Får hästen håll..??

Blomskan

Trådstartare
Är nyfiken på vad som händer om man rider strax efter utfodring?
Kan hästen få håll/kolik eller är de inte berörda av att magen är full med mat när de ska arbeta?

För min del är det nämligen så att hästarna har stått inne ca 45 minuter när jag kommer och ska rida.
Vilket betyder att de oftast står och tuggar på sitt hösilage fortfarande.
Eftersom jag åker till stallet direkt från jobbet så kan jag inte heller skjuta på min ankomsttid så mycket.
Mockning och färdigställande av mat tar bara max 10 minuter så här går inte heller så mycket tid där hon skulle hinna ta igen sig efter maten.

Hon får betfor och havre samt hösilage när hon kommer in.
Borde jag vänta med att ge henne kraftfodret tills efter ridturen, är detta bättre?

Sv: Får hästen håll..??

Jag läste nyligen att forskning kommit fram till att en av de viktigaste orsakerna till magsår hos häst är just att de tränas på tom mage. Det var något med att magsyran då "skvalpade omkring" i den tomma magen när hästen sprang. Grovfoder var väl bäst att ge före träning, men ger man bara en liten kraftfodergiva tror jag inte det spelar nån roll om den ges före eller efter.
Så det är med andra ord BRA att hästen är mätt och nöjd när du rider, den får inte håll!

Själv ser jag alltid till att hästen har en tuss hö att tugga på när jag gör i ordning. Den lilla givan lucern och mineraler får han efter ridning men det är bara så det ska bli som en liten belöning efter jobbet.

ok. intressant.
Kommer du ihåg var du läste om detta möjligtvis?

Har även hört att de kan få något korsförlamnings liknande symtom av att jobba efter arbete.

Jag läste det i finska "Hevosurheilu", studien var gjord på travhästar.

Har för mig att man ska vänta nån timme efter arbete med att ge stärkelserikt foder, men allt är ju relativt...
Om det med arbete menas HÅRT arbete och med foder 2 kg havre så ja, menar man det "arbete" en hobbyhäst utför och 2 dl havre så spelar det nog ingen roll.

Hästar är ju flyktdjur som är konstruerade att äta hela tiden, så att de skulle må dåligt av att arbeta precis efter att ha ätit grovfoder tror jag inte ett enda dugg på! Det skulle liksom inte funka i deras naturliga miljö... ;)

Håller helt med Luna10, har läst en liknande undersökning för flera år sedan, där det konstaterades att de allra flesta magsår satt i den oskyddade delen av magslemhinnan dit magsyran normalt sett aldrig skall kunna "skvalpa". Men är syran inte bunden i grovfodermassa så gör den det ändå, och speciellt om hästen arbetas.

Kraftfoder är en annan sak, det binder inte upp magsyran på samma sätt, utan passerar snabbt vidare till tunntarmen.

Det är alltså kraftfoder man skall undvika att ge innan arbete, MEN, att ge en hobbyhäst som ju sällan utför något speciellt ansträngande några dl havre innan ridningen är nog helt ofarligt. :cool:
Däremot ska man nog låta en travare vila någon timme på sina kilon kraftfoder innan den gör sina intervaller och kommer upp lite i puls.

Låter mycket vettigt.
Eftersom min dam är i ett igångsättningsstadie så är det ju absolut inget krävande arbet hon utför.
Sedan när vi kommer igång mer så kan jag ge henne kraftfodret efter arbete.

Så blir det lite som en belöning precis som för Luna10.

Vill dra igång den här tråden igen och ev få fler syner på saken.

Hästen kan alltså inte få kolik av att den just ätit innan arbete?
Hästen får inte korsförlamning eller liknande symptom av att den just ätit innan arbete?
Utan grovfoder i magsäcken skvalpar magsyran över till områden där den inte hör hemma och orsakar således magsår?

Fast så mycket mer synsätt behöver du inte. Hästar är grovfoderomvandlare och flyktdjur, således är dom konstruerad till att ha magen full av grovfoder och snabbt kunna fly. Dom vore ett lätt byte om dom inte kunde det. Så svar nej, hästar får inte kolik om man ger grovfoder före. Med mat anser jag du menar grovfoder och inte kraftfoder för att förtydliga. Hästar är konstruerad att i princip alltid äta, åtminstone de flesta timmar om dygnet.

KL

Ær det så att om man ger hæsten kraftfoder precis efter træning, måste den først dricka vatten?

Min häst äter ju lite nästan hela tiden, lösdriftshäst med fri tillgång på mat. Honom tar jag bara in, gör i ordning och rider. Har haft hästar på liknande sätt och har aldrig upplevt att de skulle ha ont av det! Har de däremot stått på box och man tar dem innan de ätit upp så kan man få en väldigt seg och grinig häst, men det är inte mer för att maten där inne hägrar... ;)

Det har jag aldrig hört talas om, det vill jag gärna veta om det är en myt eller ej. Så länge som hästen har tillgång till vatten efter ridningen så kan jag inte se varför man skulle behöva vänta tills den har druckit innan man ger kraftfoder? Mina hästar har inte gillat att dricka direkt efter träningen om det inte är jättevarmt, de vill gärna äta lite först och sedan dricka om de får välja (dvs om man fodrar kraftfoder inne i en box där mat och vatten finns att tillgå samtidigt).

Jo det stämmer att en häst efter arbete skall dricka innan den får foder om det handlar om träning som trav, galopp och en del ft hästar gör och inte det jobbet en hobby häst utför.

Kram

Finns ett talesätt som säger: En mätt häst är en snäll häst!

Då jag jobbar mina hästar i grupp på ridbanan är det en enorm skillnad om de är mätta efter två timmars frukosten än om jag jobbar dem innan jag tar in dom på kvällen innan matdags!

Den här frågan ställdes till veterinär för ett tag sedan med svaret att det är bättre att låta hästen äta innan ridning än att rida på tom mage. Hellre grovfoder än kraftfoder men de tar ingen skada av att äta mindre mängder kraftfoder heller.

när jag var yngre (på stenåldern) fick man lära sig att man skulle ta bort grovfodret den dag då hästar skulle tävla och några timmar före skulle de inte heller äta något kraftfoder. I mina öron har detta alltid varit helfel, att de ska behöva jobba på fastande mage. Jag vet själv hur beroende jag är av en jämn blodsockernivå för att kunna utföra arbete, varför skulle inte detta gälla hästar? HUR ska de kunna prestera på topp utan att få energitillskott på det sätt som de är vana vid?

Jag instämmer i det där med att hästarna är konstruerade för att äta hela tiden och dessutom flyktdjur som när som helst ska kunna ta till flykten ordentligt...

Man har gjort studie på gallopp hästar som får lite grovfoder och mycket kraftfoder.
En orsak till magsår hos dom är att när dom tränas med tom mage då kan magsyran skvätta ur magsäcken och ge frätskador.

Knapplån

Jag skulle ge höet under tiden som du gör färdigt sysslorna, sedan ge krafftfodret efteråt, så har den ätit innan, men inte så man behöver fundera.

Att ge hästen efter träning är bara skadligt om hästen inte fått varva ner. (som t.ex. om hästen lever rövare i hagen innan man tar in den och den kommer in med hög puls och mycket andning).

Det resonemanget hade man ju även när det gällde jakthundar... Dvs att de inte skulle ha mat innan jakten.... Hungrig jakthund jagar bättre var tanken..

Till viss del finns säkert den tanken kvar hos en del gammalt folk fortfarande.
Men hos de flesta gäller nog tanken nu mer att hunden är en elitidrottsman som utför en rejäl fysisk prestation. För att den skall orka det så måste den ha energi till det.

Så det är många "gamla sanningar" som omprövas när forsknigen kommer fram till annat som tur är....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 282
Senast: L8P8
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 666
Senast: tara
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 799
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel