Västernorrland just nu. Var iskallt inne när vi kom igår, 10 grader. 12 grader utomhus.
Så vi eldade på och satte på elementen.
Så vi eldade på och satte på elementen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har inte behövt något på över 10 år.Jag renoverar dem varje år och ibland får man häfta ihop/skruva ihop ett nytt.
Här har vi så mycket insekter så att det vore omöjligt att släppa in luft annars. Myggen är inte värst, utan det är mer bromsar, getingar, steklar av diverse sorter, bin, humlor, och framförallt flugor en masse.Och jag har inte behövt något på över 10 år.
Myggfönster är en absolut nödvändighet tror jag har sex styckenHär har vi så mycket insekter så att det vore omöjligt att släppa in luft annars. Myggen är inte värst, utan det är mer bromsar, getingar, steklar av diverse sorter, bin, humlor, och framförallt flugor en masse.
Till och med i södra Småland har vi haft låga temperaturer (4 grader) på morgonen, men sedan har vi haft runt 20 grader på dagarna så huset håller värmen...Västernorrland, i onsdags när jag åkte till jobbet var det +3 grader. Så det är definitivt dags att elda.
Men för att se det lite positivt så bör mygg och knott börja dö om vi får lite minusgrader.
@Scata @KrålusJag har tillverkat jättefina myggfönster men i år har de bara användts bara några dagar.
Man får helt klart elda inomhus när det börjar bli mörkt är mitt motto. Men bor i lägenhet där öppna spisen har fläkt som behöver stå på när brasan slocknat så eldar vi sänker vi inne temperaturen 1-2 grader. Vi eldar för nöjet och kråkorna.. men försöker låta bli när det varit för stor vedbrist!Det är kallt på morgonen och tvätten tar två dagar att torka.
Jag bor i Ög hur är det hos er?
Jag gillar egentligen allihop och är oerhört tacksam att få bo på en plats där mångfalden och mängden är så stor bland insekterna. I år har jag sett flera nya slags steklar och även ett nytt slags vildbi (tror jag).Myggfönster är en absolut nödvändighet tror jag har sex stycken
Och flugorna är värst
Vad är det för spindel som ser ut som en geting med långa ben?Jag gillar egentligen allihop och är oerhört tacksam att få bo på en plats där mångfalden och mängden är så stor bland insekterna. I år har jag sett flera nya slags steklar och även ett nytt slags vildbi (tror jag).
Myggor och flugor kan dock få hålla sig på lagom nivå men det brukar faktiskt svalor och fladdermöss sköta ganska bra. Jag blev både glad och lycklig när jag häromkvällen såg fladdermöss igen, de har tyvärr varit i låga antal ett tag.
Så fina dagstemperaturer har vi inteTill och med i södra Småland har vi haft låga temperaturer (4 grader) på morgonen, men sedan har vi haft runt 20 grader på dagarna så huset håller värmen...
Getingspindel. Har också haft en här för första gången.Vad är det för spindel som ser ut som en geting med långa ben?
Jag såg en hos veterinären häromdagenGetingspindel. Har också haft en här för första gången.
https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...indeldjur/spindeldjur/getingspindel.5209.html
De är fina. Men funderar på om det är klimatförändringarna som gör att de flyttat hit när de kommer från medelhavsområdet.Jag såg en hos veterinären häromdagen
Visa bifogad fil 128149