Får man fråga om namntips kanske?

Sparrisen123

Trådstartare
Det är inte jag som är gravid, utan kusin som ska få sitt tredje :) Men då de har total namntorka vill de ha förslag, så jag tänkte att ni kanske ville och kunde hjälpa till? Syskonen heter Vendela och Jacob. De har funderat lite på flicknamn, och då lutar det åt Gloria, Olivia, Linn eller Ellen. Pojknamn har de inte ett enda förslag på och inte jag heller.
Så vem vill anta utmaningen att hjälpa kusin vitamin med familj? :p

Sv: Får man fråga om namntips kanske?

Det är inte jag som är gravid, utan kusin som ska få sitt tredje :) Men då de har total namntorka vill de ha förslag, så jag tänkte att ni kanske ville och kunde hjälpa till? Syskonen heter Vendela och Jacob. De har funderat lite på flicknamn, och då lutar det åt Gloria, Olivia, Linn eller Ellen. Pojknamn har de inte ett enda förslag på och inte jag heller.
Så vem vill anta utmaningen att hjälpa kusin vitamin med familj? :p

Mikaela är fint tycker jag, och Alexander. Flera fina namn: Malva, Alexandra, Viktoria, Erika, Janice, Karin, Madeleine, Sofie. Några fler fina pojknamn: Emil, Jens, Jimmy, Andreas.

Pojknamn: Harry, Martin, Måns.

Flicknamn: Timja, Laura, Alva.

några förslag i alla fall :)

Vendela:love:

Flicknamn:
Ina
Inez
Marja
Wilma:love:
Amanda
Hanna
Siri
Line

Pojknamn:
Oskar
Mattias
Jens
Johannes
Isak
John
Jonas
Joakim

Mina barn har de vackraste namnen jag vet: Alexander och Felicia.

Kan ju skriva de namn som jag har tänkt, även om ett barn ligger ganska långt fram i tiden :D

Flicka:
Kelly
Mira
Ellen
Felicia

gillar också Filippa men min bror heter Philip så det skulle nog bli lite konstigt.

Pojke:
Ted
Jack
Elias
Kasper

tycker faktiskt också att Ove är himla fint men det heter sambons far :D (Sambon tycker såklart att det skulle vara fruktansvärt på ett litet barn :p)

Flicknamn:
Signe
Vera
My
Greta
Siri
Ester
Elsa

Pojknamn:
Love
Elis
Sixten
Sigge
Harry
August
Otto

Vendela och Jacob är ju super fina namn, att någon som kan komma på två så fina namn behöver hjälp ^^

Jag är inte jätte förtjust i alla nya morderna namn som Tindra, Leon osv.
Jag läste här på buke någon gång att man ska kunna säga tre saker till "namnet" som ska låta bra.. Den ena har jag glömt men två av sakerna var
"Jag älskar dig ***"
"*** du blir befodrad"

själv tycker jag det låter som om om man befodrar ett litet dagisbarn från dockrummet till kuddrummet om man stoppar in "tindra" i luckan ^^

Hur som helst, några namn jag gillar är iaf

William
Wilma
Linnea

Philip
Sebastian

Maj
Oskar
Emelie
Laura
Julia
Amanda
My
Nina
Charlotta

Min häst heter Tindra så jag blir lite full i skratt när små ungar heter det jag kopplar med 600 kilo, just nu lermonster :D

Jag är inte jätte förtjust i alla nya morderna namn som (...) Leon

Fast Leon är verkligen inget nytt namn. Lite googling hittar en himla massa män och platser med det namnet. Modernt är det väl men knappast nytt. William och Wilma som du listade faller ju också in i kategorin moderna namn.

Jag menade inte moderna namn utan nya-moderna namn. Men du kanske har rätt om att leon inte är nytt, jag har då aldrig under min uppväxt hört någon som hetat det. William och Wilma är knappast några nya namn, men säkert moderna.

Jag menade namn som tindra, korall, angel, harmony etc. (lite svårt att komma på alla så här just nu)
De sista kanske inte är nya om man tittar i USA... meeen jag tycker verkligen inte att de är fina och staterna är ju inte riktigt kända för deras fantastiska smak ^^

Andra tycker såklart annorlunda mot mig och det får de gärna göra så länge ingen tvingar mig att döpa mina barn till något liknande.

Kl

TS
kolla här :)
http://www.alltforforaldrar.se/kul/...tm_medium=namntoppen&utm_campaign=svenskanamn

Jag älskar att fundera på namn, även om barn ligger i en mycket avlägsen framtid för min del. ;)

Flicknamn som jag gillar:
Lovisa
Saga
Wilma
Julia
Agnes
Ingrid
Maya
Nikki
Leia
Vilda

Pojknamn:
Silas :love: (får jag en son ska han heta Silas)
Oscar (men det heter brorsan, så det skulle väl kännas fel att döpa ett barn till exakt samma namn)
Elias
Isak
Alexander
Sam
Adrian
Victor
Emil
Jonathan

Plus att jag kommer jobba för att min eventuella blivande son ska få heta Olof i andranamn, vilket är ett släktnamn på pappas sida, men det är väl inget man ger någon i tilltalsnamn.

själv tycker jag det låter som om om man befodrar ett litet dagisbarn från dockrummet till kuddrummet om man stoppar in "tindra" i luckan ^^

Kan ju hänga ihop med att sveriges äldsta Tindra idag är sisådär 6 år gammal, eller vad vet jag, men medelåldern faller ju inom dagisåldern i alla fall. Det blir väl skillnad när de växer upp, men den uppfattningen lär ju hänga med ett bra tag. Tindra är väl fint, men jag ser det mer som ett hästnamn.

Jag gillar fåstaviga gamla svenska namn som typ Elsa, Siri, Arvid och Emil.

Senast ändrad:

Jag gillar släktnamn. Det är inte bara ett namn då, utan ger även en känsla för rötter.

Vad heter morfar, farfar och alla andra gamla gubbar i släkten? Döda som levande (de flesta är nog dock inte i livet). Går man tillbaka i släktträdet kan man hitta massor med fina namn, som dessutom betyder mer än bara vad föräldrarna hade för smak just då.

Kan ju hänga ihop med att sveriges äldsta Tindra idag är sisådär 6 år gammal, eller vad vet jag, men medelåldern faller ju inom dagisåldern i alla fall. Det blir väl skillnad när de växer upp, men den uppfattningen lär ju hänga med ett bra tag. Tindra är väl fint, men jag ser det mer som ett hästnamn.

Jag gillar fåstaviga gamla svenska namn som typ Elsa, Siri, Arvid och Emil.

Ja jag förstår ju såklart att namnen kommer följa med tiden.. men nu är nu och jag gillar dem helt enkelt inte nu. Sen kanske jag tycker dom är super fina om några år och döper min dotter till det när det blir dax (gud förbjude ^^) Men nu tycker jag mest att det låter lite... white trash :eek:
(Min sysslings dotter heter det:angel:)

Emil är ett fint namn! I like it! Siri är också super fint men jag skulle nog inte döpa min dotter till det.

Jag gillar släktnamn. Det är inte bara ett namn då, utan ger även en känsla för rötter.

Vad heter morfar, farfar och alla andra gamla gubbar i släkten? Döda som levande (de flesta är nog dock inte i livet). Går man tillbaka i släktträdet kan man hitta massor med fina namn, som dessutom betyder mer än bara vad föräldrarna hade för smak just då.

Jag gillar också släktnamn! Jag gillar traditioner generellt.. Dock har jag fått stå ut att heta Arnesdotter hela mitt liv.. vilket INTE var uppskattat när det under en period av mitt liv var populärt att kalla någon "jävla arne" istället för "jävla idiot" ... Vi hade en vikarie en gång som hette arne som var 35 kanske och en av mina klasskompisar undrade "hur faaan kan man döpa någon till arne?" ... ptjaa :angel:

I vår släkt är det alltså tradition att dottern får namnet efter pappan. Min mamma heter Bertilsdotter och mina kusiner heter Larsdotter. Min framtida dotter kommer heta Olsdotter. Det tycker jag är fint! Sambon heter eg Pär-Olle men kallas ALLTID för Olle och någon måtta på saker och ting får det ändå vara.. Pär-Ollesdotter vore ju snudd på barnmisshandel ;):rofl: Så därför kommer det bli Olsdotter:love:

Jag har tur också som har en mamma som är frälst i släktforskning och kan kolla upp namn från släkten sen början på 1700-talet.
Ska be henne rota fram lite info så kan jag uppdatera med lite namn.

Senast ändrad:

Nu har jag kollat igenom första sidan av vårt släktträd (av 52 sidor) och hittat massa fina och lustiga namn ^^

Tjejnamn
Semona
Petrea
Hedera
Tani
Hally
Illiana
Toni
Sigbrit
Märta
Stina
Signe