får jag aldrig ha en frisk häst..

LadySara

Trådstartare
börjar funderar på att köpa hoppande bönor istället för häst. dom kan man mosa om dom blir sjuka å köpa en ny...

tog för ett år sedan bort en häst efter att hon gjort sig illa ev i hagen. importerade i somras ett fuxsto, hon visades ha pålagringar vid röntgen som va rätt så allvarliga. så henne skickade vi tillbaka efter 3mån. hämtade då hem en ny fröken ett dressyrsto som jag tänkt ha kvar å ev betäcka om nått år.

kommer hem barfota med dåliga bakhovar. trots att hon gått igenom besiktningen 3 dagar tidigare. dröjer 1½ v innan jag får tag i en hovis den enda som kommer är den som har semester men tycker synd om min häst. ringde till 20!!! st. då har de gått så långt att hon ömmar i sulorna så de blir box de sista dagarna. hovis gör så gott han kan, STOR skillnad på häst. skrittar ut å joggar lite på banan dagen efter. linar dagen efter på banan (dåliga ryggmuskler så jag vill inte sitta på henne varje dag).

vilar dagen efter. rullar i boxen och rullar nästan fast hamnar emot väggen men sparkar sig loss ser inget konstigt då. dagen efter när jag tar in henne är hon jätte halt i bak. svårt att säga vilket ben hon liksom kniper med rumpan å trippar med båda bak. liite svulen å liite varm båda bak. spolar av leran å kollar efter sår. hittar inget. ET var bokad dagen efter så jag avvaktade. Et går igenom hästen å skakar på huvet. den här är värre än den där andra du hade säger han. han merna då den häst jag tog bort förra sommaren hon va SNE när hon kom till mig. vilket vi fick ordning på men de tog 1 år.

han masserar å masserar å grejar å donar. hon får akupunktur slappnar av till sliut å står å gäspar.

dagen efter att ET varit där dvs idag går hästen som vanligt in från hagen men ajg kikar å ser att hon inte är helt ren i skritten. släpar hö bak lite. inne i boxen kan hon inte flytta sig åt sidorna uttan ramlar nästan backar hon håller hon nsätan på att ramla omkull. ringer ET direkt han frågar massa frågor å ber mig känna å klämma, hottar inget alls. ett litet sår på knä v bak. ska avvakta till imorgon. ET tror att de är att hon har känningar efter behandlignen.. kan de vara de ?? att de är nån form av rejäl träningsvärk? skulle kolla henne å sedan ringa direkt oavsett hur hon mådde han. sitter å mår itne direkt bra nu bara väntar att de e nått stort fel å att hon ska skickas tillbaka till förra ägaren elelr att nått blir så illa att hon måste ta bort.. j aj vet man ska inte måla :devil: på väggen...

Sv: får jag aldrig ha en frisk häst..

Det är inte alls ovanligt at dom blir ömma i kroppen efter eN behandling. Avvakta ett tag tycker jag.

jo att dom blir lite ömma men såhär... nästan otäckt att se henne. har juh haft 2 andra hästar som arit sneda å krokiga å som varit i rejält behov av hjälp men som itne reagerat ens i närheten av detta...

kanske ev har hittat en jättekänslig dam.

täcke på eller av?? jag stod å funderade innan jag åkte hem...

värme undrlättar ju alltid mer än kyla för musklerna. ni har ju hyffsat kallt däruppe nu, annars vet jag inte vad jag ska säga :crazy:

så många som läser en så få som skriver. buke brukar juh vara full av skriverier på natten..

När jag haft ET ute så måste mina hästar ha boxvila 2 dygn samt
inte ridas på 5 dagar !
Jag har rättat till kotor på mina och det kan ömma rejält !

Hej från hambo

har inget tips på va det kan va eller så, men jag har lyckoönskningar och hoppas att det här kommer lösa sig! :)

Min ET brukar säga att minst 2 dgr behöver hästen vila efter en behandling.
När jag själv har fått massage hos sjukgymnast kan jag ha ont i flera dagar.

täcke är ett bra val, för värme till stela/ömma muskler är det bästa

*kl*
självklart så vilas hästarna som fått behandlign minst 2 dagar 3 dagen är de skritt som gäller å sen kör vi på normalt... om inget annat sägs.

dock ska jag in till klinik imorgon med fröken hon har tydligen lyckats få en smäll på ett senfäste höbak när hon rullade fast. vill int stödja på de på morgonen men blir bättre under dagen vid rörelse vid intag är hon näst intill ohalt. men vi ska röntga för att se om de är en blödning ellerså inget är trasigt..

å så kollar vi tänderan när vi ändå är där.. jösses första vet besöket inom en mån.. jaja de e så de är att ha pålle...

Ja, vet inte vad jag ska säga. Hoppsa bara att det ska lösa sig.

I tillägg till din rubrik så skriver jag under på den samma... Min nuvarande har hållt sig frisk hittills men livrädd det ska hända något då jag senaste åren fått avliva flera hästar jag haft...

*kl*

lite uppdatering. va in till kliniken.. inga fel på senan men håll i er när vi höll på så kom vi fram till att fröken ömmade i sulan oxå.. så vips så hittade vi en STOR hovböld. karvade upp å de rannmycket äcklepäckel.. såg ut som ett blodbad å var bad innan vi va färdiga.. så nu står fröken på box med gips. böt gips igår å de va inte lätt hon slog å va skitgrinig. ska in i morgon å karva bort mera ur hoven då hon itne ens ställer ner den nu får se om vi ev hittar en till böld. *suck*

inte blir de bättre i musklerna på henne av att ha ont å spänna sig ännu mera... täcke på å mycket hö. lindad runtom för stöd hon är juh 3bent sätter enbart nertån lite lite...

känner mig lite hemsk som itne upptäckt hovbölden tidigare men ingen som heslt värme eller puls. får se hur lång tid de hära tar.. *suck* dubbel suck*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 425
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama