Fantastisk hovslagare?

skuggi

Trådstartare
Jag såg en annons gällande hovslageritjänster där man extra eftersökte problemhästar för skoning, det framgår ingenstans vad vederbörande har för utbildning (finns ej på hoslagareföreningens sida) ev är det "bara" mångårig erfarenhet som hovslagare åt "de stora".
Hur vet man om detta är BS eller ej?
Tror inte man får nämna person vid namn eller så, men tips på hur man kan kolla upp sagda erfarenhet resp ev utbildning mottages tacksamt.
Finns det hovslagare som inte har utbildning, som "bara" har yrkeserfarenhet(mångårig) som ni skulle kunna tänka er att anlita? Har man(jag) felaktigt snöat in på traditionell utbildning som krav?

Just, fast jag vill nog dubbelkolla oavsett... Tänkte också kolla om ni ens skulle anlita någon som ej är utbildad, om det nu är så? Om personen alltså hade många års erf hos "de stora".

För mig är det fullständigt orelevant vem min hovslagare skor hos mer än mig. Min hovslagare är inte formellt utbildad (lärling för en massa år sen), jag är 100% trygg med honom vilket jag inte påstår mig vara alla gånger när någon annan, utbildad, hovslagare skor. Vi ser vikten i kommunikation och kunna diskutera och resonera och för mig är det guld, tyvärr verkar inte alla hålla med. Sen har han skott till mig i 20 år, det gör naturligtvis sitt till.

Just, fast jag vill nog dubbelkolla oavsett... Tänkte också kolla om ni ens skulle anlita någon som ej är utbildad, om det nu är så? Om personen alltså hade många års erf hos "de stora".

Om du får reda på utbildningen så kan du ju, t.ex., ringa hovslagarföreningen och kolla så att det stämmer. Jag fick en gång uppgift från en hovslagare att han gått utbildning på "x" år "y". En koll med hovslagareföreningen visade sig att det inte funnits någon utbildning på "x" år "y".

Jag ser ingen mening med att anlita någon utan utbildning.

@skuggi jag har ju inte sett annonsen, men det låter konstigt att man gått som lärling hos ngn av "de stora" om man inte har ngn utbildning.

Eftersom det inte finns någon formell utbildning för hovslagare annat än de kraven som ett godkännande av Jordbruksverket har för att få göra avancerade saker som mer är åt veterinärhållet. Samt att jag råkat på lika många urusla hovslagare som varit "godkända" av hovslagareföreningen som jag har träffa på mycket duktiga och erfarna som inte varit med. Så ser jag inte det som varken merit eller hinder när jag väljer hovslagare.
Senast förra året hade jag en mycket meriterad och välutbildad hovslagare här som inte alls kunde hantera hästar. Sa själv i klartext "hästar tycker inte om mig", kanske gjort fel yrkesval.....
Idag har vi istället en hovslagare som har utbildning från tre andra EU-länder men inte är med i hovslagareföreningen. Funkar kanonbra och hästarna gillar numera hovis till max.

@skuggi jag har ju inte sett annonsen, men det låter konstigt att man gått som lärling hos ngn av "de stora" om man inte har ngn utbildning.

Fast har hovslagaren gått som lärling hos någon av "de stora"? Jag uppfattade det som om hovslagaren hade skott åt någon av "de stora" (vilka de nu är...?). Men jag kan ha förstått helt fel :confused:!

Om det är den annonsen som ligger just nu vid sidan här, så lär det ju inte vara en "barfotaverkare" eftersom han "skor" hästar i både trav- och ridstall.

Fast har hovslagaren gått som lärling hos någon av "de stora"? Jag uppfattade det som om hovslagaren hade skott åt någon av "de stora" (vilka de nu är...?). Men jag kan ha förstått helt fel :confused:!
Jag fattade det som både och, dvs både gått som lärling hos "de stora(hovisarna typ)" och skott elithästar.

"Kan man" ringa och dubbelkolla att en hovis skott hos de personer denne anger? Vad säger tex en "stor" tränare om det? Svarar de på sånt?

Alltså, vi ska just nu testa en ny hovis på rek av vår gamla som är långtidssjukskriven, så jag är eg inte på jakt efter ny hovis, blev mest väldigt nyfiken..

fast seriöst ang råd osv så ingen har ju sett annonsen eller ens fattat vad ts skriver. därav min kommentar.....

Jag såg en annons gällande hovslageritjänster där man extra eftersökte problemhästar för skoning, det framgår ingenstans vad vederbörande har för utbildning (finns ej på hoslagareföreningens sida) ev är det "bara" mångårig erfarenhet som hovslagare åt "de stora".
Hur vet man om detta är BS eller ej?
Tror inte man får nämna person vid namn eller så, men tips på hur man kan kolla upp sagda erfarenhet resp ev utbildning mottages tacksamt.
Finns det hovslagare som inte har utbildning, som "bara" har yrkeserfarenhet(mångårig) som ni skulle kunna tänka er att anlita? Har man(jag) felaktigt snöat in på traditionell utbildning som krav?

Nej jag har inte "snöat" när det gäller krav på utbildning, men trots det så är det ett krav jag ställer. Jag har ju nu inte bara en gång utan flera, sett vad som kan hända vid de tillfällen problemen är av sådan art att veterinär och försäkringsbolag blir inkopplade. Vad det kan kosta när försäkringen nekar utbetalning, pga bristande dokumentation av kunskapen hos hovis, och istället skyller orsaken på denne.

Till aktuell fråga, eftersom jag vet vilken annons som det handlar om så balanserar man samtidigt på gränsen för vad som är ok och inte. Det är ju bl a därför detta med JBV hovslagare har tillkommit, eller att man i samarbete med veterinär om hovis inte är godkänd av JBV.
Det finns en risk att man hamnar med skägget i det blå skåpet sas, om behörigheter saknas om/när något går snett.

Senast ändrad:
Nej jag har inte "snöat" när det gäller krav på utbildning, men trots det så är det ett krav jag ställer. Jag har ju nu inte bara en gång utan flera, sett vad som kan hända vid de tillfällen problemen är av sådan art att veterinär och försäkringsbolag blir inkopplade. Vad det kan kosta när försäkringen nekar utbetalning, pga bristande dokumentation av kunskapen hos hovis, och istället skyller orsaken på denne.

Till aktuell fråga, eftersom jag vet vilken annons som det handlar om så balanserar man samtidigt på gränsen för vad som är ok och inte. Det är ju bl a därför detta med JBV hovslagare har tillkommit, eller att man i samarbete med veterinär om hovis inte är godkänd av JBV.
Det finns en risk att man hamnar med skägget i det blå skåpet sas, om behörigheter saknas om/när något går snett.
Ja, det var väl lite sånt jag tänkte på.
Sorry för otydlig tråd. Jag funderade just i dessa banor alltså, inte just nödvändigtvis gällande någon specifik person. Om man "ska" skippa samtliga hovslagare som inte har dokumenterad utbildning, även om de verkar vara jätteduktiga.
Jag tänker att om man hållit på väldigt länge, gått som lärling hos duktiga hovisar + kanske är väldigt intresserad och håller sig uppdaterad om allt nytt osv, så kanske man kan vara minst lika duktig som någon som gått en utbildning. Men samtidigt, eftersom jag inte själv utbildat mig till hovis, så vet jag ju inte om det finns sånt man lär sig på utbildningen som liksom aldrig finns tillgängligt någon annanstans.
Sedan är självklart ansvarsfrågan en viktig sak att tänka på, självklart vill man att försäkringar osv ska gälla om något går fel...

Ja, det var väl lite sånt jag tänkte på.
Sorry för otydlig tråd. Jag funderade just i dessa banor alltså, inte just nödvändigtvis gällande någon specifik person. Om man "ska" skippa samtliga hovslagare som inte har dokumenterad utbildning, även om de verkar vara jätteduktiga.
Jag tänker att om man hållit på väldigt länge, gått som lärling hos duktiga hovisar + kanske är väldigt intresserad och håller sig uppdaterad om allt nytt osv, så kanske man kan vara minst lika duktig som någon som gått en utbildning. Men samtidigt, eftersom jag inte själv utbildat mig till hovis, så vet jag ju inte om det finns sånt man lär sig på utbildningen som liksom aldrig finns tillgängligt någon annanstans.
Sedan är självklart ansvarsfrågan en viktig sak att tänka på, självklart vill man att försäkringar osv ska gälla om något går fel...
Eftersom den här hovslagaren har en hemsida inlagd i annonsen kan man läsa sig till hur han utbildat sig. Han har även varit med på inslag i t ex Vinnare och pratat skoning. Han åker absolut inte omkring och "skor" hästar ;) och nej han skor inte våra hästar.

Det framgår väl ganska tydligt, med tanke på resultaten att hans skoningar inte håller i längden och det han söker är kunder för eget privat forsknings syfte. Att sedan annonsera ut sin bästa häst helt gratis när den inte längre kan/vill prestera ens en matlapp tycker i alla fall jag inte uppvisar att man tänker på själva helheten av sitt utförande.

Visst vill man ingå i hans egen privata forskning så är det väl helt ok men i så fall borde man väl få betalt i stället för att betala för en skoning.

Vad är det som inte håller i längden? För mig var det inte tydligt, men jag djupdök inte heller precis, fick bara intrycket av att det var mycket "liv" kring en enda hästs resultat, borde ju funnits fler tänker man..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka