Får lätt urinsten och har artros

Pudlan

Trådstartare
Min hane på 14 år får tydligen lätt urinsten och har ätit sånt förebyggande foder men han har även artros. Magen inte varit helt 100% ok med detta foder som löser o förebygger urinsten. Men inte fått någon ny urinsten. Men det är inte glykosamin och omgega 3 i det fodret. Vilket gör att han får mer känningar av artrosen. Provat med en tablett som skall hjälp mot artros vilken den gjorde men katten blev jätte dålig i magen. Testade en annan modell på artros förebyggande små ben, dom vill han inte ens prov smaka.

Fick backa och sätta in ga foder sorten för han mage blev så kass. Han mage är nu bättre men...Men nu hörde jag att han jamade när han var o kissade. Så började det förra gången när han fick urinstens problem som matte inte fattade med en gång då. Skall kontakta veterinären på måndag för rådgivning. Men han artros är bättre med ga fodret han får nu.
Varför finns det inget foder som kominerar glykosamin och omge 3 samt urinstens förebyggande/lösande? Någon med tipps?
Med vänlig hälsning
Pudlan

Royals mobility foder har s/o index. Det betyder att det förebygger urinvägsbekymmer. Om han inte har så att han behöver lösa stenar så kan det fungera.

Royals mobility foder har s/o index. Det betyder att det förebygger urinvägsbekymmer. Om han inte har så att han behöver lösa stenar så kan det fungera.

Då skall jag kolla på detta. Såg att Specific har något för leder som verkar ok för urinstens känslig katt. Skall ta en titt på båda o se om han behagar ära något av det.
Mvh
Pudlan

Blötmat av vilken sort som helst brukar förebygga urinsten. Vätska är en rätt central del av att förebygga problem oavsett vilken sort det handlar om. Vad gäller artrosen skulle jag inte bry mig om något specialfoder mot artros. Prata med din veterinär om att ge katten Cartrophen istället.

Blötmat av vilken sort som helst brukar förebygga urinsten. Vätska är en rätt central del av att förebygga problem oavsett vilken sort det handlar om. Vad gäller artrosen skulle jag inte bry mig om något specialfoder mot artros. Prata med din veterinär om att ge katten Cartrophen istället.

Det går inte att ge Cartrophen då katten äter kortison för astma.
Vid kortison behandling kan man inte ges smärtstillande heller då risken för magsår är stor. Lite dumt men han kan inte vara utan kortisonet. har satt ut flera vattenskålar och funderar på en vattenfontän då han älskar vatten som rinner.
Mvh
Pudlan

Det går inte att ge Cartrophen då katten äter kortison för astma.
Vid kortison behandling kan man inte ges smärtstillande heller då risken för magsår är stor. Lite dumt men han kan inte vara utan kortisonet. har satt ut flera vattenskålar och funderar på en vattenfontän då han älskar vatten som rinner.
Mvh
Pudlan

Ni kan inte ge kortison med inhalator då? Lägre dos borde minska risken för problem om man kombinerar med Cartrophen (som f ö inte är lika hårt för mage och njurar som Metacam).

Min hane på 14 år får tydligen lätt urinsten och har ätit sånt förebyggande foder men han har även artros. Magen inte varit helt 100% ok med detta foder som löser o förebygger urinsten. Men inte fått någon ny urinsten. Men det är inte glykosamin och omgega 3 i det fodret. Vilket gör att han får mer känningar av artrosen. Provat med en tablett som skall hjälp mot artros vilken den gjorde men katten blev jätte dålig i magen. Testade en annan modell på artros förebyggande små ben, dom vill han inte ens prov smaka.

Fick backa och sätta in ga foder sorten för han mage blev så kass. Han mage är nu bättre men...Men nu hörde jag att han jamade när han var o kissade. Så började det förra gången när han fick urinstens problem som matte inte fattade med en gång då. Skall kontakta veterinären på måndag för rådgivning. Men han artros är bättre med ga fodret han får nu.
Varför finns det inget foder som kominerar glykosamin och omge 3 samt urinstens förebyggande/lösande? Någon med tipps?
Med vänlig hälsning
Pudlan

Ni kan inte ge kortison med inhalator då? Lägre dos borde minska risken för problem om man kombinerar med Cartrophen (som f ö inte är lika hårt för mage och njurar som Metacam).

Jo vi har en men katten är livrädd bara han ser inhalatorn... Inte ens om jag plockar i sär den och lägger god saker i kommer han fram.
Mvh
Pudlan

Med vänlig hälsning
Pudlan

Min älskade katt hade fått diabetes visade det sig när vi var hos veterinären då katten inte blev ok i magen. Så Min vän sen 14 år har somnat in. Det var omöjligt att försöka behandla diabetesen när han åt kortison för sin astma. Så valet var för min katts bästa att han skulle slippa lida mer. Men vad det är tomt i huset utan vår katt. Gosa med era katter lite extra från mig!
Mvh
Pudlan

Min älskade katt hade fått diabetes visade det sig när vi var hos veterinären då katten inte blev ok i magen. Så Min vän sen 14 år har somnat in. Det var omöjligt att försöka behandla diabetesen när han åt kortison för sin astma. Så valet var för min katts bästa att han skulle slippa lida mer. Men vad det är tomt i huset utan vår katt. Gosa med era katter lite extra från mig!
Mvh
Pudlan

a4053fef25fd8bd2b3e3ff238f42d706.jpg

Styrkekram.

Mvh
Pudlan

Otroligt tomt utan katt. Ingen som vill kosa i soffan, väcka mig när det ljusnar, får äta ensam frukost på vardagarna o ingen som kommer med svansen rakt upp med liten böj när man kommer hem o ingen tittar ut genom fönstret när man är ute. O inget sällskap inne. Tänk vad det blir tomt. Men jag är glad för våra 14 år vi fick. O att vi hittade vår katt, någon hade satt ut honom i skogen som kattunge med blå ögon. Blå ögon hade han 2-3 veckor efter vi fann honom. En underbar vän som hela tiden jobbade på att vi skulle må bra. Nu hoppas jag att han ar det bra och mår bra.
Tack positiva inlägg o fina stöd. Pusa lite extra på era underbara katt vänner!
Stor kram Pudlan

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hundhälsa Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min...
Svar
8
· Visningar
2 326
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 405
Senast: fijja
·
Hästvård Jaha, så har veterinären varit och undersökt min halta häst, 9 arigt varmblod. Efter att ha röntgat 3 ben; båda bak och hö fram och...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 245
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024