som kan få oss att gå i taket är när människor utnyttjar marken men vägrar visa hänsyn när vi kommer med arbetsredskap. Exempelvis kalla in och koppla sin hund, för det är otroligt olustigt att köra och inte veta om hunden finns runt maskinen.
Ja jag förstår din frustation. Jag skulle aldrig gå i ett grustag där de arbetade.
Jag var nyfiken på vad ”bestämmelserna” säger.
Jag har turen att kunna gå i ett grustag som inte längre är aktivt, där man kan gå dagtid.
Ett annat som är aktivt har jag frågat runt om, där är det okej att gå kvällar och helger. Det är en äldre del av grustaget som inte används så ofta.
Det är ju en perfekt plats för hundar gällande fysträning och att få löpa fritt.

Ja jag förstår din frustation. Jag skulle aldrig gå i ett grustag där de arbetade.
Jag var nyfiken på vad ”bestämmelserna” säger.
Jag har turen att kunna gå i ett grustag som inte längre är aktivt, där man kan gå dagtid.
Ett annat som är aktivt har jag frågat runt om, där är det okej att gå kvällar och helger. Det är en äldre del av grustaget som inte används så ofta.
Det är ju en perfekt plats för hundar gällande fysträning och att få köpa fritt.
Rent lagmässigt kan man avhysa människor som befinner sig på marken, men det är sällan det händer. ;) Bra att du har frågat, då är det nog alldeles lugnt! :)

Men det som kan få oss att gå i taket är när människor utnyttjar marken men vägrar visa hänsyn när vi kommer med arbetsredskap. Exempelvis kalla in och koppla sin hund, för det är otroligt olustigt att köra och inte veta om hunden finns runt maskinen.
Är folk helt galna? :eek: Jag vågar inte vara någonstans i ett sandtag om jag ser att det finns aktiva maskiner där...

Liknande trådar

Övr. Hund Badat hunden för första gången på länge. Han håller ju på att byta till vuxenpäls (enligt de som kan och vet). Vi ska till veterinär på...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: tuaphua
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Migo
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 798
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar