Fånghäst och fri tillgång på hösilage

Sv: Fånghäst och fri tillgång på hösilage

Min häst fick fång när hon åt hösilage :confused:
Om det var detta som utlöste fången tviste de lärde...

Jag törs INTE prova att ge henne det igen.

Tack för dina svar. Känner mig lite lurad. Har fått foderstaten räknad av Krafft - måste ha blivit nåt missförstånd.... Har just köpt en ny påse.

Har haft kontakt med veterinär idag. Han säger att det viktigaste är långsam tillvänjning vid det nya hösilaget OCH framför allt långsam tillvänjning till fri tillgång. Han ska gå med ett par andra lättfödda islänningar så betet ska vara magert. Jag tycker också att det är viktigare med ett bra grovfoder än en massa kraftfoder men idag har jag inget val, jag kan inte köpa eget hösilage till EN häst. Han har ju hosta så som ni förstår är det här jättesvårt. Fång och hosta. Många har svarat vad de tycker om det ena och det andra men man måste ta hänsyn till HELA problemet! Jag är oerhört orolig för att han ska få fång igen. Eftersom han ätit hösilage i tre år, både före och efter fångattacken - och det har nu gått 8 månader - så är jag ganska säker på att det inte är hösilaget som orsakade fånget utan just kraftig tillväxt av grönt och 3 frostnätter tätt efter varandra. Jag kommer därför att försöka stalla in honom vid frostrisk i början av grönsäsongen, men jag kan ju missa - det gör ju meteorologerna också. Man vet inte om man gör rätt förrän efteråt... hemskt är det!

Detta gissel med fång. Min pålle hade fång i slutet av juli så det var inte vårgräset men ev.så kan tillväxt av vitklöver ha orsakat fången.Eftersom fång börjar i mag tarmsystemet så ger jag min häst Probimin det är mjölksyrebakterier som stärker upp magen. Finns även en variant på lantmanna som ordineras till fånghästar i Apotekets hälsoråd till häst. Vad anser ni om att öppna upp hagen som innehåller gammalt gräs i liten mängd kvar sedan i höstas.Gjorde en mindre hage som gick att hålla fri från allt för mycket gräs, men hästarna är vana att gå på stort område ock tycker att det är tråkigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka