Får jag visa mitt sto i sommar? Och ang registrering.

MaRomer

Trådstartare
Får jag visa mitt sto på utställning i sommar? Hon är av rasen finnshäst och det finns alltså ingen avelsförening för henne i sverige. Hon har EU-pass men registrerad på hippos.fi. (finland)

Jag pratade om att visa henne förra sommaren men tror det var så att de ville att jag skulle registrera om henne på något sätt. Men om jag gör det. Betyder det att hon kommer hamna som kallblod/halvblod/ kornsing? Eller hur blir det. Hon har full stam.

Och hur blir det med hennes kommande föl? Det finns ju ingen avelsförening som sagt. Så hur blir det då? Kommer fölet hamna som korsning med full stam? Och får jag visa det fölet?

Sv: Får jag visa mitt sto i sommar? Och ang registrering.

Problemet är att det nog inte finns någon domare som känner till rasstandarden och vet vad hästen ska dömas efter.

Vad gäller registrering står det så här på Hästavelsförbundets sida

Häst med utländskt pass
Häst med utländskt pass vars ras ej har någon, av Jordbruksverket godkänd rasförening i Sverige – raskod 10
Följande handlingar skall bifogas ansökan:

1. Passet i original tillsammans med ansökningsblankett. Detta bör skickas rekommenderat. Om passet ej uppfyller EU-kraven kommer det att arkiveras och ersättas med ett svenskt pass. Om hästen inte är chipmärkt måste detta göras innan utfärdande av nytt pass.

2. Hästens signalement ska kontrolleras mot passet av en ID-kontrollant eller veterinär (kontrollen får inte utföras av hästägaren). I de fall hästen är chipmärkt ska även avläsning av chip ske. Att signalement kontrollerats ska skrivas in i passet på där för avsedd sida, alternativt ska ett konturdiagram fyllas i och skickas med.

3. Ägarbevis - vem som äger hästen skall styrkas enligt ett av följande alternativ:
a) Kopia av köpekvitto/avtal insändes. Viktigt att det framgår hästens namn, datum, vem som är köpare och att det finns underskrift av både säljaren och köparen med ev. namnförtydligande.
b) Om kvitto/avtal saknas skrivs ett alternativt ägarintyg, där två ojäviga personer med namn och kontaktuppgifter intygar ägandet. Någon särskild blankett för detta ändamål behövs ej.

Kostnad:
Om hästen har godkänt EU-pass: 300 kr + postförskottsavgift
Om hästen har ett icke godkänt EU-pass som byts ut mot ett nytt svenskt pass: 900 kr + postförskottsavgift

Liknande trådar

Träning Jag har en korsning där pappan är halvblod och mamman kallblod. Han har gråa papper i SWB. Nästa år blir han tre pch har blivit...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: Fille
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka