Får fölet grå papper?

superstar

Trådstartare
Jag är inte alls hemma på områden kring avel och hingstar, registrering osv :angel:

Men jag ska ev köpa ett sto med grå papper (hennes pappa är inte godkänd) för tävling, inte avel. Hon är resultat av en tjuvbetäckning mellan sto e Sombrero och en hingst e. Robin Z så det blev ju bättre än de flesta tjuvbetäckningar iaf :crazy: Eftersom jag inte köper henne till avel så struntar jag fullkomligt i de grå pappren, jag köper henne på fina meriter (130 hoppning, LA dressyr).

MEN om jag vill ta ett föl på henne om några år, bara för min egen skull, vad får då avkomman för papper? Självklart betäcker jag med en godkänd hingst :d

Detta blev lite rörigt, men hoppas ni förstår vad det är jag vill veta!

Ullis :bump:

Sv: Får fölet grå papper?

Om dom inte har ändrat systemet precis nyligen så ska en avkomma få vita papper. Det får hästar som är efter en godkänd hingst men som har en morfar eller mormorsfar som inte är godkänd men av dokumenterad/känd ras som är godkänd av avelsföreningen.

Ja men bara om din häst har grå papper med härstamningen verifierad. Min tex har fullt känd stam men är ej blodtypad. Har därför grå papper med okänd stam. Det gör att hennes föl också skulle få grå papper men med känd stam. Det fölet i sin tur skulle få vita papper.

Det finns liksom (för att krångla till allt) två sorters grå papper.

Eftersom att du ändå är lite inne på avel i framtiden så skulle jag ändå råda dig att köpa en häst med gröna papper och en bra mödernelinje som du kan tävla tills den dagen då du väljer att ta ett föl på henne.

Hälsningar Helen

Man kan ha en häst med vita papper och bra mödernelinje också :angel:

javisst kan man det men hon beskriver sig som nu på området och avel och det är väl inte det vi råder till i första hand - eller ? :D

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 564
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10