Fånga ifrån hagen

F

fireflies

Hejsan! Vet inte om det redan finns en sådan här tråd men är ny här så orkade inte kolla så långt bak.

Till saken då. Jag har en 19årig vallack som jag nu haft i ett år. Han är supersnäll i all hantering förutom att bli fångad i hagen. Detta ställer ju till med stora problem eftersom man inte kommer i tid till träningar, eller att ridpass uteblir eller att man helt enkelt blir så (svordom) trött på honom.

Så har ni några tips? Alla dessa vanliga funkar ju inte, han är ju inte dum utan springer ju bara en bit bort med glimten i ögat. Eller orsaker till att det blir såhär? Han är ju inte precis rädd...

Tack på förhand

Sv: Fånga ifrån hagen

Han bara djäklas med dej, tycker att det är SÅÅ roligt, vilket inte du tycker och det kan jag verkligen förstå!!

Börja med att ha grimman på honom. Försök att så ofta som möjligt gå ut till honom och riktigt vänta ut honom att han ska komma. Locka med godsaker.
Sedan när han änteligen kommer så led honom en liten bit och släpp honom.
Så att han inte tror att han ska bli riden varje gång du kommer.

Nu funkar ju detta bäst om man bor så att man har hästen hemma så att man kan gå ut till pållen ofta.

Min första häst var sådan. Han var envis men jag var ännu envisare och jag vann! Ibland tog jag honom till stallet och bara borstade av honom och släppte honom sedan.

Så det gäller att vara envis som bara sjutton!! Trägen vinner! Jag vet, det är jobbigt men det brukar funka.

Lycka till!! :bow:

Jo tack. Alla dessa "åh du ska inte komma i en skräckinjagande position för han är rädd för dig" är ju bara bullshit. Vissa dagar vill han verkligen komma in men andra dagar är det såå mycket roligare med kompisarna..

Dock har vi problemet att varken stallet eller jag som hästägare vill ha grimma på honom i hagen, under termninerna går han nämligen på direktsläpp och problemen blir bara tidigt på em eller helger om de inte redan är inne.

Tyvärr har jag ju inte heller möjligheten att åka ut flea gånger, stallet ligger en timme bort så det är rätt knöligt..

Men jag ska fortsätta, för inte fasen ska han få vinna den lille busen :)

Försök se till så att han får något gott i krubban när han kommer in, så att han lär sig att komma in kan betyda "gott" istället för arbete.

prova att backa ganska raskt, istället för att gå efter, när han srungit iväg ett par steg, då fångar du hans intresse och han får en anledning att fokusera på dig. Funkar super på min häst! Och så en godis när han kommit fram.

Jag har nu två dagar testat med att ha gått ut med en havreburk i hagen. Tagit en näve och satt mig nära honom, och räckt fram det så att om han sträckt på sig kunnat äta. När han fattat att jag inte försökte ta honom satte jag mig en bit bort med en ny näve havre så att han behövde gå några steg för att få den. Så ökade jag avstånden mer och mer, och började resa på mig mer och mer. Men bara det att han kom fram varje gång. Tillslut fick jag klappa överallt, lyfta hovarna och han kom fram till mig vart jag än stod. Plus att han gick efter mig vart jag än gick tillslut. Och så när det gick som bäst så bara gick jag och lämnade honom utan att ens försökt fånga in honom eller haft med en grimma. Så nu hoppas vi att terapin kan funka och att han tycker det är lite mysigt när man kommer ut ;) Terapi...

Mitt 18-åriga sto är likadan. Spelar ingen roll om hon har grimma på sig eller inte i hagen.
Det är den roligaste leken hon vet och hon brukar trava i en vilt runt mig som kanske är 4-5 mieter i diameter och alltid med spetsade öron. Man kan juh bli galen!

Som tur är är hon väldigt matglad så går det inte på annat sätt får det följa med lite mat i en spann ut i hagen. Då kommer hon!
Den här leken kan hon även köra med i boxen,

Hon är världens bästa häst i övrigt, så man får väl stå ut med hennes idéer!

Jag har typ samma problem eller nej inte jag min häst kmr alltid och springer inte iväg MEN hans hagkompisar gör de. Dom e helt hopplösa går inte alls att få tag på. Nu har dom iaf grimma på sig i hagen så iaf lite lättare. Men där kan den ena hästen t.o.m vara dum å vända rumpan till å kicka i luften å skulle den hästen vara min hade jag aldrig accepterat ett sånt beteende. Annars e det en hink havre som är det ända som funkar. Men dessa hästar får göra lite som dom vill annars oxå.

ååhh.. dessa djur.
Hade en sköthäst innan som var precis likadan, kruxet med honom var att ville han INTE bli fångad så gjorde han utfall, bet fram och sparkades bak.. Minns en dag när jag var såååååå ridsugen och skrället höll på så i 2,5 timme. slutade med att jag tände en cigg, drack en kopp kaffe sittandes i mitten utav hagen och tjurade...

DÅ KOM HAN!

Tokiga djur :D

Om man alltid tar in hästen för att rida- kan den koppla ihop ett o annat o kanske inte har lust.

Gå ut till hästen utan att hämta den var gång så...umgås lite med den bara.

eller ta in den o bara mys lite o sen ut igen.

den föredrar ju att vara ute... med sin flock.

"moroten har oxå sitt värde"

Håller med ovanatående, se främst till att hästen kopplar dig som människa till något som är tryggt och roligt. Kanske bara gå ut i hagen, ge hästen ett äpple och sedan inte göra något mer eller bara ta in den i staller rykta, och mys. Jag har själv haft det här problemet med min första häst som lekte vildhäst och absoluuuut inte ville bli fångar, för det mesta tog det flera timmar att fånga honom. Det du absolut INTE ska göra är så klart att inte springa efter hästen då blir det en lek. Du ska inte heller gå rakt emot hästen, närma dig med blicken åt det motsatta hållet och lite från sidan kanske till och med sätta dig i gräset några meter jämte hästen. Hästar är i naturen nyfikna djur och även om det kanske tar någon timme så kommer hästen komma fram til dig och undra varför du sitter där. I och med det har vi en viktig nyckel, hästen ska komma till dig! Även om det tar den tid det tar så kommer det gå snabbare och snabbare ju mer ni utvecklar relationen så att relationen inte bara handlar om ridning och träning.
Hoppas nu du har något att gå på och lycka till! :)

Jag hade samma problem, mem jag frågade en granne hur hon gjorde med sina hästar (dom galopperat fram till henne så fort dom hör henne)

Gör så här en dag du har VÄLDIGT mycket tid: Ropa på hästen från ett ställe där h*n inte ser dig, vänta i ca en 1 kvart, gör dig synlig för hästen, ropa igen. om inget händer inom en kvart gå liiite närmare, sätt dig ner, med sidan vänd åt hästen, om det så tar hela dagen, ha tålamod och sitt kvar! hästen kommer att bli nyfiken och så småning om komma fram till dig. OBS vänta tills hästen är så nära dig att du bara kan resa dig och ta på grimman (man kan ge lite godis som berömm). Gör detta varje dag, tillslut kommer hästen fram när du kallar på h*n.

Jag höll på i en månad och min häst hade precis börjat komma springandes när jag roppade. Då gjorde jag felet att låta en medryttare hämta honom från hagen över en helg. Hon gick bara raka vägen fram och tog på han grimman, dom andra dagarna sprang han iväg. Så nu har jag fått börja om från början igen.

Visst är det kul med humoristiska hästar ;)
min tant kan också vara sån - men bara ibland, oftast kommer hon direkt. Det jag har kommit på som funkar när hon är på krångelhumör är att ta med lite morötter och bjuda dom andra. Inte en blick på min häst, jag låtsas inte om henne över huvud taget, utan går rakt fram till kompisarna, klappar dom och låter dom knapra högljutt.
Jäklar vad snabbt hon kommer på att hon visst vill komma fram iallafall :p

(fast detta funkar nog bara på en relativt ranghög häst)

Min häst kan också vara lite lurig att hämta i hagen. Kör också det där att hon helt enkelt bara går åt andra hållet och flyttar sig bara när man kommer.
Hon är inte lättmutad med godis utan "klarar sig lika bra utan", och är dessutom väldigt självständig så att plocka in kompisen hjälper inte heller utan hon bryr sig oftast inte ett smack :devil:
Det roliga är att man kan gå rakt ut till henne i hagen och greja med täcken och sånt utan problem, det är bara när man har grimma eller grimskaft med som hon inte har lust.

Nu för nån vecka sen kom jag på att hon gillade pellets.. så en hink med pellets och lagt grimskaftet i hinken så det inte syns så kommer hon som ett skott ;)

Jag hade liknande problem för några år sedan när jag flyttade till ett nytt stall.
Detta stall låg en bit bort, så jag hade inte någon möjlighet att åka ut flera gånger per dag för att "träna" honom i att bli infångad.

Däremot gjorde jag det till en vana att börja stallvistelsen med att gå ut i hagen och hälsa på honom. Bara klappa, inte ta in honom.
Sedan gick jag och fixade mockning, mat och annat som skulle göras. La något gott i krubban. Sen gick jag och hämtade honom och han fick komma direkt in i boxen och äta upp det goda innan jag fixade med honom.

Sedan efter jag släppt ut honom och gjort det sista i stallet hade jag för vana att gå ut och klappa på honom en sista gång innan jag åkte hem.

Då, en vanlig dag i stallet, hade jag kommit ut till honom i hagen 3 gånger, och endast tagit med honom därifrån en gång.

Detta fungerade alldeles utmärkt på honom, och det oönskade beteendet med att inte komma nära i hagen försvann.

jag har haft en häst som inte gick att fånga i hagen om han inte ville in.
kom han till grinden när jag ropade var det bara att gå å ta honom, vände han och gick åt andra hållet var det bara att åka hem.. :grin:

ett tag fick han gå i en 6x4m liten hage dom dagar vi skulle iväg och träna. men det var inte alltid det gick att få tag på honom där heller. han vände runt hela tiden så att jag aldrig kom på "framsidan" av honom.
*suck*

han brydde sig inte i havrehinkar eller annat godis. han sket blanka f*n i att kompisarna gick in...jag satt måååååånga långa timmar på en pall i hagen, hästen tyckte det var jättetrevligt och la sig ner, men så fort jag rörde mig så hoppade han upp och började springa..

tillslut blev det den hårda vägen. han hade som tur var väldigt stor respekt för elstängslet, så jag knöt ett vitt rep i en staketstolpe (inget med ström i alltså). repet var långt nog att nå tvärs över hela hagen. så jag stängde in hästen i ett hörn med hjälp av repet och då var det bara att fånga honom..
tillslut behövde jag bara hålla i repet och gå mot hästen och ta honom, jag behövde inte tränga in honom i ett hörn..
den här metoden skulle jag inte rekommendera för hästar som inte respekterar staketet.

han hade ALLTID grimma på sig i hagen.
en sommar var han i beteshagen i två månader utan att någon fick tag i hästen..

vi har vid ett par tillfällen "jagat" hästen så att han inte fick stå stilla alls, om han inte ville bli fångad. efter tre timmar i ösregn gav vi upp.
han sov många nätter ute, ensam utan mat.

"NH folk" har försökt med sina metoder, dom har gett upp. han lyssnade på människan, förstod vad personen ville, men så fort dom närmat sig så gjorde han som med alla andra, bockade, sprang, pep och tyckte det var skitkul att någon ville leka med honom :bump:

det gällde att aldrig aldrig någonsin börja gå efter honom när han gick iväg, för då jagade man ju honom och det är ju skitkul :banana::devil:

vet inte hur många gånger jag fick ringa tränaren och säga "nej tyvärr vi kommer inte idag heller, hästen kommer inte in". eller be om ursäkt till veterinären "tyvärr ingen vaccination idag, hästen kommer inte in"....

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
S
Hästhantering Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Safira63
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama