Fånghäst och fri tillgång på hösilage

P

Pipan

Någon seriös kunnig person som kan svara/råda mig i följande frågor:
- min islandshäst fick fång i maj - ordentligt. Efter mycket arbete var han tillbaka på grönbetet igen fr o m augusti dessutom klöverrikt.
- är dessutom en bronkithäst som klarat sig bra, hostat lite i uppvärmningen och en gång blivit dålig till medicinering av mögelsporer i halm (i ligghall)
- tvingades byta stall men tyvärr har han blivit hostig och måst medicinerats p g a alltför många installningstimmar
- har nu hittat en ny värd med lösdrift MEN :confused: där har de alla fri tillgång till hösilage!
Vågar jag låta honom gå här? Idag får han 4 utf per dag med jättedåligt hösilag (lågt prot.värde) och så jag kompletterar med både lusern och Kraffts Nya groov. När han fick fång hade det kommit mycket nytt gräs och så kom det flera kraftiga frostnätter samtidigt som jag hade ont om tid för hans motion.
OM jag flyttar hit, hur ska han tillväljas på fri tillgång?
Jag måste bestämma mig snabbt!!!!

Sv: Fånghäst och fri tillgång på hösilage

Som jag har förstått, har läst sista forskningen ang fång, så är det inte själva proteinet som utlöser fång, utan snabba foderbyten och t ex för snabbt byte från lerhage till första vårgräset. För stora mängder kraftfoder som innehåller mycket stärkelse ( t ex havre) skapar obalans i mag- och tarmsystemet, lisom snabba foderbyten o ändrad foderstat.

Ta det försiktigt. Kan du låna hem lite av nya ställets hösilage o blanda med ditt nuvarande??

Lycka till!

Jag tror också på Balderums strategi, låna hem, eventuellt köp, ensilage från det nya stället. För sedan tror jag väl att det är bättre för magen att gå på fri tillgång samt att det nog dessutom är bättre för magen att få mesta proteinet från grovfodret istället för att vara tvungen att tilläggsfodra.

Så köp ensilage ifrån det nya stället, blanda ut med ditt vanliga och öka givan successivt tills du har fri tillgång innan du flyttar. Om det inte är möjligt att ordna fri tillgång i hagen så se åtminstone till att han har det i boxen, för jag förstod det som att han var installad.

Du kan även ta med dig hö från ditt gamla stall så blir övergången ännu längre.

Risken är stor att hästen blir för tjock av fri tillgång på hösilage.. och det är inte bra med övervikt på hästar som är känsliga för fång!!!

Finns även teorier om att det inte är bra med att ge hösilage överhuvudtaget till fånghästar, varje öppnad bal har sin spec "flora" , även om balen näringsmässigt är lik de andra så blir varje ny bal ett foderbyte i sig..
Varje gång en ny bal börjar användas måste hästens tarmflora anpassa sig till just den balens "innehåll" av bakterier osv..och eftersom det tar flera veckor innan magens tarmflora anpassar sig så hinner den inte ...tarmfloran utsätts för ständig stress.

Alla som har erfarenhet av rundbalar vet att de kan vara väldigt olika inuti även om de är plastade samma dag på samma gärde.. balen kan även vara utsatt för mögel o svampangrepp som inte syns för ögat!

Inte vet jag nån som tar analys på alla balar, och det räcker med en bal som är dålig.. jag skulle ALDRIG chansa med en fånghäst!!

Jag skulle också hellre ge hö, av många anledningar.

Men han går ju redan på hösilage, så för den skull är det väl ingen större skillnad. Det lär väl vara balbyte lika ofta som om han skulle gå på den där lösdriften, för en öppnad bal håller ju inte många dagar... Den största skillnaden motför nu är väl att hon måste hålla större koll på eventuell övervikt, men hästen rids ju regelbundet så det borde väl inte vara så stora problem att hålla koll!
Och som det är nu får den ju extra kraftfoder för att hålla hullet... Något som säkert kan uteslutas om den får bättre hösilage!

Visst, jag tycker inte heller om hösilage som foder. Inte till mina friska hästar eller några andra heller. Men det är väldigt populärt att fodra med det och särskilt på lösdrift då man vill ha fri tillgång.

För om man säger såhär; hästen måste komma ut på lösdrift på grund av sina luftvägsproblem. Hur många lösdrifter har hö istället för hösilage? Hur många har fri tillgång på hö? Jag känner bara till en IRL, och det är min.
Det är SVÅRT att hitta bra lösdrifter som det är, och man måste ju göra det bästa av situationen.

Hösilage är utmärkt foder för bronkit häst. Fri tillgång på detta bör inte vara en riskfaktor för fång, men hästen bör inte bli väldigt fet. Kraft grov innehåller havre vilket inte bör ges till fångbenägna. Det är nog en större risk för fång med KRAFFT grov eller nya grov än med hösilage.
Hösilage med proteinkomplettering i form av lusern är utmärkt. Behöver du mer kalorier kan du ge ngt fetthaltig t ex linfröpellets – de nyttiga fetterna i detta minskar dessutom risken för fång.

Helena

Jag skulle inte chansa med min fånghäst iom att det är så klöverrikt. Det innebär att det förmodligen har mycket kolhydrater och har jag fattat det rätt så är det en sorts sockerart som orsakar fång. Bättre att hålla sig till torrt hö när man har fånghästar. Går det inte att stänga en hage åt din häst och ordna med utfodringen istället?

Gumman skrev:
Jag skulle inte chansa med min fånghäst iom att det är så klöverrikt. Det innebär att det förmodligen har mycket kolhydrater och har jag fattat det rätt så är det en sorts sockerart som orsakar fång. Bättre att hålla sig till torrt hö när man har fånghästar. Går det inte att stänga en hage åt din häst och ordna med utfodringen istället?

?? Det var ju betet som var klöverrikt. Det socker du avser är troligen fruktaner som finns i riklig mängd i det tidiga vårgräset och förknippats med fång i flera studier. HH

Det var det bete han gick på en månad i höstas som var klöverrikt, efter att han hämtat sig från fång! Han ska aldrig gå där mer. Det nya betet där han ska gå, med fri tillgång till hösilage, är magert. Hösilaget han kommer att få (ev) är ekologiskt odlat och jag tänker ta bort allt kraftfoder - förutom en liten mumsgiva efter ridning. Han kommer att ridas ca 1 tim/dag.

Vill bara svara att Krafft Groov är det enda av Kraffts pellets som INTE innehåller havre. Jag ger honom aldrig havre och har helt slutat med betfor också.

Pipan skrev:
Vill bara svara att Krafft Groov är det enda av Kraffts pellets som INTE innehåller havre. Jag ger honom aldrig havre och har helt slutat med betfor också.

Här är innehållet % enl KRAFFT:
GROOV
Kli av skalad havre 22
Vetekli 20
Lusernmjöl 16
Havre (högfettshavre) 14
Vete 10
Melasserad betpressmassa 4
Korn 2
Fruktos 2
Betmelass 2
Betpressmassa 2
Potatisprotein 1
Koksalt 0,8
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 0,3
Lysin 0,05

Nya GROOV
Kli av skalad havre 19
Vetekli 18
Lusernmjöl 17
Havre (högfettshavre) 16
Vete 10
Melasserad betpressmassa 5
Potatisprotein 4
Korn 2
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 1
Koksalt 0,8
Lysin 0,05

jag har själv en fånghäst som går på lösdrift med fri tillgång på hö, har fått lära mig att ph-värdet i hösilage inte är bra för en fånghäst utan det kan ge uppkomst till fortsatt fång med följden hovbensrotation, min häst åt mycket i början men nu vet han att maten aldrig tar slut så för mig funkar det. Jag skulle inte ens våga prova.

BJORKA skrev:
har fått lära mig att ph-värdet i hösilage inte är bra för en fånghäst utan det kan ge uppkomst till fortsatt fång med följden hovbensrotation, min häst åt mycket i början men nu vet han att maten aldrig tar slut så för mig funkar det. Jag skulle inte ens våga prova.

Det finns inget belägg för att det låga pHvärdet i silage skulle utgöra en fångrisk. Snarare tvärtom då de bakterier som normalt ska finnas i silage förstör fruktaner (dvs den ingrediens i stråfoder som förknippats med fång) så att hästen får i sig mindre sådana än om den äter samma råvara som torkats till hö. Helena

men det säger väl sig själv jäst/ konserverat silage mot vanligt torrt bra hö som håller samma värden hela tiden det måste ju vara det mest optimala för hästen och det naturligaste som finns. Inga konstigheter med det eller hur? Jag har själv stora rundbalar med hö o det räcker 1 v till 3 stora hästar så lite dyrare men väl värt pengarna och hälsan på hästen, alla hästar tål ju inte silage och kan bli sjuka om man inte ger en vaccinerar dom.

Jag fäste mej vid det du sa om att han efter en frostnatt (eller flera) fick fång.
Min hovslagare , ingår i någon slags "fång grupp" som får ta del av forskningsresultat som handlar om fång hos hästar.

Där har det diskuterats om sambandet just mellan frostnätter och fång.Tydligen ökar halten av sockerarter i gräset vid frost och därför bör man släppa ut hästarna senare efter frostnätter.Likaså är halten av fruktos högst på morgonen/förmiddagen så man ska släppa ut dem senare i början av betesssäsongen.

Hur du ska lösa det med lösdrift vet jag inte.Spontant tycker jag att ett bra grovfoder är bättre än att komplettera ett dåligt med Kraft.

Personligen så vill jag inte ge mina hästar hö. Det blir fort dåligt om det är fuktigt väder ute. Har trots bra foderutrymme och fläkt fått halva skrdn dålig då luftfuktigheten ute varit för hög en längre tid. Ensilaget som jag har har hållit bra och jämn kvalitet hitills. Mina fångston har fri tillgång utan problem och detta är proteinrikt!

Hösilage är ju lämpligt för en bronkit häst, men inte så lämpligt för en fånghäst.
Har pricis som BJORKA fått lära mig att ph:t är boven i hösilaget, så jag skull inte chansa.

Ove Wattle menar sig ha sett att fånghästar fungerar sämre på hösilage men säger sig inte veta säkert eller vad det skulle bero på. Dvs det finns inget som säger att det skulle bero på lågt pH, dessutom har ett hösilage med hög ts halt inte så värst lågt pH.
PL

Pipan skrev:

Inte sant, Krafft Rehab är havrefritt med.

ANg fånghäst och fri tillgång på hösilage så klarade mitt fångsto det utmärkt.

Fick fång på bete juni 99. Ny attack i juni 00´trots inget bete. Ny attack igen i oktober 00. Sista attacken januari 01. Fick somna (indirekt pga fånget, hon kunde inte ridas annat än på mjuuk mark längre men inga problem att gå i hage, men hon klarade det inte psykiskt utan blev aggresiv och fick därför somna in i april 01).

Från februari - april 2001 fick hon fri tillgång på hösilage och inga fånganfall. Hon fick massor med MJ (och protein) mer än hon behövde men trots att hon var sjukt svårfödd så blev hon INTE smällfet på hösilaget. Kvoten i hösilaget var btw 6, så det var hösilage lämpat för fri tillgång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka