Får hästarna på Island och Gotland fång?

Cornelia

Trådstartare
Som framgår av rubriken; hur är det med den saken? Jag menar då de hästar som föds upp i flock på lösdrift.
Funderar mycket över varför fång har blivit en "folksjukdom" bland hästar. Det finns en massa teorier, det vet jag, och det är en djungel när man börjar läsa om det. Nyligen läste jag att i närmre 60% av fångfallen har man ingen aning om varför just den individen fick sjukdomen, trots all ny forskning i ämnet.

Så är det någon här som känner till lite mer om hur utbrett det är med fång bland russ och islänningar? Och andra "ursprungshästar" som föds upp under liknande förhållanden?

Sv: Får hästarna på Island och Gotland fång?

Ja hästarna på Island drabbas också av fång, i hur stor utsträckning kan jag inte svara på men som sagt det finns fång även där.

Vore väldigt intressant att få veta i vilken utsträckning och om de ser en ökad tendens!

Finns det några studier som berör vädret, så som global uppvärmning, kallare vintrar, varmare somrar och konstiga vårar? Jag upplever att vädret är annorlunda och mer ostabilt och det bör ju påverka gräset och dess fruktanbildning.

Vad det blev OT! Jag måste ha svävat iväg i tankarnas värld... Sorry!

Om jag har fattat det hela rätt så är fruktanet bara en av bovarna i dramat kring ökningen av fång.
Har letat runt på nätet efter de senaste rönen i ämnet, och ska fortsätta med det, men det är svårt att hitta seriösa vetenskapsartiklar om just detta.

... och det känns inte OT, jag har också funderat just så, kring olika väderförhållanden på Island t ex!:)

Som framgår av rubriken; hur är det med den saken? Jag menar då de hästar som föds upp i flock på lösdrift.
Funderar mycket över varför fång har blivit en "folksjukdom" bland hästar. Det finns en massa teorier, det vet jag, och det är en djungel när man börjar läsa om det. Nyligen läste jag att i närmre 60% av fångfallen har man ingen aning om varför just den individen fick sjukdomen, trots all ny forskning i ämnet.

Så är det någon här som känner till lite mer om hur utbrett det är med fång bland russ och islänningar? Och andra "ursprungshästar" som föds upp under liknande förhållanden?

Jag förstår inte frågan.
I rubriken frågar du om hästarna PÅ Island och Gotland.
Längst ner frågar du mer rasbundet.
Vad menar du`?

Jag menar hästarna på de respektive öarna, när de föds upp i flock på lösdrift där.
Också intressant att få veta om andra hästraser som föds upp under liknande förhållanden.
Men alltså, PÅ öarna.

Jag tvivlar på att flock och lösdrift är en faktor alls eller åtminstone en försvinnande liten del, det som har betydelse är mänden motion i förhållande till födointag samt vad hästen får för mat och hur mycket.

Hästar på island kan få fång, och det av samma orsaker som i Sverige.

Någon som vet något mer exakt om detta? Om det finns studier gjorda, om det är lika vanligt som här, osv.

Jag är nog inte intresserad av vad man tror i ämnet utan av vad man faktiskt vet av erfarenhet eller genom studier. Jag menar, någon som bor på/har bott på Island eller Gotland och har erfarenhet av hästuppfödning där och kan säga hur det faktiskt förhåller sig.

Jag menar, det är klart att de får fång, det finns bland alla hästraser, men jag vill veta i hur stor utsträckning just de hästarna, som bor på ön och föds upp i betande flockar, får fång och om det har skett en ökning av antalet fall.

Med tanke på att 90% av fånganfall beror på endokrina problem så har det knappast med vart hästarna bor att göra. Att du tycker det är vanligare med fång i dag betyder inte att det har blivit en mer aggressiv sjukdom, det beror på att vi är mer noga med veterinärvård och diagnoser, även väldigt lätta anfall upptäcks och diagnostiseras, med påföljande försäkringskrav. Fler hästar försäkras nu än för 20 år sen. Därav ökningen i tex Agrias statistik.

Dessutom är "fri tillgång", övervärderat proteinbehov och ytterst bristande motion även för hästar som tränas på högre nivå givetvis en starkt bidragande faktor! Folk göder sina hästar som om de vore broilers, kilovis med kraftfoder och proteintillskott.

Brist på mat och det att de tvingas röra sig över stora områden för att öht hitta något att äta kan självklart innebära att fångrisken minskar. En tunn häst som rör sig hela dagen har bättre insulinkänslighet och får inte fång lika lätt som en fet islandshäst som står på lösdrift med mulen i en ensilagebal 24/7.

Men även vildhästar i de torraste delarna av USA där det nästan bara finns sand och berg får ju fång, så man kan inte vara säker på att undvika fång genom att hålla hästen i lagom hull och motionera den minst 1 timmer varje dag även om risken minskar avsevärt.

citat från gammal tråd ang vildhästar och fång.

"Hampson also discovered a high incidence of laminitis in four study areas around Australia. Of the euthanized horses he radiographed:

67% of 15 rocky terrain horses were laminitic;
40% of 15 sandy desert horses were laminitic;
93% of 15 prime grazing terrain horses were laminitic;
40% of 56 Kaimanawa region (New Zealand) horses were laminitic.

In the sandy desert and prime grazing areas where lush forage is prevalent after floods and fires, Hampson was not surprised to discover more laminitis cases that likely were pasture-induced. In the rocky area, where horses had more stable diets and traveled long distances, the high laminitis rates were unexpected but were likely due to the horses' concussive environment, increased sole loading, and hard lifestyle from birth."

Har faktiskt aldrig hört om att något av stona på Lojsta Hed fått fång. Men de lever ju lite som de "ska", med föl vid sidan eller växande, inga direkta foderbyten, inget foderöverskott, mycket vandrande...

Brist på mat och det att de tvingas röra sig över stora områden för att öht hitta något att äta kan självklart innebära att fångrisken minskar. En tunn häst som rör sig hela dagen har bättre insulinkänslighet och får inte fång lika lätt som en fet islandshäst som står på lösdrift med mulen i en ensilagebal 24/7.

:D En islänning (alltså människa, inte en häst) blev lite grön av avund när han lämnade en häst på mitt bete, perfekt hästbete! För mycket mat och för lite rörelse gör vem som helst sjuk.

Någon som vet något mer exakt om detta? Om det finns studier gjorda, om det är lika vanligt som här, osv.

Jag är nog inte intresserad av vad man tror i ämnet utan av vad man faktiskt vet av erfarenhet eller genom studier. Jag menar, någon som bor på/har bott på Island eller Gotland och har erfarenhet av hästuppfödning där och kan säga hur det faktiskt förhåller sig.

Jag sökte på google på "founder horse iceland" och fick upp en del om fång på islandshästar i USA men inget direkt om hästarna på Island.

Dock håller jag med tidigare skribent om att fång handlar om mat och motion i mycket stor del. Islansdshästar på Island är vanligen inte överviktiga. Islandshästar i Sverige är vanligen överviktiga.

Islansdshästar på Island är vanligen inte överviktiga. Islandshästar i Sverige är vanligen överviktiga.

Tänk det skulle jag ha vetat innan vi tvingades motionera de runt 20 talet hästar som skulle med på tur på Island, för att få ner dem i vikt.;)

Nog finns det feta hästar på Island, och särskillt ont om det är det inte, även om det är värre i Sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka