Fånghäst på boxvila

Sv: Fånghäst på boxvila

Läste igenom min långa litania och vill bara tillägga att han får inte äta mycket gräs. Kommer aldrig att få mer.

Puuust, vad skönt att läsa om din häst! Hoppas att min återhämtar sig lika snabbt! I morgon kommer både vet och hovis och jag har beställt endast positiva besked... ;)

Har promenerat henne i dag, ser inget som avviker från det normala.

:bow:

gett lite lusern också, det var uppskattat!

Önskar dig och din häst allt gott och lycka till. Härligt att se dem när de mår bra igen. Värt allt läsande och fibblande med foderstater hit och dit.

Visst! Tack för de snälla orden.

Det ska nog lösa sig, bara hon blir bra igen ;)

lycka till med din fångis!

Min ponny fick fång för 4 sommrar sedan...hon var då 18 år och hade aldrig haft det förr. idag är hon 22 år :)
hon hade vad man kan kalla lindrig fång, hon blev pigg rätt snabbt och inga större problem med hovarna efteråt.
Enda skillnaden för henne idag är att hon bara får gå några få timmar och äta gräs sedan blir det hage utan gräs o lite hö o betfor på kvällarna.
men det är ju olika vissa kan inte gå alls på bete mer, medan vissa kan gå mer, men jag trs inte ta risken att låta henne gå mer än hon får göra.
Faktiskt verkar hon rätt så nöjd då jag kommer o hämtar henne o jag tror hon är glad att hon får äta gräs överhuvudtaget. =)
och det viktiskgaste tror jag om sommrarna, motion! och se till att de inte blir för feta...

Min vetrinär avrådde starkt från allt annat än hö, d.v.s. inga äpplen, morötter,sockerbitar etc. Medicinen rekommenderades att blandas med lite betfor där man hällt ut själva betforvattnet.

Jag tycker att rådet om igångsättning låter helt vansinnigt i mina öron, det första man gör efter att den akuta fasen är över och hästen inte längre har ont i sina hovar är väl att röntga den så att man vet om det skett en rotation?

Senast ändrad:

Hejsan! Tack för ditt svar!

Pratat med vet i dag som bedömer att vi kan avvakta med röntgen och se hur hon tillfrisknar. Nu inga problem att gå, helt stabil i mage, dock fortfarande på boxvila.

Ska gå längre promenader från och med i morgon. Hovis kommer i morgon och kollar läget.

Jag känner personligen att jag vill röntga innan vi kommer i gång på riktigt. Med tanke på hur dålig hon ändå var.
Så ja, det blir röntgen, dock inte på inrådan av vare sig hovslagare eller veterinär utan genom min egen känsla.

Hejsan! Tack för ditt svar!

Pratat med vet i dag som bedömer att vi kan avvakta med röntgen och se hur hon tillfrisknar. Nu inga problem att gå, helt stabil i mage, dock fortfarande på boxvila.

Ska gå längre promenader från och med i morgon. Hovis kommer i morgon och kollar läget.

Jag känner personligen att jag vill röntga innan vi kommer i gång på riktigt. Med tanke på hur dålig hon ändå var.
Så ja, det blir röntgen, dock inte på inrådan av vare sig hovslagare eller veterinär utan genom min egen känsla.

Tänk bara på att om du stressar på igångsättandet kan det vara förödande för hästen. Vad är ett missat halvår mot ett helt långt hästliv?!

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en häst som hade ett fånganfall i juli 2011. Behandlad av veterinär. Återhämtning och konvalecent tiden gick bra. Nu i sommar...
Svar
8
· Visningar
2 900
Senast: axel
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 611
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: orcide
·
S
Hästvård Mitt sto som skulle bli 15 år i år och som haft några fånganfall under ett pr års tid har nu fått sluta sina dagar. Hon fick ett...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025