Fånghäst på boxvila

K

Klovis

Jaha, nu känner man sig bra dum. Trots - trodde jag - lång och försiktig invänjning har största pållan fått akut fång :(. Sen i fredags kväll inne på ordinerad boxvila i 7 dagar. Mycket, mycket bättre redan i går förmiddag och nu undrar jag: Veterinären sa mindre giva hö än i vanliga fall, noll kraftfoder (så klart), se till att hon dricker osv.
MEN, eftersom hon piggat på sig så kvickt undrar jag om det är okej med lite godis, som morötter, äpplen osv. Hon gnäggar så fort jag rör mig på gårdsplanen och jag känner mig så klart som en idiot, det är ju mitt fel att hon är sjuk :cry:.

Vad säger ni? Hur hade ni fodrat en fånghäst på boxvila? Vill inte att hon tappar allt, vi var i tävlingskondition när detta inträffade...

Tacksam för svar, ska självklart fråga veterinären när hon kommer på återbesök i morgon.
:bow:

Sv: Fånghäst på boxvila

Möjligen lite morötter. Absolut inte äpplen eller någon frukt. Innehåller fructan vilket är vad man tror orsakar fången. Jag hade nog inte gjort något alls som på något vis kunde äventyra hennes hälsa. Lucern och hö är ingen fara. Sedan tycker jag inte du ska ha dåligt samvete. Du har ju inte orsakat hennes sjukdom. Tvärtom försökt vänja in henne långsamt. Du ville ju bara hennes bästa.

Tack för svaret! Skippar således äpplen och ger morötter i stället.
Är lusern verkligen bra? Med tanke på proteinet, är det inte av det dom blir sjuka också?
Tack för uppmuntran, visst känner man sig bra dum, jag har ju gjort min fina pålla sjuk. Inte roligt alls, det viktigaste är att hon blir bra nu och fram till dess behandlar jag henne som en prinsessa ;)

Tack för svaret! Skippar således äpplen och ger morötter i stället.
Är lusern verkligen bra? Med tanke på proteinet, är det inte av det dom blir sjuka också?
Tack för uppmuntran, visst känner man sig bra dum, jag har ju gjort min fina pålla sjuk. Inte roligt alls, det viktigaste är att hon blir bra nu och fram till dess behandlar jag henne som en prinsessa ;)

Det är kolhydraterna, alltså sockret i gräset som de blir dåliga av, inte proteinet, det kan hovarna behöva för att bli bra igen.
Jag hade nog gett min samma som hon får annars dvs hö, betfor, lusern och halm. Om hon är tjock men jag antar att hon inte är det hade jag bantat henne sakta.

Möjligen lite morötter. Absolut inte äpplen eller någon frukt. Innehåller fructan vilket är vad man tror orsakar fången. Jag hade nog inte gjort något alls som på något vis kunde äventyra hennes hälsa. Lucern och hö är ingen fara. Sedan tycker jag inte du ska ha dåligt samvete. Du har ju inte orsakat hennes sjukdom. Tvärtom försökt vänja in henne långsamt. Du ville ju bara hennes bästa.

Fructan hittar du i gräs, inte i frukter. Du kanske tänker på fruktos.

Äpplen innehåller stärkelse. Det är inte säkert att det är bra för en fånghäst att äta äpplen. Jag hade inte gett det till min i alla fall. Inte under et akut fånganfall i alla fall.

Så bra! tack! Lusern är väl bra så hon inte faller ur. Nej, hon är inte tjock utan välmusklad och i god kondition eftersom vi är på väg mot en tävlingssäsong (vår första.) Lär väl inte bli så mkt med den nu men vill försöka behålla henne fin ändå så klart.

Det akuta är över, hon är precis som vanligt nu och verkar inte ha fått några synliga men av attacken. Inge feber, inget stapplande, bra i magen osv...
men jag håller mig från äpplen då och ger mer morötter i stället...

tacktack

Är inte riktigt säker på det. Har för mig att Helena Handberg någonstans skrivit att även morötter kan innehålla lite fruktan.

Ja, för att då citera Helena Handberg som brukar veta vad hon pratar om, verkar påläst som få, så skriver hon någonstans att hon hade gett en fånghäst en liten morot då och då men aldrig äpplen.

Kollade också och fick fram att äpplen inte innehåller fruktan men väl som du skriver stärkelse. Morötter däremot kan innehålla lite fruktan. Äpplen ska man inte ge pga stärkelsen. Min fångis blir helkass i magen av äpplen.

Arghhh, har läst tråden du länkade till. Herreguuuud det är ju en hel vetenskap det här med fång.
Min häst har aldrig haft fång innan (jag har aldrig haft fånghäst innan henne heller), kommer jag att bli tvungen att göra ny foderstat, inte låta henne gå på gräs osv nu alltså?
Veterinär bedömde boxvila 7 dagar och sedan igångsättning, minst en månad innan full belastning, men det känns ju lite i sammanhanget.

Hur lång konvalescens har ni haft på era fånghästar? Går de gräs nu? Hur oroliga är ni för att det ska komma tillbaka?!

Pust, jag har verkligen förstört henne totalt. :cry:

Arghhh, har läst tråden du länkade till. Herreguuuud det är ju en hel vetenskap det här med fång.
Min häst har aldrig haft fång innan (jag har aldrig haft fånghäst innan henne heller), kommer jag att bli tvungen att göra ny foderstat, inte låta henne gå på gräs osv nu alltså?
Veterinär bedömde boxvila 7 dagar och sedan igångsättning, minst en månad innan full belastning, men det känns ju lite i sammanhanget.

Hur lång konvalescens har ni haft på era fånghästar? Går de gräs nu? Hur oroliga är ni för att det ska komma tillbaka?!

Pust, jag har verkligen förstört henne totalt. :cry:

Jag förstår hur du känner dig. Min häst var inte akut sjuk. Det var hovslagaren som upptäckte det. Jag minns hur det kändes. Jag visste ingenting. Idag vet jag mer. Jag oroar mig kanske inte varje dag alltid men just nu när det är en av "riskperioderna". Hovis konstaterade fång i januari förra året hästen gick på gräs, naturbete ej vall, hela förra sommaren utan problem. Av allt det jag har läst om fång så tror jag eller kanske hoppas att om man bara är försiktig som hästägare så kan hästen fungera som vanligt. Idag rider jag min häst som vanligt. Denna månaden går hon bara på gräs några timmar per dygn men tanken är att hon ska kunna göra det dygnet runt men på magert bete.
Jag har upptäckt att alla veterinärer tyvärr inte är så insatta i den senaste forskningen. Det är ingen kritik mot det du har berättat om din. Det kan jag inte uttala mig om. Det är viktigt att man inte sätter igång dem för tidigt. Men det beror på hur pass mkt som har hänt i hovarna.
Men jag är varken hovslagare eller veterinär så jag hoppas att ngn av dem som skriver här svarar dig i stället.

Jag tycker inte att du ska känna det som att du har förstört hästen. Det är möjligt att det är så - ingen aning. Min häst fick fång för att hon var för tjock och kanske för att hon dessutom åt fruset gräs. Det får jag leva med. Det hjälper inte att jag lastar mig för det. Jag kommer att anstränga mig för att hon ska klara det.

Senast ändrad:

Oj vilken tidig igångsättning. Vi har en häst i stallet som har fång. Han har inte varit speciellt dålig endast lite stel (ca 25 år)gammal) undersöktes på klinik och hovarna röntgades men veterinären tyckte inte att det var något fel på hästen. Skoddes om ett par dagar senare och fången upptäcktes av hovslagaren. Behandlingen på honom var att hovslagaren kortade tån och vände skorna och rekomenderade boxvila och ingen ridning på 6 månader.

Det är inte våran häst men jag vill lära mig mer om fång och har då pratat med våran hovslagare och även en veterinär och då fått svaret att en häst med ett lätt anfall ska vila mellan 3-6 månader och en som blivit riktigt dålig 9-12 månader.

Som Forest Autum skriver så verkar kunskapen variera väldigt mellan olika veterinärer och hovslagare.

Senast ändrad av en moderator:

Svarar båda:
Tack för uppmuntran!
Min häst är varken överviktig eller gammal. Snarare i mycket god tävlingskondition. Jag har följt ett schema för invänjning på gräs och tidigare år har jag faktiskt släppt ännu tidigare helt och hållet. Menmen, jag kommer gräma mig över detta, trots att jag tycker att jag tog det försiktigt.

Nu är ju så klart fokus på att hon ska bli bra. Jag tycker också att det lät lite med 1 månad, men det var vad veterinären sa i det kritiska läget.

Ska ta ut hovis i morgon så får han ta sig en titt. Hoppas han kommer med glada besked. Nu står hon mest och ropar i stallet, är helt och hållet sig själv och VILL UT :grin:

Min fångis kunde man inte ge för mga morötter till under den första perioden efter anfallet. Och jag är fortf försiktig med morötter till henne.

Knäckebröd fungerade däremot alldeles utmärkt som godis!

kl

Det verkar variera väldigt det här med igångsättning. Min gubbe fick akut fång och haltade omkring och hade ont. Men redan dagen därpå med smärtstilllande mådde han bättre. Vi hade ingen boxvila utan han fick gå i sin hage. Han är inte av den typen som rasslar omkring så värst mycket,

Efter den akuta fasen, vilken min veterinär sa var cirka fjorton dagar tre veckor blev jag rekommenderad både áv hovslagare och veterinär att sätta igång lite försiktigt. Fången har lyckligtvis inte kommit tillbaka under det år som har gått och han går på bra även på jobbigare underlag. Vi har kanske haft tur. Idag förefaller han må väldigt bra.

Gräs har vi varit mycket försiktiga med. I höstas när gräset frös fick stallets andra fånghäst ett akut fånganfall så då flyttade vi över dem till en hage där det inte fanns något gräs. Tyvärr tror jag att det var det som satt igång min hästs ständiga diarré som varat hela vintern. Nu har den äntligen gått över sedan han börjat äta gräs och maskrosor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en häst som hade ett fånganfall i juli 2011. Behandlad av veterinär. Återhämtning och konvalecent tiden gick bra. Nu i sommar...
Svar
8
· Visningar
2 900
Senast: axel
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 611
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: orcide
·
S
Hästvård Mitt sto som skulle bli 15 år i år och som haft några fånganfall under ett pr års tid har nu fått sluta sina dagar. Hon fick ett...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025