Fånghäst - invänjning. fråga

_Runaway_

Trådstartare
Min fånghäst (hade det 2005) håller nu på att långsamt vänjas in på bete. Det går bra och han går nu två timmar per dag. Han äter samtidigt sin vanliga vinterfoderstat (5kg hö, 2kg lucernhack, 1.5kg krafft rehab), samt även microbalans. Men nu undrar jag hur jag ska göra med kraftfodret. Det är kanske onödigt att ge så mycket? Samtidigt vill jag hålla honom kvar på hö för fibrernas skull, alltså för att hålla bra form på magen, och gärna ha en del lucern kvar också. Men jag vet inte om jag ska ta bort något?
Tanken är att han i sommar ska beta ungefär tiderna 10-18 och gå i sin skogshage nattetid. Han gick där dygnet runt i fjol och åt som han gjort på vintern.

Ska jag minska ner Rehaben? Han är, enligt mamma och medryttare som är på hemmaplan, pigg och glad, inte trött och så. Så han borde väl klara att gå på mindre rehab.. Och kanske minska ner lite på lucernen också. Eller? Hur skulle ni gjort?

Sv: Fånghäst - invänjning. fråga

Var han inte lite tunn?
Tränas han?
För 2 h. bete skulle jag då inte dra ner. Beror väl lite på hur betet ser ut. Vall, äng eller ogräs?
Min går på 6-8 h. bete redan. Han ser dräktig ut, men inte fet o får inget kvällshö, om han har gått ute till 22.

Har ständig koll på mage o hovarna- fångesten:crazy:

Har oxå en fångponny (shettis).
Han har varit ute i lilla beteshagen inatt, dåligt gräs. Varit mycket successivt invänjning de senaste veckorna.
Första stunder, sedan blev det längre o längre. Han har inte blivit "sjuk" ännu.
Jag fodrar honom precis som vanligt. Lusernhack, betfor o foderjäst (ska byta till bakjäst o se hur det funkar). Han måste ju ha lusern för att hålla hullet uppe.
Betforn har han ätit sedan vintras, o det har funkat bra på honom.
Funderat några gånger på kwik beet pga att det är melassfritt.

Han kan springa runt o ha sig utan några problem. Om han ska ha fång nu då kan han inte ens springa eller gå utan "stappla"/gå illa som en fånghäst.
Fick fång förra vårvintern, o nu i år har han klarat sig bättre!

Lycka till hur du än gör med din fånghäst. Sedan är ju alla fånghästar lite olika ang. reaktioner.

Jag gav bara Microbalans/ Probimin i början eller när jag har ökat betestiden o kommer att göra det vid varje hagbyte.
Om han ÄR bra i magen finner jag ingen anledning till att ge det.

Med en fånghäst så vill man juu absolut sträva efter en så stabil miljö i grovtarmen som möjligt. Av den anledningen skulle jag ha valt att vara försiktig med kraftfodret. Det är ju inga jättemängder du ger men jag hade nog skippat rehaben. Beroende på analysen på höet kan man ju fodra med lusern ett tag till...

Sara

Jo han hade ju problem med hullet förut, är bättre nu. Ja jag låter honom nog stå kvar på det här ett tag då, minskar ev. ner rehaben lite vart eftersom.
han ska få microbalans nu ett tag tills han är rejält van, sen ska jag se till att ha en burk hemma så det finns om det blir problem eller så.

Höet har varit uselt i proteinvärdet i år, därav lucernen. De väger upp varandra rätt väl så det blir en okej kvot för honom. Kraftfodret klarar han bra, har ätit det närmare ett år nu. Men som sagt så minskar jag nog ner på rehaben vart eftersom. Får gå kvar på lucern ändå för magens skull.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 967
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: DarkInNight
·
M
Foder & Strö Hur mycket minskar ni på fodret vid en vila på 2 veckor? Jag hade tänkt att vila min häst i 2 veckor samt ha en nervarvningsvecka...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: pinky
·
Hästvård Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 069
Senast: lillarut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka