Fånghäst

Hollis

Trådstartare
För snart ett år sen köpte jag min första häst. Hon var kraftigt överviktig då men har lyckats banta henne, dock lite övervikt kvar. Hon är ett äldre sto och har nu fått fång.:cry: Hon är under behandling. Jag undrar hur mycket en fångbehandling kostar? Hon är försäkrad. Det här med fång är nytt för mig. Vad kommer att hända nu? Hur ser behandlingen ut? Tankarna snurrar och är så ledsen och orolig. Är tacksam för svar

Vet ej vad behandlingen kommer att kosta för alla veyerinärer tar olika mkt betalt men hästen brukar få stå inne på boxvila på tjock bädd med smärtstillande medicin. Det är smärtsamt för hästen med fång. Bra att du har din häst försäkrad. Tror dock inte försäkringsbolagen brukar ersätta medicinen men det kanske är olika beteende på vilket bolag man har. Vad utlöste fången, vet du det? Jag tycker att du ska fråga din veterinär om denne inte kan gå igenom din hästs behandling med dig ellwr kanske skriva ner på papper till och med aom du kan läsa.

Ok. Ska fråga vet. Hon står nu i boxvila och får medicin. Vet ej vad som utlöste fång...Vet sa att det förmodligen beror på den plötsliga värmen. Det har varit kallt här o sen kom regnet och värmeböljan. Hon har gått i samma hage hela tiden...den är avbetad. Har stödutfodrat med torrhö. Hon har stått inne på natten. Hon har haft ont i ett framben och varit svårkratsad i det benet sen jag köpte henne. Hovis sa att hon var stel. Beror fånget på övervikten? Hon gick på kraftigt bete förra sommaren och blev överviktig.

Ok. Ska fråga vet. Hon står nu i boxvila och får medicin. Vet ej vad som utlöste fång...Vet sa att det förmodligen beror på den plötsliga värmen. Det har varit kallt här o sen kom regnet och värmeböljan. Hon har gått i samma hage hela tiden...den är avbetad. Har stödutfodrat med torrhö. Hon har stått inne på natten. Hon har haft ont i ett framben och varit svårkratsad i det benet sen jag köpte henne. Hovis sa att hon var stel. Beror fånget på övervikten? Hon gick på kraftigt bete förra sommaren och blev överviktig.
Inte ovanligt att det blir fång på en häst som legat på gränsen om det varit torrt ett tag och sedan kommer regn och ger gräset en skjuts till att växa.

För snart ett år sen köpte jag min första häst. Hon var kraftigt överviktig då men har lyckats banta henne, dock lite övervikt kvar. Hon är ett äldre sto och har nu fått fång.:cry: Hon är under behandling. Jag undrar hur mycket en fångbehandling kostar? Hon är försäkrad. Det här med fång är nytt för mig. Vad kommer att hända nu? Hur ser behandlingen ut? Tankarna snurrar och är så ledsen och orolig. Är tacksam för svar
Jättebra att du har tagit din hästs övervikt på allvar och försökt banta henne. Prognosen är svår att säga något om, det beror mkt på vad som utlöste fången men det är oerhört viktigt att låta behandling och rehabilitering ta tid, där kan du påverka mycket. Troligtvis kommer veterinären att rekommendera röntgen av hovarna när den akuta fasen lagt sig och beroende på vad de bilderna visar så kommer en rehabiliteringsplan göras utifrån din hästs behov.

Det finns bra information om ovanstående bla på distriktsveterinär.se eller hastsverige.se
Lycka till med din häst.

Något som är väldigt viktigt att tänka på är att nu när hon går på medicin så känner hon inte hur ont hon egentligen har. Låt henne INTE röra på sig - inte ens gå utanför boxen. Hon ska stå på mjukt underlag länge (fråga veterinären hur länge i just ert fall), för att inte hovbenet ska riskera att sänkas och/eller rotera. Ge henne absolut inget annat än hö att äta (gärna urlakat) och ta bort ev saltsten.

Något som är väldigt viktigt att tänka på är att nu när hon går på medicin så känner hon inte hur ont hon egentligen har. Låt henne INTE röra på sig - inte ens gå utanför boxen. Hon ska stå på mjukt underlag länge (fråga veterinären hur länge i just ert fall), för att inte hovbenet ska riskera att sänkas och/eller rotera. Ge henne absolut inget annat än hö att äta (gärna urlakat) och ta bort ev saltsten.
Absolut! Hon står på tjock spånbädd och får begränsad mängd med hö. Vet sade att jag ska göra en sjukbox till henne ute...hur stor ska den vara?🤔

Absolut! Hon står på tjock spånbädd och får begränsad mängd med hö. Vet sade att jag ska göra en sjukbox till henne ute...hur stor ska den vara?🤔

Tänk på att hästen behöver vara helt smärtfri utan smärtstillande innan det blir dags att börja gå ut ur boxen, mins jag inte fel så var min inne i boxen nästan 3 månader innan det blev dags att lämna boxen, hästen gick inte ut ur boxen annat än när vet var där för att kolla när det inte syntes att hon hade ont i boxen, så mockning, pyssel, hovvård och även i början kylning av ben gjordes med hästen i boxen

Precis som andra redan svarat så ska hon inte gå ut ur boxen alls - inte ens till någon sjukbox ute. En del veterinärer är tyvärr inte helt uppdaterade på de nyare rönen gällande fång och har därför inte koll på hur viktigt det är att de inte rör sig alls.

Okej jag förstår. Jag vill göra rätt och att hon ska bli bra. Förstår att det kommer att ta tid. Tack för era råd! Hon är lugn i boxen när hon har sin kompis i närheten. Stalldörren är öppen så hon kan se sin kompis i hagen bredvid stallet.❤

Det är en lång rehab på fång. Ett återfall och man är tillbaks på ruta ett igen och får börja om behandlingen. Kolikrisken ökar då hästen inte får röra sig. Halm är bra att komplettera med om hömängden är begränsad. När hästen är smärtfri så bör den röntgas för att se hur stor hovbensrotationen är. Generellt så ska hoven ha växt ut med minst 75% innan den kan sättas igång. Följ veterinären råd.

Kan rekommendera gruppen ’ingen häst ska behöva dö av fång’ på Facebook. Har fått mycket tips och idéer där gällande min ponny som fick fång förra våren

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag behöver bara få skriva av mig och hoppas det är okej. Jag ska snart ta farväl av min älskade häst som fått bedömningen av veterinär...
2
Svar
21
· Visningar
2 798
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 574
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 603
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar