fånghästar, vad för foder?

sofiaspel

Trådstartare
vad ger ni era fång hästar för kraftfoder?
Dom som nyss fått ett fångfall och dom som inte haft det på ett tag?
Vad ger ni dom när ni börjar sätta igång dom?

berätta allt, helt nytt för mig trots 11 år som ponnyägande och 1½ år som hästägare och enda fångfallet har varit med storhästen :eek:

Sv: fånghästar, vad för foder?

Man bör undvika stärkelserikt foder, typ spannmål. Och därmed såklart alla spannmålsbaserade färdigfoder...

Lusern och olja?

Har hört att man inte ska ge lusern, det är så svårt detta här, mer forskning behövs alltså.

Hm, har du hört det på senare tid?

Kan tänka mig att det på "proteinskräckens tid" ansågs olämpligt att ge lusern, men inte numera?

Det behövs mera forsking på mysteriet fång, ja...:crazy:

Senast ändrad:

Bra grovfoder i så stor usträckning som möjligt, behövs komplettering så gärna i form av olja.

Sara

Om man har en lättfödd häst där det oftast fattas protein, då?

Då får man väl komplettera med protein ;) Lättast ä ju såklart om det finns tillräckligt i grovfodret men annars finns det ju en uppsjö av proteinfodermedel. Lusern tror jag inte är nån fara faktist. Antingen är man rädd för melassen eller stärkelsen i den och inget av det blir i några stora mängder. Annars är ju soja ett alternativ om man inte har några problem med det ur ett miljöperspektiv.

Regelbunden motion för att hålla ev insulinkänslighet i schack är väl ocskå att rekommendera för en lättfödd häst. (naturligtvis är ju motion bra av andra anledningar också)

Sara

Min fångis fodras med ett bra grovfoder, Lusern o betfor o det fungerar väldigt bra. Dock får hon inga stora mängder lusern o betfor, mest som krubbskrammel när de andra får, hon får i sig det mesta hon behöver genom grovfodret.

Har hört att man inte ska ge lusern, det är så svårt detta här, mer forskning behövs alltså.

Tvärtom är det. Lusern är inte bara en snäll proteinkälla. Den bidrar också till en miljö där fångframkallande bakterier inte trivs. Det finns det bra forskning på, tror tom det refererats ngnstans här på Buke. HH

Sant. Min fånghäst äter lucern och det funkar jättebra. Han tycker om det och hans fång är under jättebra kontroll.

Hej!
Jag ger min fångis Dodson and Horrells "Safe and Sound", kwik Beet och deras mineral Surelimb. Jag ger allt i något mindre doser än som rekommenderas. Utöver detta så får min ponny också luzernmix.
Han går också dygnet runt i beteshage med mycket kort gräs. Jag har valt dessa fodermedel endast för att jag vill få så mycket fiber som möjligt och med så lite stärkelse som möjligt som jag inbillar mig ska vara bra foderstat för fånghästar. Dodson and Horrell har flera foder som lämpar sig bra för fångbenägna hästar har jag upptäckt :bow:Detta fungerar än så länge mycket bra, det var trots allt bara 5-6 veckor sedan han hade sitt anfall.

Precis. Min fångis får så mkt hackat strå som han vill äta upp, dock inte så mkt som jag skulle önska... så måste ge müsli+olja i tillägga annars blir han tunn.

tyvärr tycker han inte lusern är så gott...

Krafft Groov är inte att rekommedndera eftersom det innehåller spannmål

Har gett min Krafft Rehab och Lucern hackad strå ett år nu, och är väldigt nöjd. Han har med åldern fått lite svårt att hålla sig i hull men de här fodrena är han kanon på.
Lucernet tror jag gör den största tjänsten, som flera söger så är det ett bra foder till fånghästar.
Rehab innehåller tyvärr en del spannmål, men många säger att de tycker fånghästar verkar "trivas" med det ändå, har inte hört något negativt ang. rehabfodret och fång.
Har även gett Dodson&Horrells safe&sound med OK erfareneter. Dock passade inte det proteinvärdet med mitt hö så det blev inte långvarigt.

Nu i betestider går han på gräs (magert bete som fått växa vilt ett par år, ingen gödning, ingen puts) dagtid och på natten går han i skogshage med hö och förstnämnsa kraftfodren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka