Får hon hämta hästen?

Sv: Får hon hämta hästen?

Jag hade inte behållt hästen i tron att jag skulle få ut något för den, men för att ägaren vill hämta den. Det verkar i dagsläget vara enda påtryckningsmedlet som finns.

Men ägaren har ju redan lämnat den utan att bry sig så hon kan ju göra det igen och då står stallägaren där med en häst hon måste ta hand om...

Jag skulle låta henne hämta hästen och lämna över det ekonomiska på KFM. Enklast så tror jag.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Nu vill ju uppenbarligen ägaren ha hästen, det är ju ämnet för tråden. Enda påtryckningsmedlet ta har.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

kl

Om jag förstår TS rätt så har ägaren inte brytt sig om hästen förrän nu när utmätning är påbörjad... alltså hade jag inte litat på att ägaren faktiskt vill ha hästen och kommer kämpa för den, utan snarare att hon/han vill hämta den för att "bli av med" TS...
 
Sv: Får hon hämta hästen?

kl

Om jag förstår TS rätt så har ägaren inte brytt sig om hästen förrän nu när utmätning är påbörjad... alltså hade jag inte litat på att ägaren faktiskt vill ha hästen och kommer kämpa för den, utan snarare att hon/han vill hämta den för att "bli av med" TS...
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Just den biten är lite förvirrande eftersom inkasso inte utmäter något, utan bara skickar krav. Om hästen är på G att bli utmätt av KFM bör ts ABSOLUT INTE lämna ut hästen, utan kontakta KFM hur hon ska hantera detta.

OM KFM ska utmäta hästen ska den alltså inte få flyttas, man får inte gömma undan "tillgångar" när man sitter i skuld på det sättet.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Det är högst osannolikt att någon får för sig att mäta ut en häst med ett marknadsvärde i storleksordning 0-10.000 kr (troligen närmre 0 än 10.000). Ett 20-årigt fullblod som inte gjort något på 8 månader (minst) får man inte ut tillräckligt för att täcka utmätningen på.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Jag tänkte snarast på det faktum att ägaren verkar ha blivit "skrämd" av "inkasserande myndigheter", (vilka det nu kan vara, KFM, inkasobolag osv) och helt enkelt vill stoppa huvudet i sanden genom att ta hästen från stallet så är allt frid och fröjd igen... :angel:

Jag vet att det inte fungerar så rent juridiskt (och att inkasso inte är myndigheter ;)), men det är den känslan jag får när jag läser TS första inlägg. Jag kan givetvis ha helt fel och att ägaren faktiskt vill ha sin häst nu helt plötsligt.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Det stora problemet här är att hästen inte har något egentligt ekonomiskt värde och den verkar inte ha något större värde för ägaren i annan bemärkelse heller. Jag frågade tidigare vad hästen var värd, hade den varit hyfsat attraktiv på marknaden så hade det varit väl värt att undersöka möjligheterna att hålla kvar hästen just för att kunna få in pengar men det går bort när hästen i princip är osäljbar.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Finns hästägaren hos KFM? Om inte så har du nog en god chans att få pengar.
Om de finns där med skulder så är nog hästen ditt enda påtryckningsmedel och chans att få pengar.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Och den stora risken att bli av med ännu mer pengar. Det kostar att hålla andras hästar.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Knapplån

Hmm, jag har dumpat en värdelös häst och trodde jag var av med problemet. Då dyker det upp inkassokrav på stallhyror. Jisses, det där malätna skrället står och tickar pengar varje månad, vad göra? OK, jag hämtar hästen och skickar den till Italien, lite pengar in och framför allt inga mer pengar ut.

Helt orealistiskt scenario? :eek:
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Tänkte jag skulle uppdatera eventuella intresserade. Tydligen har ägaren till hästen hittat ett betydligt billigare stall och tänker flytta hästen dit. Vi har bestämt att hon hämtar den om en månad så får jag tid på mig att hitta ny stallkompis till min häst. Skulden ligger hos kronofogden och enligt samtal med dem kommer jag att få mina pengar även om det kommer ta lite tid. KFM har gjort upp en avbetalningsplan och drar pengar för ägaren varje månad. Så, slutet gott, allting gott. Hoppas jag! Tror det kanske först när hon väl hämtat sin häst. Tack alla för inlägg:bow:
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Hade jag varit som du hade jag faktiskt varnat stallet hon ska till. Jag hade som stallägare uppskattat det samtalet.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Har själv suttit i en liknande situation i vintras och visst hade vi uppskattat en varning innan vi tog in dessa idioter vi fick in, men förstod samtidigt att de som blev av med dem inte varnade innan, för då hade de inte blivit av med dem.

När vi väl efter många om och men blev av med dem, dsv så fort de lämnat gården med häst och släp, så ringde vi och varnade de närligande stallen då vi inte visste vart de skulle ta vägen.

Vi ville ju inte bli sittande med dessa idioter, därför väntade vi med att varna
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Gilla! De hade jag också på den tiden vi hade inackorderingsstall.

Vi har pratat om det, sambon och jag, men jag har ingen aning om var hon ska flytta hästen. Hon bor inte i samma stad som vi, så kanske hon flyttar den närmre där hon bor.
Det vore bra med en lista över opålitliga människor här på bukefalos, men det är väl kanske omöjligt rent juridiskt, eller? Förtal osv.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Självklart är en sådan lista helt vidrig. Däremot finns det områden där stallägare och foderproducenter träffas regelbundet och/eller har mailinglistor med "bra att veta".

Folk som inte betalar för sig, kör sönder, rider sönder, förstör etc. Dessa grupper kan också verka för bättre möjligheter för hästägare och hästnäringen gentemot t ex kommuner.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 045
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 290
Senast: Korven
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 750
A
Ekonomi & Juridik Hej på er! Tänkte höra med er hur ni tycker jag ska gå tillväga. Har en häst här som gått här i vinter. Var sagt den skulle gå här...
2
Svar
38
· Visningar
5 777
Senast: xandoor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp