Får inte ner henne i vikt!

Grålly

Trådstartare
Jag har ett nordissto på 9 år som när jag köpte henne endast stått i 3 år. Då var hon väldigt, väldigt, väldigt fet. Har haft henne i 2 år till sommaren, och hon gick ju ner när jag började motionera henne, men hon är fortfarande alldeles för tjock. Hon går på lösdrift, har stora hagar, motioneras ca 6 dagar i veckan (just nu endast i skritt), står endast på hö (+ vitaminer och mineraler, saltsten såklart).

Men det känns som att inget jag gör hjälper. Oavsett hur mycket och hårt jag rider och motionerar henne så går hon inte ner i vikt. Andras hästar verkar alltid ha fri tillgång på grovfoder, men går inte alls upp i vikt. Pga. olika anledningar så kan jag inte mäta hömängden, men jag ger så lite som jag bara kan, känns nästan som att jag svälter henne. Hon får mat 3-4 ggr om dagen. Hon går upp i vikt genom att se på mat, liksom. Hur kan det vara så pass stor skillnad från häst till häst? Vad kan man göra för att få ner henne i vikt? Hon måste ju äta i alla fall.

VAD GÖRA?

Sv: Får inte ner henne i vikt!

Beskriv hur hon ser ut i kroppen!

Har hon stor mage?
Kan du känna hennes revben?
Kan du känna hennes ryggrad när du lägger handen över ryggen?

Väldigt många hästar är undernärda, fast ägarna tror att de är överviktiga. SÅ för att kunna ge dig råd måste vi veta att vi pratar om en verkligt fet häst! Att det inte är en svältfödd häst med stor buk bara...

Beskriv hur hon ser ut i kroppen!

Har hon stor mage?
Kan du känna hennes revben?
Kan du känna hennes ryggrad när du lägger handen över ryggen?

Väldigt många hästar är undernärda, fast ägarna tror att de är överviktiga. SÅ för att kunna ge dig råd måste vi veta att vi pratar om en verkligt fet häst! Att det inte är en svältfödd häst med stor buk bara...

Hennes mage är jämnt rund och stor, inte en smal ryggrad med en tunna hängandes under, utan jämnare. Jag kan inte känna revbenen. Ryggraden känner jag nog, men den syns inte. Jag har sett "uppblåsta" hästar, och så är hon inte tycker jag. Hon är ändå jämn i kroppen på något sätt, men ändå för tjock. Hon har muskler, det är ingen degig, fet häst.

Du, det är mitt i natten, en lördag. :smirk: Förvänta dig inte att forumet är fullbelamrat med besökare då... :idea:

Du får inte minska hur mycket som helst på höet till henne. OM hon verkligen behöver gå ner i vikt så bör du nog helt enkelt rida mer. Sen kanske du får begränsa grästillgången på sommaren, så att du inte "Kommer efter" redan då. För då har du jobb hela vintern att få ner henne i normalhull.

Du, det är mitt i natten, en lördag. :smirk: Förvänta dig inte att forumet är fullbelamrat med besökare då... :idea:

Du får inte minska hur mycket som helst på höet till henne. OM hon verkligen behöver gå ner i vikt så bör du nog helt enkelt rida mer. Sen kanske du får begränsa grästillgången på sommaren, så att du inte "Kommer efter" redan då. För då har du jobb hela vintern att få ner henne i normalhull.

Äh, det brukar ju finnas en massa besökare.. :angel: :D

Här finns inga OM, jag måste få ner henne i vikt. Jag skulle väl inte säga det annars, jag har som sagt sett undernärda hästar, och hon är inte så.
Jag kan helt enkelt inte rida mer. Under somrarna rider jag 1-2 timmar, 6 dagar/vecka, hästen är svettig varje gång, och hon är ändå lika fet i slutet av sommaren som i början. Jag får helt enkelt minska grästillgången på somrarna, men mindre hö kan jag inte ge henne, det funkar inte. Jag kan ju inte svälta henne.

Du måste börja med att köpa en hövåg! Det kostar inte mkt. Du måste ju veta hur mycket du ger henne så att du varken ger för mkt eller för lite. Du kanske tror att du ger henne väldigt lite men egentligen kanske hon får många MJ för mkt... Eller tänk om du ger för lite TS/100kg?!

Sen bör du analysera höet (om du inte redan har analyserat hö?). Det är mycket viktigt att veta vad och hur mkt du ger henne.

Jag håller på o kämpar med en överviktig nordsvensk också...

Du måste börja med att köpa en hövåg! Det kostar inte mkt. Du måste ju veta hur mycket du ger henne så att du varken ger för mkt eller för lite. Du kanske tror att du ger henne väldigt lite men egentligen kanske hon får många MJ för mkt... Eller tänk om du ger för lite TS/100kg?!

Sen bör du analysera höet (om du inte redan har analyserat hö?). Det är mycket viktigt att veta vad och hur mkt du ger henne.

Jag håller på o kämpar med en överviktig nordsvensk också...

Ja, jag måste köpa en hövåg och sen analysera höet, det har jag inte heller gjort. Men vad ska man sen göra med analysen? Hur ska man räkna ut hur mycket hö hon ska ha? Jag är verkligen ingen expert vad gäller foder, så jag skulle behöva lite hjälp..

Jag har under flera år haft samma problem som du. Min häst fick fång 2005 och jag försökte under hela förra vintern få henne att gå ner i vikt, kanske gick hon ner 20kg eller nåt. Men hon var väldigt överviktig så det märktes inte mycket.
Sommaren 2006 gick hon i liten nerbetad hage men gick ändå inte ner speciellt mycket. (Lever nog på luft :) )
Jag har hela tiden gett henne rätt mängd hö i förhållande till hennes vikt, men tyvärr inte analyserat.

Men vändningen kom denna hösten när jag följde ett råd här på buke som jag inte tänkt på tidigare. Jag har ju tänkt att det är höet som räknas till grovfoder, men helt glömt bort halmen.
Så denna hösten/vintern har hon fått fri tillgång till halm, och höet har reglerats utifrån hennes hull och om det har varit barmark eller snö i hagen. Jag bor i Skåne så vi har i princip haft grönt gräs hela vintern förutom när det har varit snö. Hon har såklart fått mineraler också + en hel del morötter istället för kraftfoder och för att magen ska hållas igång.
Och hon har otroligt nog gått ner i vikt och håller den trots att jag pga olika omständigheter inte har kunnat rida mer än skritt lite då och då. Hon har varit lagom pigg och glad precis som vanligt, men inte lika "spökrädd" som tidigare när hon fick mer hö.

Hon var också jämn tjock runt om och man kunde inte känna hennes revben över huvudtaget och hennes kors var "vackert" hjärtformat. Nu kan man precis ana revbenen när man känner med handen och korset är jämnrunt. Detta är alltså en korsningsponny, new forest/halvblod.

Jag har under flera år haft samma problem som du. Min häst fick fång 2005 och jag försökte under hela förra vintern få henne att gå ner i vikt, kanske gick hon ner 20kg eller nåt. Men hon var väldigt överviktig så det märktes inte mycket.
Sommaren 2006 gick hon i liten nerbetad hage men gick ändå inte ner speciellt mycket. (Lever nog på luft :) )
Jag har hela tiden gett henne rätt mängd hö i förhållande till hennes vikt, men tyvärr inte analyserat.

Men vändningen kom denna hösten när jag följde ett råd här på buke som jag inte tänkt på tidigare. Jag har ju tänkt att det är höet som räknas till grovfoder, men helt glömt bort halmen.
Så denna hösten/vintern har hon fått fri tillgång till halm, och höet har reglerats utifrån hennes hull och om det har varit barmark eller snö i hagen. Jag bor i Skåne så vi har i princip haft grönt gräs hela vintern förutom när det har varit snö. Hon har såklart fått mineraler också + en hel del morötter istället för kraftfoder och för att magen ska hållas igång.
Och hon har otroligt nog gått ner i vikt och håller den trots att jag pga olika omständigheter inte har kunnat rida mer än skritt lite då och då. Hon har varit lagom pigg och glad precis som vanligt, men inte lika "spökrädd" som tidigare när hon fick mer hö.

Hon var också jämn tjock runt om och man kunde inte känna hennes revben över huvudtaget och hennes kors var "vackert" hjärtformat. Nu kan man precis ana revbenen när man känner med handen och korset är jämnrunt. Detta är alltså en korsningsponny, new forest/halvblod.

Ja, halm har jag funderat på, men tänkt på ifall det kan ge symptom på fången? Men det kan inte det alltså? Jag är en harmamma och är väldigt rädd för att prova och så kanske hon får fång. Kan de få fri tillgång på halm? Tack för tipset!

Jag har inte märkt något på min hästs fång i alla fall. Men om din häst inte är van att äta halm så kanske du kan introducera bara något kilo i början. Min står på lösdrift och har det som liggunderlag + extra halm som hon ska äta.
Eftersom hon delar lösdriften med en shettiskompis har vi fått dela in själva lösdriftshallen så vi har en del som bara shettisen kan komma in i. Annars var det så tidigare att min ponny åt upp nästan allt hö och shettisen blev i princip utan, och då var det också svårt att reglera hömängden. Men nu går det finemang med varsin liten avdelning.
Vi har gjort så att eftersom högivan har varit så liten så har de fått höet + morötterna en gång om dan och sen har de ju haft halmen att tugga på. För mina hästar har den lösningen fungerat jättebra men det är ju individuellt, så pröva dig fram vad som fungerar bäst.

I sommar har jag kommit fram till att jag måste hängna in skogsdelen i hagen och låta hästarna gå där i år med stödfodring av hö när det behövs.

Hoppas det löser sig. Skönt att höra att nån annan har samma problem. Ibland kan man önska att man hade en svårfödd häst, men det blir ju rätt dyrt det också :D

Risken med att nästan bara ge halm är dock att den får proteinbrist eftersom halm innehåller inget protein. Då bör man ha HÖ med ett högt proteinvärde som kompenserar upp det och man bör då ha koll på att den får så pass många kilon av höet att det täcker hästens proteinbehov. DET ÄR VIKTIGT.

Sen klarar inte alla lättfödda hästar att gå på fri tillgång på halm heller, tyvärr. Halm innehåller ca 5MJ/kg och hö ca 7-9MJ/kg. Det är inte SÅ stor skillnad, halm ger energi också, och hästen kanske trycker i sig åtskilliga kilon så att magen fylls upp av allt för mkt strå (halm) och det kanske inte är önskvärt.

ÖNSKVÄRT vore att kunna fodra med ett grovfoder som har ett lågt energivärde på kanske 3-4Mj/kg och en kvot på runt 6-7 (dvs 6-7gram smältbart råprotein per MJ) till våra lättfödda hästar... men sådant grovfoder existerar inte tyvärr. :(

Ja, jag måste köpa en hövåg och sen analysera höet, det har jag inte heller gjort. Men vad ska man sen göra med analysen? Hur ska man räkna ut hur mycket hö hon ska ha? Jag är verkligen ingen expert vad gäller foder, så jag skulle behöva lite hjälp..

Du är välkommen att PM:a mig när du fått analyssvaret! :D
Var noggrann med att analysen blir korrekt gjord - du kan läsa om hur man gör på t ex www.analycen.se eller www.vidilab.se .

Man räknar ut både genom att titta på VÄRDENA på höet och genom att titta på TS-halten (torrsubstans). Som du säkert hört förut nån gång så bör en häst få MINST 1kg TS/100kg kroppsvikt. Det är absolut MINIMUM för att magen ska fungera på dom, helst ska man ge mera. Hö har alltid en TS-halt på 84% (dvs är det 16% vatten per kg) medans halm har ca 90% och silage varierar mellan 40-80% ungefär.
Ofta behöver våra lättfödda pållar inte ens äta minimimängden för att täcka sitt energibehov men man måste ändå ge så mycket att man åtminstone täcker TS-behovet - mycket viktigt för att undvika störningar i magen på dom.

Hästar har ju också ett behov av att TUGGA långa tider per dygn och blir frustrerade när de inte har tillräckligt mkt att tugga på... särskilt våra glupska lättfödda hästar... TYVÄRR. Det är svårt att täcka DET behovet hos dom utan att de rullar fram!
Det är ju svårt nog att ge dom tillräcklig mängd i torrsubstans... de förblir liksom tjocka hur vi än gör... nästan. :crazy:

Ja, det glömde jag ju säga :o ang proteinet.
Vår höåker som samtidigt är hästarnas vinterhage till viss del består av ungefär 50% klöver. Så även om jag inte har möjlighet att ta analys så antar jag att det är mycket protein i höet och i gräset.
Mina hästar har i alla fall inte fått proteinbrist, men det kan ju bero på det milda vädret och den stora mängden grön fin klöver som tittar upp överallt i hagen till min stora förtret.
Hästarna är inte bukiga eller spetsiga över ryggen utan ser helt normala ut.

Det är verkligen svårt att få hästen mätt utan att ge för mycket hö.

Du vet väl att om man ger näring i underskott i tron att banta..djur som människa, så kan dom lika gärna bli tjockare. Ditt hö kanske alls inte uppfyller din hästs näringsbehov alls, villket då kan resultera i att: allt som hästen äter omvandlas till fett, eftersom kroppen är inställd på kristider.

I bland har folk fått överviktiga hästar smalare genom att ge mera mat. MENAS: balanserad foderstat. Tro inte att enbart hö är lösningen, trots fri tillgång. Du vet ju inte vad höet innehåller. Det kanske alls inte täcker upp din hästs behov. Den kanske helt enkelt inte klarar äta så mycket som den egentligen borde för att få den näring den ska ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 964
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka