Fånghjälp

V

Vilding-Hilding

Min shettis har just fått fång och nu undrar jag om någon snäll kunnig människa vill dela med sig av lite information om fång??? Jag har pratat med veterinär och hovslagare men det är alltid intressant att ta del av andra hästägares åsikter eller kunskaper. Tips eller idéer på hur man på bästa sätt kan hjälpa hästen bli frisk?? All information tas tacksamt emot.

Sv: Fånghjälp

Har en ponny på gården som har fång, på honom lindrar det lite att ställa honom i en "lergrop" som vi fyller med vatten, hovarna blir ju nedkylda på detta vis. Detta + diet har funkat bäst för oss. Lycka till!!

Bort med allt gräs o kraftfoder, enbart hö o halm att äta. Ställ på mjukt underlag. Antar att du har haft veterinär som skirvit ut smärtstillande antiinflamatoriskt. Själv har jag en fångis som varit "frisk" i 1,5år nu o hon får inget kraftfoder. Se till att hovarna verkas med kort tå för att underätta överrullningen. Se till att h*n inte blir för tjock bara.
Detta är en tråkig sjukdom som drabbar allt fler hästar tyvärr.

Första skedet; veterinär som kan bedöma allvarlighetsgraden och föreslå en optimal medicinsk behandling (antiinflammatorisk medicin, antibiotika om infektion föreligger, ev laxering, medikament för att stabilisera tarmfloran vid behov) + lämpliga sko/verkningsåtgärder, därefter en kompetent och utbildad hovslagare som i samråd med veterinären tillgodoser hovarnas eventuella behov (i akutskedet ffa ta av skorna och korta tån, om hovarnas skick tillåter detta).

När dessa akutårgärder är avklarade gäller det att följa de skötselråd som ges i samband med fång och även försöka lista ut vad som orsakat anfallet; felaktig utfodring, tarmstörning pga toxiner i fodret, kraftigt bete, stressat bete, överbelastning, livmoderinflammation, bakomliggande sjukdom (t ex Cushing) mm.

Därefter "egenvård": boxvila på ett mjukt och jämnt underlag (ger stöd åt sulan) t ex sand eller djup torvbädd. Ett alternativ kan vara liten hage med snö (ej isbacke eller hårt packad sådan utan lössnö). Foderintaget ska minskas och allt kraftfoder uteslutas. Hö med lågt näringsvärde eller tom halm rekommenderas (viktigt att stråfodret är av mkt god hygienisk kvalitet dock). Ta bort saltstenen (salt höjer blodtrycket vilket kan skapa ytterligare skada i hovens kapillärbädd). Kyl benen, kallvatten över hela skenan och nedåt.

Konvalescensen efter ett fånganfall beräknas vara 9-12 månader i de fall hovbenets läge påverkats (syns på röntgen). I lindrigare fall kan det räcka med 2-3 månader. Hovvården är av största vikt under läkningen.

Observera att antiinflammatorisk behandling (t ex Fenylbutazon (butta) eller Finadyne) inte enbart ges av smärtlindringsskäl. Preparatgruppen (NSAID) minskar mängden endotoxiner (gifter som bildas när en störning av tarmfloran sker, även vid bakteriell överväxt i livmodern) som tas upp från tarmen och motverkar dessutom bildningen av små blodproppar i hovens kapillärer - är alltså även en behandling som förebygger skadeverkningarna.

Tack för alla tips. Shettisen står i en liten gräsfri hage och äter bara fjolårshö (till hennes stora förtret). Ska snart sluta med medicineringen också! Just nu går vi korta promenader med henne på mjukt underlag och hon haltar ingenting. Vi tror att betet var väldigt kraftigt men å andra sidan så var hon väldigt tjock så vi har lite olika teorier om hur fången uppstod. Nu hoppas vi på att hon blir helt frisk!
Tack igen för tipsen! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023