Fängelsedomar i usa

Exit

Trådstartare
Satt för en stund sen och kollade på serier Lock up på Netflix. I den serien följs dagliga händelser i olika häkten och fängelser i usa. Det som jag började fundera på är de domar som personerna i serien får. En dömdes t.ex. till 22-75 år i fängelse. Vad betyder det riktigt? Att hen släpps ut om 22 år om uppförandet varit prickfritt? Hur bedöms det hur många år över 22 år som gäller? Ja menar, 22-75 är ju ett jättestort intervall:confused:

Vänligen upplys mig i denna svåra fråga:D

Är typ besatt av den serien. Är du säker på att de verkligen dömdes till 22-75 år? När de filmar i häktet pratar de mycket om vad de kan dömas till. Ibland kan det vara förvirrande eftersom de blandar häkte och fängelse :)

Är typ besatt av den serien. Är du säker på att de verkligen dömdes till 22-75 år? När de filmar i häktet pratar de mycket om vad de kan dömas till. Ibland kan det vara förvirrande eftersom de blandar häkte och fängelse :)

Jag är inne på samma spår, det låter mer som spekulation än en faktisk dom.

Det jag skulle kunna tänka mig, eftersom en del delstatslagar är himla konstiga i vissa avseenden, är att själva påföljden är 75 års fängelse men att det finns möjlighet till villkorlig frigivning efter (tidigast) 22 år.

Det jag skulle kunna tänka mig, eftersom en del delstatslagar är himla konstiga i vissa avseenden, är att själva påföljden är 75 års fängelse men att det finns möjlighet till villkorlig frigivning efter (tidigast) 22 år.
Låter troligt.

Just det, så kan det också vara :) Tänkte inte på det (och då har jag ändå sett ett par avsnitt idag).

@Tassetass och @kolblakkur
I det avsnitt jag kollade var det personer i häktet som filmades när de fick sina domar avkunnade i domstol. Domaren sa: "no less than 22 years, no more than 75 years". Dessutom fick flera stycken många fängelsestraff som skulle avtjänas efter varandra så i praktiken blev den kortaste tiden ännu längre. Måste kolla igen när jag nattat hästarna så jag inte hörde fel:p

@Tassetass och @kolblakkur
I det avsnitt jag kollade var det personer i häktet som filmades när de fick sina domar avkunnade i domstol. Domaren sa: "no less than 22 years, no more than 75 years". Dessutom fick flera stycken många fängelsestraff som skulle avtjänas efter varandra så i praktiken blev den kortaste tiden ännu längre. Måste kolla igen när jag nattat hästarna så jag inte hörde fel:p
I praktiken låter det som det skulle bli ungefär samma som våra livstidsstraff som kan bli tidsbestämda någon gång i framtiden - eller kanske aldrig bli det.
Kanske 16-60 är mer realistiska siffror här?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka