Sv: Får jag tävla med 'antiglidunderlägg' under sadeln?
BeastieBabe skrev:
gör den verkligen nytta mellan sadeln och schabraket? är det så att sadeln glider på schabraket om du inte har en antiglidmatta?
Konstigt nog gör den det, fråga mig INTE hur det går till dock, jag förstår det inte själv? Herrn har ett sadelläge (som är väldigt bra!) och ett sadelgjordsläge som är placerat helt fel i förhållande till varandra. Enda stället sadelgjorden ligger still är precis bakom armbågen. Men om jag lägger sadeln där den ska vara och släpper gjorden rakt ner hamnar den cirka 1 - 1½ dm längre bak än sadelgjordsläget. Så sadelgjorden glider fram och drar med sig sadel och schabrak. Detta händer oavsett vad jag har och hur jag gör och det är bara att leva med.
Med antiglidpadden mellan schabrak och sadel så av någon konstig anledning glider det hela inte lika mycket framåt, det glider fortfarande, men inte lika mycket. Jag har INGEN aning hur det går ihop egentligen, för jag kan inte förstå hur något mellan sadel och schabrak kan hindra glidning, då schabraket borde kunna glida lika fint ändå. Men av någon anledning minskar (men elimineras inte) glidandet.
Den är köpt på Granngården här, hittade den i en realåda för 50 spänn, så tyckte 'kan vara kul att testa'. Man ska kunna ha den under schabraket med, men det har jag inte provat, jag är rädd det ska bli friktion, och så kan jag inte få ihop att det ska bli behagligt för hästen. Fast hmm, kanske skulle prova det med någon dag.
Jag använder den inte alltid (bökig att passa in), och kan utan problem tävla utan den, men får jag ha den så är ju det bra för då kan jag ju lika gärna ha den.
En kompis har fått exakt samma padd förevisad för henne av sadelmakare eller om det vars adelutprovare, dock minns jag inte av vem. Jag har aldrig sett den varken före eller efter jag hittade den i realådan dock, så ingen större hjälp ang var man kan köpa den.