Får > Garn

Modig_Korn

Trådstartare
Hur många får går det på ett garnnystan? Eller hur många garnnystan kan man få ut av ett enda får?

*Försöker komma på varför garn är så j-vla dyrt* :crazy:

Sv: Får > Garn

För att ingen tar hand om ullen och den bara slängs och bränns? Här i Sverige i alla fall...och så importeras väl typ allt garn istället? I Kina är det billigt med garn och tyger. :idea:

Snarare är det så att ullen bränns för att garn är för billigt att importera! Men också för att en stor del av svenska får inte har rätt kvalite på ullen.
PL

Aha, så det räcker inte att det är ull? Det måste vara en viss slags ull? Vet ju iofs att alpackan har sin ull och angorakaninerna sin... Men jag trodde vilken ull som helst räckte för vanligt raggsocksgarn. :D

Jag såg en kul grej på ett trädgårdsprogram i höstas. Någon hade använt överbliven ull som material på gångar och stigar, dels för att det såg fräckt ut och dels för att bekämpa ogräset. :idea:

Vad glada grannarna måste bli när det yr in en massa ull på deras tomt så fort det blåser... :rofl:

Jag måste ändra infon, kom på att det inte var på TV utan i ett nr av Allt Om Trädgård som jag läste om det här. Men jag tror ull är hyffsat tungt och ligger kvar under ganska vindiga förhållanden? Det var ett tjockt lager som låg på gångarna. :)

Jo det var på tv, också :D
Typ Grönarum eller som det heter nu Gunnels Gröna. Tror jag i alla fall.. Det är iaf Lindermans trädgårdar någonstans här i Skåne.

Men jag trodde vilken ull som helst räckte för vanligt raggsocksgarn. :D

Till klassiskt raggsocksgarn ingår också ragg från get! :)

Har ju egna får och funderar på att få deras ull spunnen till garn men, det kostar onekligen en del att få den lönespunnen, dels arbetet och dels frakten. Om jag sen skulle sälja garnet vidare vill jag ju ha betalt för det plus lite lön för mödan och då kostar det en del.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Cambrie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama