Fånghäst i sommar

L

lolly

Hej. Hur gör ni som har hästar som haft fång när ni förbereder inför sommaren. Vore tacksam för era erfarenheter. Min häst har en utläkt fång som kom av mögligt hösilage två vintrar sen. Förra sommaren gick hon i bete efter en flock hästar som betat först. Försiktighet i augusti och lite fodring av hö.Numera blir det hö, havre, Lucern, lite betfor, mineraler, 1 msk nässlor och 1msk vilkökspulver. pållan mår bra och har inga symtom, men såklart visiteras hon dagligen. hon är inte den feta sorten med fullblod i henne. 145 cm, korsning. Tacksam för era erfarenheter.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Min ponny fick fång midsommarveckan förra året. Gjorde en liten hage i hagen där de var så gott som renbetat. Så fodrade jag henne med hö.
Så gick hon i tre veckor, sen körde jag henne till bete där hon gått tidigare år, där gick en flock hästar som gått där en månad så de va hyfsat nerbetat.Hon fick hälsa på dem några timmar sen satte jag på henne en betesreducerare ( gjord av nylonband fastspänd på grimman). Den kostade 79 kr och fungerade bra på henne, köpte en till efter 3-4 veckor, då hon lyckats skava av en del av banden. Sen kunde jag varva mellan dessa två och laga dem emellanåt.
Hade tidigare köpt en fångreducerare i hårdplast för 500 kr den fungerade inte alls på henne. Hon gick och drog nosen i marken så den hamnade på sniskan efter 5 min och hon fick skavsår efter att den ena kanten satt i munen på henne.
Vet ej hur det går i sommar skjuter väl problemet framför mig. Skulle önska det fanns någon som hade ett stort gräslöst fält intill en skog där man kunde låta en hel flock fång och ev. eksemhästar gå tillsammans och bli utfodrade med hö.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Har en liten minishetland som oxå är fånghäst.
Förut så har vi haft en liten hage där det var renbetat och bara kom upp lite grässtrån ibland.
Men eftersom hon gick själv då så tyckte vi synd om henne och hade även problem med att hon rymde.
Så vi provade Greenguard på henne men den fick hon av sig hur lätt som helst så vi provade en annan munkorg som kostade ungefär 200 kr som funkade jättebra(vet inte märket)!
Hon dricker obehindrat med den på och får i säg lite strån då och då.

Lyck till!

/I
 
Sv: Fånghäst i sommar

Min häst kommer gå på avbetad hage, tillsammans med någon annan ponny som ska ha magert bete. Han kommer ibland stå i utebox på natten, under de perioder gräst växer mycket, och han kommer fodras med samma hö som han fått under vintern/våren. Motion så gott som varje dag, och green guard ibland.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Hur är den munkorgen för 200 konstruerad, skulle vilja prova flera sorter. Så att man kan byta modell lite.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Så fort snön smälte bort i hagen och det gamla gräset tittade fram, dvs i förra veckan, så fick min fångkänningar direkt. Han hade tre anfall förra året med start i slutet av maj. Snabb insats med massor av Proviva hejdade nog anfallet och, naturligtvis, munkorg i hagen. Han är ohalt vid ridning, men däremot puls efteråt. Tveksam om jag egentligen borde rida, men veterinären sa när jag skulle sätt igång honom i december att jag skulle strunta i pulsen så länge han rörde sig fräscht. Så jag lever efter den devisen så länge.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Finns Det NÅgon Som Provat NÅgot Örtbaserat Preparat Som Finns PÅ Marknaden I FÖrebyggande Syfte?
 
Sv: Fånghäst i sommar

Min fångponny går i en skogshage utan gräs fodras med hö och krafft rehablitering och ridskolans fånghäst som sällskap till sommaren
 
Sv: Fånghäst i sommar

Jag har gett 1 liter Proviva Nypon per dag. 1/2 liter morgon och kväll. Vet att det finns de som ger mycket mindre, men hästen är verkligen tokförtjust i drycken så därför den stora mängden.

Har idag, efter en 2 veckors kur, avslutat Provivakuren. Han har idag kalla pulsfria hovar.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Den ser ut som en liten hink med ett litet hål i mitten.
Själva hinken består av ett rutnät med utskurna "kyrkanter" så att hästen kan andas ordentligt.
Sitter fast utan grimma.

/I
 
Sv: Fånghäst i sommar

Innehåller inte Proviva väldigt mkt socker? Man ska ju undvika socker åt en fånghäst.
 
Sv: Fånghäst i sommar

Men är PV är väl en typ hälsodryck eller typ av nyttigare dryck för magen? Då borde det väl inte vara socker, kan man tycka, eftersom många dietister rekommenderar det. Men jag vet inte.
 
Sv: Fånghäst i sommar

veterinären på strömsholm trodde inte att det skulle vara problem att ha min häst på bete år 2(magert ), så i fjol gick han på gräs dagtid, stall nattetid, o han klarade sig galant. Han har även fått gå i den större hagen så att han har kunnat plocka lite gräs så fort snön försvunnit
 
Sv: Fånghäst i sommar

Åt han mer än gräs? Jag är lite orolig för det här med att beta på natten med tanke på glukosen som bildas i gräset. Hästen bör väl tåla typ gräs på dagen, stall/utebox på natten samt hö då över natten?
 
Sv: Fånghäst i sommar

Fick idag tips av min gamla erfarna ridlärare att låta hästen beta succesivt allteftersom gräset växer upp i hagen för att vänja sig samt öka på grovfodret (hö) så mycket hon äter. Minska ner Lucernen och avsluta nu när växandet är på ingång. Då bör hon kunna gå och beta hela sommaren utan att behöva avstå. Självklart ska hon hållas koll på. Men succesiv invänjning för magens skull. nu har hon också kallpressad linfröolja för att främja de goda bakterierna och ge en antiinflammatorisk effekt, Det innehåller ju de goda omegafetterna.
 
Sv: Fånghäst i sommar

_Runaway_ skrev:
Åt han mer än gräs? Jag är lite orolig för det här med att beta på natten med tanke på glukosen som bildas i gräset. Hästen bör väl tåla typ gräs på dagen, stall/utebox på natten samt hö då över natten?

Ge hästen mycket morgonhö innan han får gå ut i hagen så att han är lite mätt.

Sök på armadas inlägg/trådar om fång, finns mycket bra att läsa;)
 
Sv: Fånghäst i sommar

Hej allihop!

Min fånghäst får börja gå ute tidigt. Redan efter påsk faktiskt. Kommer bara in de nätterna det är riktigt skitväder. Hon går i en skogshage med varierad terräng. Många buskar, träd men också en del gräsytor. Hon får hö dagligen två till tre gånger per dag. Inget kraftfoder under sommaren. Är noga med att det finns hö ute under frostperioder för att undvika att hon äter gräset då. Detta har fungerat bra i två år nu. Hoppas att det gör det även i år.

Lycka till med era hästar!!
 
Sv: Fånghäst i sommar

carinah skrev:
Min ponny fick fång midsommarveckan förra året.
Min också! Det var ju en period med varma soliga dagar och kalla nätter så fruktanerna levde väl loppan i grässtråna... Jag som hade varit så noggrann hela våren med att låta dem beta bara nån timme i början redan i april för att succesivt öka på. Dessutom gick de bara på dagen på betet för att under nätterna stå hemma i rasthagen med hö/halm för att inte bli allt för runda... Men vad hjälpte det? Den som jag var rädd för skulle få fång var ju shettisen men den som fick var min NF.

Nu denna sommar får de inte gå på bete alls utan får stanna kvar i hemmahagen där det kommer att sticka upp ett och annat strå att gnaga på men de får äta hö för näringens skull. De får nog dessutom stå inne på nätterna...
//marti
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 114
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 777
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp