Sv: fång

jag skulle aldrig köpa en fånghäst, jagh ar ingen erfarenhet av fånghästar, och viill heller inte få det.

visserligen kan ju alla hästar få fång, men jag skulle inte köpa någon som har haft det.

köp inte.

jag köpte en fång ponny nåt år sedan den höll sig bra 1.5 år, sen fick den anfall på anfall, mitt i vintern dessutom... vi behadla men varje gång kuren var slut kom de igen ett nytt, nu e den ponnyn i himlen, trots väldigt nogrann foderstat, motion, bra hovlagare så gick de inte.. de kan bli väldigt dyrt och lidande för ponnyn/hästen.

vissa hästar kan gå hela livet igenom utan att få återfall, medan andra får dem många ggr. tillbaka... tyvärr.

Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka.

Mja, riktigt så enkelt är det nog inte. Hade varit bra om det bara hade varit så att man kunde vara lite extra uppmärksam på vad hästen äter...:crazy:

Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka.

Tänk om det vore så enkelt - vilken önskedröm!
Jag hade gärna lärt mig mer om fång så jag kunde tagit bättre hand om min häst. Då hade hon sluppit sitt återfall!!!!

Jag äger sedan fyra år tillbaka ett fjordsto som tidigare haft fång.
Jag är noga med att hålla henne i normalt hull, vill hellre ha henne lite åt det smalare hållet (dock inte mager). Hon får inte gå på bete eftersom jag inte vill riskera återfall i fång.
Min häst fungerar bra till ridning på den nivå som passar mig, och hon har inte kostat en krona extra i vet-avgifter eller hovslageri pga sitt tidigare fång.
Det hon har kostat i vet-avg är endast vaccinationer hittills på våra fyra år.

Så jag vill inte helt onyanserat avråda från att köpa en häst som haft ett fånganfall tidigare.

Skulle däremot aldrig köpa en häst som haft flera "fångkänningar".

Jag skulle å andra sidan inte betala stora pengar för en häst som tidigare haft fång då jag anser att det är en större risk att få högre vet-kostnader - om man inte är försiktig.

Jag skulle aldrig betäcka min fånghäst då en dräktighet innebär en metabol belastning - och jag vill INTE riskera min trevliga häst.

Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka. Jag tycker inte att du ska köpa en fånghäst, det finns såpass många friska hästar. Skador och problem är vad man eventuellt kan få, inte vad man köper. Lycka till, skriv gärna hur det blir. :)

Min häst fick fång för två år sedan.
Han avmaskades inte.
Han betades in under 2 månader, eftersom han gick sällskap åt en fånghäst.
Han hade inget kraftfoder, det hade jag avvänjt långsamt innan betet påbörjades.
Han reds dagligen.
Han var 6 år.
Bra hull och form.

Och han fick fång.
Shit happens, han är en tinker det var det ända som stämde in, vet ville inte ens tro att det var fång först för att han inte passade mallen.
Men Shit happens, nu är han ute på "bete" alla andra hästar släpps en månad tidigare och betar ner och gräset lugnar ju ner sig efter midsommar.
Men det tar tid med inbetning och insläpp och utsläpp och sen åka ut och kolla fötterna ett antal gånger per dag.

Det är ett j*vla jobb och det är inte alla som tar sjukdomen på allvar, men det är inte en dödsdom och B är ute på "bete" för andra året på rad efter fången.

Är denna häst värd allt extra jobb?

Allt extra jobb det är med en fånghäst kan man möjligen stå ut med.
Men ångesten att det ska komma tillbaka en dag är värre att hantera.
Det tycker i alla fall jag.

Jag valde nyss bort en häst av den anledningen. Den var perfekt för övrigt, ålder, ett sto, lagom utbildad (tom rätt färg ;) ) men jag insåg att jag skulle oroa ihjäl mig över fången, den hästen hade också varit fångfri i tre år, precis som den som TS var sugen på, men jag skulle inte palla.

Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka. Jag tycker inte att du ska köpa en fånghäst, det finns såpass många friska hästar. Skador och problem är vad man eventuellt kan få, inte vad man köper. Lycka till, skriv gärna hur det blir. :)

Vet du, jag tycker ditt inlägg andas av både ignorans och arrogans. Att en härst får fång behöver inte betyda att den på något sätt är misskött av människan. Jag kan bara anta att du inte har så stor erfarenhet ang. fång för i så fall skulle du knappas uttrycka dig så.

Jag har förlorat en älskad tävlingskamrat i den helvetiska sjukdomen fång, han vara den enda som fick det utav alla de andra som stod på samma bete (han fick sitt fånganfall efter 5 veckor på bete) och han var den mest välskötta och mest tränade av alla de andra.

Vissa hästar kan få fång p.g.a. okunniga ägare men huvuddelen får det hur som. I vårt fall berodde det (enligt vetrinär) på ärftlig insulinresistens (även fler avkommor från samma sto har drabbats).

Spelar ingen roll vem som gjort vad och varför. Hästen är fångbenägen och det får man leva med om man köper hästen.

Är detta uttalande underbyggt av fakta så är jag ärligt nyfiken på din källa!
Har funderat på ifall det finns forskning kring samband mellan vad som utlöste det första fånganfallet och benägenhet att få fång igen.

Är detta uttalande underbyggt av fakta så är jag ärligt nyfiken på din källa!
Har funderat på ifall det finns forskning kring samband mellan vad som utlöste det första fånganfallet och benägenhet att få fång igen.

Ja, lite samma funktion som vid senskador. Det blir aldrig lika starkt/bra efter läkning som innan, gäller även lamellerna.

Sen finns det ju fånghästar (både Osborne och Nickis var ju sådana) som väldigt lätt får det igen, och sådana som går år ut och år in på bete som en vanlig häst igen och aldrig mer får fång.

Men tyvärr är det en förhöjd risk för fång igen när de en gång haft det. Däremot finns det inga studier som styrker ett samband mellan att om de tidigare haft fång och får det igen så är de svårare än förstagångspatienten att vara friska. Dvs, risken ökar för återinsjuknande, men prognosen försämras inte jämfört med en som fått det för första gången (under förutsättning de är jämförbara, samma grad osv)

Men tyvärr är det en förhöjd risk för fång igen när de en gång haft det. Däremot finns det inga studier som styrker ett samband mellan att om de tidigare haft fång och får det igen så är de svårare än förstagångspatienten att vara friska. Dvs, risken ökar för återinsjuknande, men prognosen försämras inte jämfört med en som fått det för första gången (under förutsättning de är jämförbara, samma grad osv)

Jag är med på det du skriver om att risken för att få ett fånganfall ökar hos en häst som har haft fång tidigare. Det står i de flesta texter som handlar om fång.

Men jag trodde faktiskt att prognosen var sämre för dessa hästar.
Min hovis har påpekat varje gång han har varit hos oss denna vinter, vår, sommar att om hon får ett fånganfall till så är det kört. Nu har jag inte så stort förtroende för honom om allt som har med fång att göra. Han tillhör bla den stora andel av sveriges hästmänniskor som tror att en fånghäst dör om den råkar få i sig några aminosyror. Och att det är jättebra för en fånghäst att röra sig i stort sett omedelbart efter ett fånganfall.

Men just detta med ett återfall har jag faktiskt trott på.

Men tyvärr är det en förhöjd risk för fång igen när de en gång haft det.

Ja, så långt är jag med.

Men ponera att man har häst A och häst B. Häst A får fång från "ingenting" och häst B behövs provoceras rejält med allsköns fångutlösande faktorer (typ äta stora volymer nattfroststressat vallgräs under våren samtidigt med annat foderbyte osv) innan det bryter ut. Bägge hästarna blir lika dåliga och är sedan lika återställda efter konvalecens.

Kommer häst A ha en större risk för återfall än häst B, eftersom dess "fångtröskel" tycktes vara lägre från början?

Kommer häst B med större sannolikhet kunna tåla ett vanligt ("försiktigt") bete?

Ja, så långt är jag med.

Men ponera att man har häst A och häst B. Häst A får fång från "ingenting" och häst B behövs provoceras rejält med allsköns fångutlösande faktorer (typ äta stora volymer nattfroststressat vallgräs under våren samtidigt med annat foderbyte osv) innan det bryter ut. Bägge hästarna blir lika dåliga och är sedan lika återställda efter konvalecens.

Kommer häst A ha en större risk för återfall än häst B, eftersom dess "fångtröskel" tycktes vara lägre från början?

Kommer häst B med större sannolikhet kunna tåla ett vanligt ("försiktigt") bete?

DET är en jättebra kuggfråga, den tror jag inte det finns något mer vetenskapligt förankrat svar på faktiskt. Förutom att både häst A och häst B har en högre risk att drabbas av fång än häst C som aldrig haft fång.

Men om B har svårare än A att få ett nytt, det vet jag inte. Rent amatörmässigt tycer jag ju det borde vara så? Och jag vet att äldre/gamla hästar har högre återfallsfrekvens, MIN gissning (efter att ha haft två äldre som fått fång TROTS samma bete de gått på innan, extremt lång tillvänjning osv) är att äldre hästar drabbas lättare av återfall då de har lättare att få magtarmstörningar, och det + högre risk för fång iom att de haft tidigare gör att de har en lägre tröskel?

Jag är med på det du skriver om att risken för att få ett fånganfall ökar hos en häst som har haft fång tidigare. Det står i de flesta texter som handlar om fång.

Men jag trodde faktiskt att prognosen var sämre för dessa hästar.
Min hovis har påpekat varje gång han har varit hos oss denna vinter, vår, sommar att om hon får ett fånganfall till så är det kört. Nu har jag inte så stort förtroende för honom om allt som har med fång att göra. Han tillhör bla den stora andel av sveriges hästmänniskor som tror att en fånghäst dör om den råkar få i sig några aminosyror. Och att det är jättebra för en fånghäst att röra sig i stort sett omedelbart efter ett fånganfall.

Men just detta med ett återfall har jag faktiskt trott på.

Strömsholm gjorde ju en studie, finns på nätet, där såg de ingen skillnad alls mellan förstagångare och återfall. Nu kan ju den studien dock vara missvisande, och är ingen 'forsknings'studie, utan 'bara' en studie. Men jag har faktiskt aldrig hört att det ska vara värre prognos vid anfall nr två¨, och det var inte det för min dam som hade upprepade, lindriga.

OK. Jag vet egentligen inte om det är bra eller dåligt.:confused:
Flera st återkommande fånganfall verkar inte vara ngt kul precis även om de är lindriga.

Hennes var ju så lindriga att de knappt märktes om man inte kände henne, och de 'löste sig' med butta och box 7 - 10 dagar. Så så var de ju väldigt beskedliga. Men fångesten var inte kul. Och ffa så de kom ur 'ingenstans'. Hon fick fång i juni, sedan inget mer det året. Kom tillbaka på gräs vad det led. Sen året efter fång i juni igen, där togs hon bort från gräs helt. Ändå fick hon ett nytt i augusti, ett i oktober och så ett i februari. Det sista var lika lindrigt, men där fick hon lindrig rotation. Och jag tog bort henne i april, då hon vantrivdes djävulskt med att vara hagpensionär, och inte kunde ridas annat än på typ sankmark, utan att ömma. Trots skor, hel sula och nåt cuschion support-klegg under.

delvis kl
Många som har svarat på mitt inlägg så jag skriver mer allmänt till alla.

Ja, jag har haft och har fånghästar som har haft fång hos tidigare ägare och vet vad det innebär och jag rekommenderar ingen att köpa en fånghäst när det finns andra hästar att välja mellan, jag har också varit med om att andras hästar har fått fång. Självfallet finns det oändligt många olika faktorer som kan utlösa fång och det är inte så enkelt som jag klumpigt uttryckte mig, ledsen om någon tog illa upp, men jag hoppas att ni förstår att jag inte drar all fång över en kam.

Anledningen till mitt uttryck var att jag i direkt kopplade till några okunniga hästägare i området som har gjort samma "misstag" med alla sina totalt fyra hästar, de har varit magra när de kom till sina nya ägare och dessa har i sin tur varit snabba med att göda upp sina hästar och flera av hästarna drabbades av fång, men överlevde lyckligtvis. När det enligt veterinär beror på/gäller detta tycker jag att det kan kallas som en form av misskötsel, men jag borde naturligtvis ha skrivit mer utförligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18