Min fånghäst (hade det 2005) håller nu på att långsamt vänjas in på bete. Det går bra och han går nu två timmar per dag. Han äter samtidigt sin vanliga vinterfoderstat (5kg hö, 2kg lucernhack, 1.5kg krafft rehab), samt även microbalans. Men nu undrar jag hur jag ska göra med kraftfodret. Det är kanske onödigt att ge så mycket? Samtidigt vill jag hålla honom kvar på hö för fibrernas skull, alltså för att hålla bra form på magen, och gärna ha en del lucern kvar också. Men jag vet inte om jag ska ta bort något?
Tanken är att han i sommar ska beta ungefär tiderna 10-18 och gå i sin skogshage nattetid. Han gick där dygnet runt i fjol och åt som han gjort på vintern.
Ska jag minska ner Rehaben? Han är, enligt mamma och medryttare som är på hemmaplan, pigg och glad, inte trött och så. Så han borde väl klara att gå på mindre rehab.. Och kanske minska ner lite på lucernen också. Eller? Hur skulle ni gjort?
Tanken är att han i sommar ska beta ungefär tiderna 10-18 och gå i sin skogshage nattetid. Han gick där dygnet runt i fjol och åt som han gjort på vintern.
Ska jag minska ner Rehaben? Han är, enligt mamma och medryttare som är på hemmaplan, pigg och glad, inte trött och så. Så han borde väl klara att gå på mindre rehab.. Och kanske minska ner lite på lucernen också. Eller? Hur skulle ni gjort?