ameo

Trådstartare
Moderator
Diskuterade med en vän tidigare idag och vi var inte helt säkra på hur vi skulle göra, så jag bollar frågan vidare - hur skulle du ha gjort i följande (just nu) hypotetiska läge?

Du har en häst som har fått fång och ska göra en "fånghage" till den. Det finns en lämplig yta där hagen kan vara. Där växer för stunden "vildsått" gräs blandat med brännässlor och andra ogräs - ganska glesbevuxet.

Frågan är - skulle du slå gräset, nässlorna och ogräset innan du släpper fånghästen i hagen? Eller skulle du låta det långvuxna stå kvar och ge fånghästen något att tugga i sig?
(förutsättningen är också att hästen erbjuds hö i hönät, så den "behöver" inget att tugga på för tuggandets skull)
 
Jag hade inte släppt en fånghäst på något gräs alls och definitivt inte på ogräs eftersom ogräs innehåller mer socker än vanligt gräs. Jag hade grusat upp ytan. Helst med föregående schaktning. Gräset lär snabbt bli nedbetat annars och eftersom kort gräs, dvs gräs i snabb tillväxtfas, gäller alltså även när regnet kommer efter torka=stressat gräs innebär det att gräset blir sprängfyllt med socker och då är risken för ett nytt fånganfall väldigt stor. En häst som har haft fång men som klarar gräs skulle jag enbart ha på överblommat, icke stressat gräs och då med betesreducerare på hela tiden hästen går på gräs.
 
Jag hade försökt få bort så mycket gräs/ogräs det bara gick. Om det inte gick att grusa eller liknande så hade jag haft betesreducerare på.
 
Bort med allt gräs och så grus ovanpå. Du kan inte ha en häst med pågående fånganfall på mark med någon sorts växtlighet öht.
 
Om vi ändrar frågeställningen lite... (det är ju fortfarande hypotetiskt)
Om hagen ifråga är tänkt att vara en "bantarhage", för en häst som blir för fet och eventuellt är en potentiell fånghäst, hur hade ni då resonerat?
 
Problemet är att hästar i riskzonen för fång nästan alltid har EMS. De växter som finns i en sån hage kan ha väldigt hög sockerhalt.
 
Om vi ändrar frågeställningen lite... (det är ju fortfarande hypotetiskt)
Om hagen ifråga är tänkt att vara en "bantarhage", för en häst som blir för fet och eventuellt är en potentiell fånghäst, hur hade ni då resonerat?
Jag tänker så här: Det beror på många faktorer som tex hur mkt växter finns det i hagen, hur stor är hagen vad är det för häst, går den där hela dygnet osv. Det vill säga frågan är intressant men går inte riktigt att svara på.
Men rent generellt så:
En häst som har mycket lätt för att bli fet är extremt lättfödd. Den klarar sig ofta på betydligt mindre foder än vad man tror och jag hade förmodligen inte gett den hö dessutom. Hästar får i sig näring från alla växter de äter, inte bara från gräset. Ogräs kan vara mycket bra på att bilda näring. De kan ju överleva och bre ut sig där andra växter har svårare att klara sig. Om man väljer att inte slå växterna i hagen så finns det mer mat för hästen att äta och den kan få i sig en större mängd. Väljer man i stället att slå det så får man nytt gräs i stället. Det nya gräset innehåller mer socker och dessutom väljer hästar oftast att äta de spädare grässtråna. Det är alltså inte alls säkert att det är en bra ide. Dessutom äter hästar torra nässlor så om det är mkt nässlor hade jag nog tagit bort dem helt från hagen i så fall.

Jag hade inte släppt min ponny (som fick ett fånganfall för några år sedan) i en sådan hage. Hon har extremt lätt att lägga på sig och bilda fettdepåer. Om det är en sådan häst det är frågan om så hade jag låtit hagen vara som den är (dvs inte slagit växterna) satt på den en munkorg och låtit den vara där x antal timmar på dygnet. Resten av tiden i stall där den fått lusern, hö och halm. Då kan jag kontrollera foderintaget under delar av dygnet.
 
Min ena ponny fick fång förra sommaren alltså drygt ett år sedan nu. Efter att han haft boxvila och var fräsch nog att gå ut och röra lite på sig igen så gjorde vi en liten sjukhage där det bara var jord (har bara gräshagar hemma). Den hagen utökade vi sakta tills den var i lite mer duglig hagstorlek, fortfarande bara jord. Först påå hösten sen fick han vara med de andra i vinterhagen efter att vi vänjt in honom där och det är nu den hagen han går i varje dag. Gräshage men väldigt klent gräs, torr och en del nässlor och lite ogräs som de inte rör, lite träd.

Nu vet vi inte varför han fick fång, troligen pga klöver. Undviker hagbyte och han får helt enkelt gå i samma hage men de är ute 7-22 med eller utan regn, torka osv och ingen ökad hårdhet i nacken eller puls än så länge så tror att om man bara tar det försiktigt så :)

Detta är dessutom en oerhört glupsk ponny :D
 
Tack för era svar. Ville bara veta hur andra resonerade.
Det är, som sagt, en rent hypotetisk frågeställning - även om svaren kanske kan vara till nytta i framtiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp