Får ett täcke se ut hur som helst?

Immer

Trådstartare
Dvs finns det inga som helst normer att gå efter när man tillverkar täcken?

Jag bara undrar, eftersom jag i förrgår köpte ett ljusblått ThermoMaster flugtäcke hos H***s. Gjordarna nådde öht inte om hästens buk, det fattades omkring en decimeter. Täcket lämnades tilllbaks igår, enligt tjejerna i affären var det inget fel på det.

Idag gjorde jag ett nytt försök med flugtäcke och köpte ett Kjällqvisttäcke i Falsterbo. Körde sedan direkt till stallet när jag kom hem och lade, med spänd förväntan, täcket på hästen.
Jodå, gjordarna räckte till. Det var så långa att jag är tvungen att ha dem dubbla hela vägen.... :rofl:

Min häst är en kallblodstravare på 159 cm (som visserligen är lite sommarrund just nu :o ), men hennes bål är inte större än den är på en 170 cm hög halvblodshäst.

Immer

Sv: Får ett täcke se ut hur som helst?

Ja du, ibland kan man undra VEM som designar hästutrustning...

Kan trösta dig med att det inte är bara din häst som inte får plats i TM´s täcken. Gjordarna räckte inte runt på min häst heller.

Nu har jag ett Amigo (horsewear) och det går precis runt :smirk:

Förmodligen görs täckena efter såna hästar som går ute 2½ timme om dagen och får 5 kg hö/dygn... *s*
Nä, men jag har faktiskt samma problem. Och jag har ett korsningssto på 157 och en travare på 168, inga jättar mao men har problem med täcken till båda ;)

börjes kan också ha lite konstiga tecken :smirk:
endel är små/stora storleken och endel bara i kryssgjordarna

Köpte et TM flugtäcke för tre år sedan....
Efter 2 dagar hade spännena skavt hål och blod och var rann utmed benen....
Lämnade tillbaka det och köpte B***s billiga....det täcket är nu inne på tredje sommaren och andra hästen....:)

jag brukar snarare ha problem me att gjorarna är får långa. :( tycker alla täckerstorlekar bore vara samma

Hur i all världen skaver spännen hål? :crazy:

Tycker också att det borde finans en universalstorlek.
Min häst är en typisk liten mellanhäst, vissa har hon 135 i och andra 145...tom ett täcke i 155...
Och alla förbaskade kryssgjordar, antinge jättelånga eller jättekorta...grrr
Konstigt det där.:confused:

Men jag undrar varför det inte fler täcken som har 140, 130 och 150 i rygglängd...?

Jag tycker INTE det borde finnas en universalstorlek, då skulle ju alla täcken sitta dåligt på vissa hästar. FLER storlekar, det däremot! Inte bara för olika långa hästar, utan olika breda också. Eloge till Horseware som har så många storlekar. Men dom borde ha en modell för smala hästar när dom har en för extra breda hästar, tycker jag?

En sadelmakare berättade för mig en gång att träns och grimmor ofta var tillverkade efter en norm satt i England och då efter fullblod. Vet inte om det stämmer men det kunde stämma på täcken också som du berättar det...

Köpte ett Horseware Dusbuster igår, var såvidt gjordarna gick runt... Och det i stl 155! Så tjock är inte pållen, är ju ett halvblod

Stämmer verkligen det där med rygglängd och täckesstorlek??

Jag har en häst på 164 cm som från manke till svansrot var 125 cm när vi mätte!! C-D-ponny enligt börjes. Men hans täcken är strl 145. Fast då har han rätt grov manke om det har nån betydelse...

Sen köpte jag ett täcke till shettisen i storlek 105, vilket är hans rygglängd. Fast det täcken måste vart MINST 120 cm långt!

Det når runt på min tjockis :banana: (Sommartjock islandshäst) Alla TM-täcken sitter bra på honom, billigt och bra liksom :)

Jag har TM till flera av mina hästar och har inte haft några problem med gjordarna (och för informationens skulle kan jag säga att dom går inte ute endast ett par timmar om dagen och får max 5 kg hö, ok då russen får säkert inte mer än 5 kg hö per dag :smirk: )

jag tycker det är bra att alla märken inte håller samma standardmått, för alla som inte har standardhästen skulle då få specialbeställa täcken, vilket skulle bli mycket dyrare för dom.

Det var sytt så att det hade plastspännen som gick runt varje bakben...
Och det spännet hamnade precis runt bakknäet, på insidan...
Så när hästen rörde sej så låg det emot och gnavde helt enkelt bort huden...

Men jag måste ge en eloge till H***S som tog emot det som en reklamation, och jag fick pengarna tillbaka....

Har ett gammalt bomullstäcke från hööks (om någon kommer ihåg det grön/gulrutiga) med matchande trnasportskydd. fick ha gjordarna rakt över på min fjording... aja han var fet tänkte jag.... sen visade det sig att jag fick ha den rakt över istället för kryssade på grisan också... när hon såg ut såhär, http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_1/05063/14356/thumbs/big/Dscn3392.jpg

Tur att jag äger 30 täcken o flera olika par transportskydd till :D

Lånar

Hööks täcken passasr ionte min häst alls... De är för små över bogen och runt nacken så de går inte att spänna, fast jag lägger upp täcket en bra bit över manken....

Var med om ett täcke som var väldigt brett så kanten kom till min hästs knän (detta var det enda täcken som avr stort nog över bogen och runt halsen.... Pissigt...) fast täcket bara var i 135 och min häst ändå är 153... Vem tror dom ska ha 135 liksom, hbl på 170?!

Jag har alltid haft tur med mina TM täcken, man kan nästan tro att dom använt Johan som mall :p
Oftast behöver jag inte ens ändra i spännena när jag packar upp täcket (dom brukar väl vara på mitten längden så att säga) och det sitter alltid bra runt halsen :D
Just nu har jag 3 TM täcken åt honom och det är dom enda täcken han använder, 1 regn, 1 vinter, 1 super vinter

Köpte Börjes flugtäcke till shettis mao 105. Det är så stort så det är nog avsett för stor B-liten C ponny.Men nöden har ingen lag,jag får "sy upp" det så det passar.Nu ser han ut som en riddarhäst.... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka