Fånga grodyngel?

Yrja

Trådstartare
Läste att grodor, ödlor och ormar är fridlysta i sverige, vilket gör att jag ställer mig frågan: Måste inte detta också gälla ynglen? Jag vet att mamma var väldigt noga med att man inte fick röra sånt som var fridlyst när jag var liten, men vi har tagit hem grodyngel och fött upp dem för att sen släppa ut dem på samma ställe igen. Var detta alltså inte lagligt att göra? :o Är idag 21 så detta måste väl ha varit för minst 10 år sen. Kanske var det annorlunda då? Eller får man föda upp yngel? Ingen på djuraffären sa heller någonting om detta när vi köpte mygglarver åt ynglen hos dem trots att vi berättade att vi hade grodyngel.

Citat från naturvårdsverkets hemsida:
Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta i hela landet. Flera av arterna är hotade eller sällsynta till följd av att deras livsmiljöer, ofta våtmarker och småvatten, har förändrats eller försvunnit.

De mest sällsynta arterna är gölgroda, klockgroda, långbensgroda, lökgroda, lövgroda, ätlig groda, grönfläckig padda, stinkpadda, större vattensalamander och sandödla. Du får aldrig döda, skada, fånga eller flytta någon av dessa.

Huggormen är fridlyst, men om du träffar på den på din tomt får du fånga in och flytta den. Om det inte är möjligt att fånga ormen, och någon annan lämplig lösning inte finns, får du döda den.

Sv: Fånga grodyngel?

Enligt vad jag hört får grodyngel fångas för att "studeras", men när de är vuxna ska de släppas ut där de hittades.

Tack för era svar! :bow: Då är det alltså ok i mindre utsträckning. Känns bra att veta. :D

Enligt vad jag hört får grodyngel fångas för att "studeras", men när de är vuxna ska de släppas ut där de hittades.

Precis, detta såg jag ganska nyligen på en informationsskylt om allemansrätten på vår arrangerade Naturstig här utanför stan. Fast man får inte ha dem så länge att de blir vuxna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka