Fångrand men inte fång?

A

AktivaKarin

Om hästen har nåt som är likt en fångrand på hoven, men inte har några andra tecken på fång, är det helt klart en liten släng av det eller kan det vara något annat? Min lite äldre herre har fått vad som ser ut som en fångrand, men han har inga andra tecken på fång och är frisk och kry i benen osv.. Kan det vara tecken på något annat?

Sv: Fångrand men inte fång?

Ingen som har lust att slänga in en bild på en så kallad "fångrand" ? Jag har funderat på om min ponny har ngn rand .... ? :confused:

Då undrar jag... hur ser man skillnad på fångränder och foderränder? Vad beror foderränder på?

OM det nu skulle vara en fångrand din häst har så är det i så fall något som uppkommit för länge sen - det syns ju inte förrän hoven växt ut. Det är inte ett SYMTOM på fång, utan ett ärr som blir kvar.
(iaf om jag har förstått det hela rätt)

Det är ganska vanligt med ränder på hovarna... av olika anledningar som foderbyten.

Fångränder går isär i trakterna men det gör inte foderränder. Foderränder uppstår vid tex foderbyten pga ändrad näringstillförsel = störd tillväxt av hoven.
Tydligare tecken på att hästen haft fång är en breddad lamellrand (syns underifrån).

Har du släppt din häst på bete kan du se det genom att det blir en rand på hoven. När du sedan tar in den och ger den annan mat blir det en ny rand. Det brukar bli ca 1 cm mellan dessa ränder vid normal betsgång.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka