Får inte till det med foderstatsprogrammet..

limona

Trådstartare
Jag är inte särskilt insatt i hur man räknar fram foderstater, men jag vill självklart ha en perfekt och väl genomtänkt foderstat till mina hästar. Så jag använder mig av Hippocampus foderstatsprogram.

Men det blir alltid bry för mig när jag ska ange träning. Min häst, ett arabsto, tränas för distans och har haft en lugnare period sedan december. Då är hon mest skrittad ute eller markarbetad ca tre gånger per vecka och det har räckt med hö och mineraler enligt programmet. Och hon är fin, välmusklad och lite rund.

Nu ska hon upp i full träning igen, och man ska ange antal minuter per dag som man skrittar, travar, galopperar. Men jag rider inte varje dag, utan fyra högst fem dagar i veckan. Ska man göra ett genomsnitt per dag? Blir det rätt då eller gör det någon skillnad att hästen jobbar - vilar - jobbar etc?

Hoppas någon orkar läsa och ge mig lite tips så att vi kan få till en bra foderstat nu inför tävlingssäsongen :)

Sv: Får inte till det med foderstatsprogrammet..

Ett genomsnitt ja, som gör att du får ett ca arbetsprogram.

Precis som Boj skriver så är det ett genomsnitt.
Ofast har jag lagt upp träningen över 14 dagar med en långritt varannan "helg". Då får man räkna ut allt o dela.
Med detta schemat jag har nu vet jag inte hur jag ska träna.

Allt eftersom du tränar så kommer du hitta var hon ligger lagom vid vilken träning. Skriv upp siffrorna så blir det enklare nästa år.

Funkar höet utan kraftfoder så öka det istället för att lägga på kf. Lite krubbskrammel är inte fel som belöning o där kan man gömma salt tex. Fungerar hon på betfor är det superbra.
// Linda

När vi räknat i skolan har vi gjort så här: Räkna ut hur många minuter skritt, trav och galopp per gång, sen får du slå ihop det och dela det på 7 (dvs antal dagar i veckan) så at du får ett genom snitt på varje dag. Hängde du med?

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
S
Foder & Strö Hej! Har fått nya värdena på ensilaget, och har suttit och försökt räkna ut med hippocampus på ett ungefär. Jag vet att man inte ska...
Svar
16
· Visningar
1 887
Senast: HelenaHandberg
·
Foder & Strö Nej jag behöver inte hjälp med att räkna men ha andra frågor. Hur gör ni andra som har häst på lösdrift när ni räknar ut foderstaten...
Svar
11
· Visningar
944
Senast: Zondell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025