Fångrisk växande ponny?

eldkyss

Trådstartare
Blir fångrisken mindre om ponnyn är växande? 2 år gammalt russ. Funderar på val av bete i sommar.
 
Nej skulle jag säga. Sätt en del unga hästar också få fång

Och försiktigt skulle jag säga ja.........
Vi med fjordingar brukar säga att de kan gå på bete åtminstone som ett- och tvååringar. Sedan kan man se om individen kanske är benägen att lägga på sig fett eller mage och sedan eventuellt även ge den ett tredje år.

Utan att jag har några vetenskapliga belägg så tror jag att den mesta energin går åt till att växa och fång då är mer ovanligt.
Jag är dock inte främmande för att unga hästar mycket väl kan få fång, speciellt om de är feta redan före betesgång.
 
Digivande ston med fång månader innan fölning har klarat av att gå på bete då energin har gått till digivning, så en växande unghäst bör klara det bättre än en äldre häst. Men man vet aldrig säkert.
 
För en tvååring så ska väl tyngdpunkterna vara sällskapet = roliga kompisar men inte bara lek utan tid att beta, betet ok men inte "fett", terrängen blandad så dom lyfter på fötterna och möjlighet att slippa insekter. Är ju inte meningen att få hem en mager yngling.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Twihard
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp