Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som fånghästägare skulle jag avråda helt från att köpa häst med fånghistoria. Läs i fångtråden på hästvård så får du se hur tids- och pengakrävande det kan bli...
Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka.
Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka.
Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka.
Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka. Jag tycker inte att du ska köpa en fånghäst, det finns såpass många friska hästar. Skador och problem är vad man eventuellt kan få, inte vad man köper. Lycka till, skriv gärna hur det blir.
Är denna häst värd allt extra jobb?
Allt extra jobb det är med en fånghäst kan man möjligen stå ut med.
Men ångesten att det ska komma tillbaka en dag är värre att hantera.
Det tycker i alla fall jag.
Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka. Jag tycker inte att du ska köpa en fånghäst, det finns såpass många friska hästar. Skador och problem är vad man eventuellt kan få, inte vad man köper. Lycka till, skriv gärna hur det blir.
Spelar ingen roll vem som gjort vad och varför. Hästen är fångbenägen och det får man leva med om man köper hästen.
Är detta uttalande underbyggt av fakta så är jag ärligt nyfiken på din källa!
Har funderat på ifall det finns forskning kring samband mellan vad som utlöste det första fånganfallet och benägenhet att få fång igen.
Men tyvärr är det en förhöjd risk för fång igen när de en gång haft det. Däremot finns det inga studier som styrker ett samband mellan att om de tidigare haft fång och får det igen så är de svårare än förstagångspatienten att vara friska. Dvs, risken ökar för återinsjuknande, men prognosen försämras inte jämfört med en som fått det för första gången (under förutsättning de är jämförbara, samma grad osv)
Men tyvärr är det en förhöjd risk för fång igen när de en gång haft det.
Ja, så långt är jag med.
Men ponera att man har häst A och häst B. Häst A får fång från "ingenting" och häst B behövs provoceras rejält med allsköns fångutlösande faktorer (typ äta stora volymer nattfroststressat vallgräs under våren samtidigt med annat foderbyte osv) innan det bryter ut. Bägge hästarna blir lika dåliga och är sedan lika återställda efter konvalecens.
Kommer häst A ha en större risk för återfall än häst B, eftersom dess "fångtröskel" tycktes vara lägre från början?
Kommer häst B med större sannolikhet kunna tåla ett vanligt ("försiktigt") bete?
Jag är med på det du skriver om att risken för att få ett fånganfall ökar hos en häst som har haft fång tidigare. Det står i de flesta texter som handlar om fång.
Men jag trodde faktiskt att prognosen var sämre för dessa hästar.
Min hovis har påpekat varje gång han har varit hos oss denna vinter, vår, sommar att om hon får ett fånganfall till så är det kört. Nu har jag inte så stort förtroende för honom om allt som har med fång att göra. Han tillhör bla den stora andel av sveriges hästmänniskor som tror att en fånghäst dör om den råkar få i sig några aminosyror. Och att det är jättebra för en fånghäst att röra sig i stort sett omedelbart efter ett fånganfall.
Men just detta med ett återfall har jag faktiskt trott på.