Fånghäst och ev. bakslag

bettysmatte

Trådstartare
Jag befarar att min islänning som hade fång i juli har fått fång igen :( ! Har hoppats att hon bara varit ömfotad pga hårt och knöligt i hagen, men idag är hon väldigt ovillig att överhuvudtaget röra sig i och utanför hagen. Jag har inte ändrat på någonting på sistone, så jag har ingen aning om vad som kan ha orsakat fång igen, om det nu är det. Samma hö från samma bonde som jag haft i flera månader nu. För övrigt får hon ca. 2 dl (torr mängd) betfor på kvällarna. De har hon också fått i flera månader. Några enstaka morötter och äpplen då och då. Aldrig några större mängder. Kan det vara belastningsfång pga att hon fått gå i en hård knölig hage? Hennes hovar är kanske inte redo för den påfrestningen ännu? Någon som tror något? Vad ska jag ge henne att äta om det är fång igen? Gräs kan jag ju inte ta bort, för det finns ju inget. Höet, vågar jag ge henne det? Vad ska jag annars ge henne? Jag kan ju inte låta henne svälta!!

Sv: Fånghäst och ev. bakslag

Glömde tillägga att jag naturligtvis ringt veterinär nu på morgonen. Han kommer vid lunchtid.

Tack för svaret!! Vad kan jag göra isåfall? Hon kan ju inte stå inne varje dag som det är hårt i marken. Sulor? Hovslagaren kommer på onsdag. Kan det vara lämpligt att då låta honom sätta på sulor? Hur behandlar man belastningsfång? Och hur kan veterinären som kommer ut konstatera att det är det (om det nu är det!) istället för foderfång?

Vädret har ju skiftat lite på sistone, från plus till minus. Fångponnyn i vårt stall har det alltid värst vid frost. Kan det spela in kanske?

Sulor låter som en jättebra idé, och framför allt kan det knappast göra någon skada i alla fall.

Det kanske kan vara en god idé att åtminstone ringa till veterinären och rådgöra om det behövs ett besök. Det kan ju t ex vara aktuellt med en omgång Finadyne.

Ja, veterinären är på väg. Se ovan ;) ... Tyvärr lät det som en uttråkad och oengagerad typ (den distriktsveterinär som har jouren) som jag pratade med, så mina förhoppningar är låga. Men jag kanske blir positivt överraskad, man vet ju inte.

Hur menar du att frosten spelar in vid denna årstiden? Jag trodde att frost i gräset på hösten (när det fortfarande finns relativt mycket gräs kvar) var farligt om de åt av det. Nu finns det ju inget gräs kvar att äta, men du menar kanske att frosten spelar in på något annat sätt också?

Fast det är ju foderfånget som ligger i botten eller hur?

Hur ser lamellranden ut? Har du märkt hur mycket den har breddat sig?
Den "fångiga" lamelläderhuden borde ha nått sulan och man borde kunna se hur pass sträckt den har blivit. Ju bredare lamellrand ju svagare länk mellan hovben och hovvägg = lättare mekaniskt återfall.

Du ska inte svälta henne!
För att kunna utesluta en ämnesomsättnings-fång (flåt PL för den omedicinsk termen...) måste du, handen på hjärtan, tänka igenom följande: har hästen inte tränats? Har hästen varit fet? Har hästen lätt att bli fet?
Kan du svara ja på de flesta frågorna så skulle din pålle kunna ha en rubbning av ämnesomsättningen och därför ha en högre känslighet mot socker-stärkelse i fodret.
Då kan det vara värt att titta på hennes blodvärden och titta i detalj på hennes foderstat. Som tröst kan jag säga att jag har sällan hör om att hö har varit ensamt orsak till foderfång.

Tittar man på den mekaniska delen så kan det vara intressant hur du har gjort sedan förra anfallet. När släppte du ut hästen i hagen? Hur och hur länge medicinerade? Beslag? Röntgen? m.m.

Hoppsan :eek: ? Kallas detta för tredje graden? :p

Det var mest en gissning... ;) Men vi har en del gräs kvar, och bitvis har det ju varit milt nog för att några nya strån ska titta upp.

Nej då, det är bara bra att gå igenom "allt". Lamellranden är breddad. Det konstaterade hovis vid senaste skoningen. Nej, tränats har hon inte gjort särskilt mycket, men det är ju för att jag varit rädd om henne. Jag har ju inte vågat ta ut henne och rida och köra när marken har varit så hård som den varit nu från och till. Nej, fet är hon inte, och har inte lätt för att bli heller.

Hästen släpptes i "minihage" efter första veckan. Hon hade alltså boxvila i en vecka. Hagen utökades efterhand mer och mer. Sedan oktober har hon gått tillsammans med sin kompis i en medelstor rasthage. Medicinerades med "butta" i 10 dagar efter fånganfallet i juli. Har inte röntgats. Inga speciella beslag (detta i samrådan med hovis) men blev fångverkad dagen efter anfallet med kortad tå. Ja, något mer du vill veta :D ?

Trissa skrev:
Vädret har ju skiftat lite på sistone, från plus till minus. Fångponnyn i vårt stall har det alltid värst vid frost. Kan det spela in kanske?

Frosten kan spela in på 2 sätt:

1. Om det blir så soligt och varmt så gräset vill växa men sen strax så kallt att det inte kan skjuta i väg så lagrar gräset sin energi bl a som fruktaner. Dessa kan ge akut fång hos den fångbenägna.

2. Som PL skriver ovan – kanske den frost hårda marken gör att den inte riktigt färdigläkta hoven gör mer ont. HH

:D Törs inte fråga :D

Har hon ont på alla ben? Puls? Kan det var "vanlig" ömhet i sulorna? Kan det vara en vrickning?
Jag får ju själv ont i fötterna av att gå i månkratrena som har bildats i hagen...

Det låter inte som något foderrelaterat - håller med övriga i panelen - Det kan inte vara fruktanerna i gräset som spökar ...:confused:

Hon var, igår kväll, ljummen i framhovarna (ev. puls vid kotor, men jag är så dålig på detta att jag inte litar riktigt på vad jag känner) och "kall" om bakhovarna. Nej, vrickning tror jag inte på. Hon har svårt för att gå på båda fram. Jag har "alltid" (haft henne i ca 1,5 år) upplevt henne som känslig vad det gäller hovarna, så det är möjligt att hon har tunna sulor. Hon har hela tiden gått bättre vid ridning på mjuka skogsvägar jämfört med grusvägar, t. ex. Kan ju vara det som, tillsammans med de redan ömtåliga fånghovarna, spökar kanske.

Sulor kan ju vara ett vettig åtgärd i den här årstiden. Vad tror du om att prata med hovis om att spara sulan i tåpartiet? Alltså att inte verka ner sulan framför strålen + att kombinera korta tår?
Du får på lite längre sikt en liten valk vid tån. Det funkade utmärkt för min häst men han gick barfota nästan ett år efter fånget (det var riktigt illa med honom). Jag saknar kompetens för att avgöra om det går att kombinera detta och skor...
Jag har lagt in en bild om du vill titta (Buke bilder; fång).

Personligen gillar jag inte sulor på fånghästar eftersom man inte kan se sulan om det skulla hända något...(t.ex. hovbenet tittar ut :eek: )
/N

Låter som det är det hårda knöliga underlaget som ställer till det. En häst som har haft fång får ju väldigt känsliga hovar, så det behöver inte betyda att hon fått en ny fångattack bara för att hon är öm nu.

Här har det varit mjukt väldigt länge, men frös för några dagar sen och nu är det verkligen stenhårt. Min gammling fick fång för några år sen. Han har inte haft återfall men han har blivit mer känslig för hårt och knöligt underlag. Numera går han barfota också, och igår tyckte han verkligen inte det var kul att gå in från hagen. Så idag fick han på sig sina Boa boots innan han gick ut.

Tycker du ska sko med sulor, det kan hjälpa! Och försök stänga av dom knöligaste delarna av hagen. Jag gör så att jag har en hage vid frost och en annan när det är mjukt. Då håller sig frost-hagen någorlunda plan.

Ok, vet har varit här. Han satte fång som diagnos, men han kunde lika lite som jag räkna ut vad det skulle bero på. Han höll med på att det kunde vara det hårda underlaget tillsammans med hovar som inte riktigt läkt ännu som är boven. Hon hade ingen förhöjd temp, lite förstärkt puls i fram (ingen bak), och reagerade LITE för visitertång på höger fram. Så nu ska stackarn äta "butta" och stå inne i en vecka :( . Så trist. Finns det överhuvudtaget något hopp för oss? Nej, man ska väl inte helt ge upp hoppet på att få en häst som håller, men man kan ju misströsta lite ibland!

Min häst har fått fång igen, idag. Sist han hade det var 2,5 år sedan och han är barfota. Jag har haft en pigg och aktiv helt återställd ridhäst sedan första fången för 2,5 år sedan. Då fick han det riktig illa med hovbensrotation.

Nu går han på lösdrift med fri tillgång på ett "lagom" hö. Jag blev väldigt chockad när jag idag märkte fångsymtom.
Inget har ändrats och att han varit frisk så länge. Jag fick lätt panik!!

Veterinären var ute och gav finadyne. Han skulle stå i boxen 1 dygn.
Tydligen börjar veterinärer ändra sig om vilan för sedan tyckte hon att han skulle ut igen med stötdämpning på hovarna eftersom marken är hård.Jag har ju tjock bädd av spån i lösdriften som han kan stå på om han vill och behöver.

Veternären frågade om kosten och tyckte att höet var ok och att hästen var fin i hullet så jag skulle inte ändra något där. Hon trodde att fruset gräs troligen utlöst detta anfallet. Hon trodde inte fången var så allvarlig, hoppas hon har rätt. Jag håller nog med om att gräset borde vara boven i dramat, finns inget annat att välja på.
Det har varit så varmt och nu fryser gräset och ger konstiga sockervärden sa veterinären. Härom dagen var här 8 + även nattetid och nu är allt fruset. Jag kan tänka mig att det blir konstigt gräs.
Hon sa det så tvärsäkert så jag fick känslan av att det var fler fall nu.

Jag vet ju en hel del om fång sedan förra gången men man får skrämselhicka när det händer igen. Särskillt som man tycker att man gör allt för att förhindra nya anfall. Kanske kan man inte det till 100%?

mvh
Anki

Jag lider verkligen med dig! Usch ja, det är så jobbigt. När man tror att man kan andas ut. Det finns ju knappast något gräs i min lilla hage men, visst, det räcker kanske för att utlösa fång. Min har ju fått mycket hö, men kanske hon har tuggit i sig några stån ändå? Jaså, din ska inte ha boxvila? Jag väntar väl i allafall tills onsdag med att fundera på att släppa ut min. Då kommer ju hovis, och jag ska be om att få på sulor. Det är väl det enda man kan tänka sig som stötdämpning till en häst med skor, eller? Om någon har något annat förslag på stötdämpning så kom gärna med det!

Vår ponny som hade hovbensrotation fick gipsbandage om hoven för att stabilisera och avlasta. Ponnyn fick gå ut i hagen "som vanligt" med detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 713
Foder & Strö Jag har en häst som hade ett fånganfall i juli 2011. Behandlad av veterinär. Återhämtning och konvalecent tiden gick bra. Nu i sommar...
Svar
8
· Visningar
2 891
Senast: axel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 396
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar