Får hon hämta hästen?

Kinna2000

Trådstartare
Jag behöver ett råd: Jag har en häst inackorderad i mitt stall och ägaren har inte betalat någon hyra på över ett halvår trots många påminnelser och falska löften från hennes sida. Hon har heller inte varit i stallet eller visat något intresse för hästen utan jag har skött den själv. Nu har jag lämnat över ärendet till inkasso och de förbereder en utmätning. Idag fick jag ett sms från ägaren: "Hej är det ok att jag hämtar XX på lördag?" Har hon rätt att hämta hästen? Enligt vårt kontrakt har hon en månads uppsägning. Jag vill inte att hon hämtar hästen innan jag har fått några pengar. Vad har jag för laglig rätt?
Carina
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Nja, du har möjlighet att behålla hästen som kvarstad (dvs vägra lämna ut tills skulden är betald eller ta hästen istället) men jag råder dig att ringa kronofogdemyndigheten och/eller ditt inkassoföretag. De ger dig råd per telefon. Kanske även en signal till en advokat är på sin plats. Har man rätt kontakter så kan du få ett utslag väldigt fort.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Meddela henne att du tänker utnyttja din retentionsrätt.
---
Retentionsrätt, från latinets retentio vilket ungefär betyder kvarhållning, är den juridiska termen för en borgenärs rätt att till säkerhet för sin fordran innehålla viss gäldenärens lösa egendom, till dess han fått sin fordran betald.
---
www.wikipedia.se
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Men åh vilket bra svar. KFM sa bara att de inte lägger sig i sånt här, de tar bara ställning till de anmälningar som kommer in. Men då kan jag alltså svara henne att hon inte får ta hästen förrän jag har fått mina pengar. Tack!
Carina
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Jag hade nog gärna satt ett hänglås på boxen också, och hållt låst i stallet under natten. Det ska vara lättare att betala skulden än att hämta hästen, om jag säger så...
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Det beror troligen mest på vad som står i kontraktet, har du retentionsrätt inskrivet så är hästen pant, i annat fall så är det mer tveksamt. Kronofogden kan säkert ge råd. som sagt.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Har du hästen kvar ännu??!! Tror det var i ditt stall jag hade min valack ståendes en månad, för vidare flytt ut på landet ;) Den hästen kom väl före min? (om det nu är det stallet jag tänker på) Hoppas det löser sig för dig. Lycka till.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Hej! Ja det är samma häst. Ägaren visade sig vara en riktig skurk, tyvärr. Har ni det bra på nya stället?
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Vad står i kontraktet då? Har du retentionsrätt inskrivet annars misstänker jag det kan bli knepigt att hålla hästen om ägaren bråkar.

Vad är hästen värd på ett ungefär?
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Tyvärr har jag inte med någon klausul om att hästen gäller som pant. Vet inte vad hon kan vara värd, ett 20-årigt egelskt fullblodssto. Vet inte om hon är ridbar.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Som redan skrivet så är det inte helt enkelt och självklart med retentionsrätt. Har man inte med det i avtalet så går äganderätten över det.
Så innan du börjar låsa in hästen och åberopa det titta i avtalet och prata med en jurist. Annars kan det bli en hel del problem för dig själv istället.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Hästen är alltså värd ungefär ingenting. Jag skulle släppt hästen, att ens försöka få ut pengar för den verkar vara en förlustaffär och likaså att låta ägaren få mer skulder. Uppsägningstiden ska du givetvis beakta och debitera enligt kontrakt. Kolla med kronofogen om de har andra skulder, har de inte det eller måttliga så är chansen bättre att du får det genom dem.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Jag hade inte behållt hästen i tron att jag skulle få ut något för den, men för att ägaren vill hämta den. Det verkar i dagsläget vara enda påtryckningsmedlet som finns.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Risken att behålla hästen mot ägarens vilja är att denne börjar bråka om det och begär handräckning. Hon har rätt att hämta sin häst och håller man kvar utan giltig orsak kan det smaka mer än det kostar.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Lovisaleonora: Det är precis så jag tänker, att hästen är det enda "vapen" jag har. Men eftersom ärendet redan gått till kronofogden får jag väl pengar ändå, om det nu finns några att få, men det är också så att min häst blir ensam i stallet om hon hämtar sin och det vill jag undvika. Hinner knappast få tag på en ny inackordering på fem dagar... Fy satan vad vissa människor ställer till problem för en! Så trött jag blir.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Visst är det en risk, jag hade dock bedömt den som rätt liten om detta är en känd strulpella. Jag hade ändå meddelat att hästen kan hämtas när skulden är reglerad, hänvisat till retentionsrätt och sedan hade väl människan fått anlita de instanser hon önskar för att få tillbaka hästen.
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Jag behöver ett råd: Jag har en häst inackorderad i mitt stall och ägaren har inte betalat någon hyra på över ett halvår trots många påminnelser och falska löften från hennes sida. Hon har heller inte varit i stallet eller visat något intresse för hästen utan jag har skött den själv. Nu har jag lämnat över ärendet till inkasso och de förbereder en utmätning. Idag fick jag ett sms från ägaren: "Hej är det ok att jag hämtar XX på lördag?" Har hon rätt att hämta hästen? Enligt vårt kontrakt har hon en månads uppsägning. Jag vill inte att hon hämtar hästen innan jag har fått några pengar. Vad har jag för laglig rätt?
Carina

Kan du inte svara hennes sms med: Det är ok. att hämta hästen men jag vill ha det du är skyldig mig. Om du sen har någon med dig som moraliskt stöd så vore det bra. Hon har säkert undanflykter. Men om hästen inte är värd något så är det ju bra om den försvinner, hon har ju fortfarande inkasso efter sig?? Ni kanske kan komma överrens om en förlikning även om du förlorar på det? Sånt här är så svårt, men vore det jag vore jag glad om de bara "försvann".
 
Sv: Får hon hämta hästen?

Hej! Ja det är samma häst. Ägaren visade sig vara en riktig skurk, tyvärr. Har ni det bra på nya stället?

Hejsan :) Ja vi trivs väldigt bra. Men tråkigt för dig, ditt upplägg tycker jag var väldigt bra. Både prismässigt och service mässigt. Hoppas verkligen det löser sig för er. Tack än en gång för super bra service :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 045
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 290
Senast: Korven
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 750
A
Ekonomi & Juridik Hej på er! Tänkte höra med er hur ni tycker jag ska gå tillväga. Har en häst här som gått här i vinter. Var sagt den skulle gå här...
2
Svar
38
· Visningar
5 777
Senast: xandoor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp