M

moonstone_lover

Hejsan
Har tittat på en häst som ja gärna vill köpa, men den har haft fång för 3 år sen, är de stor chans att de kmr tillbaka? Ja kan inte så mkt om fång, kan nån berätta lite om de? Kanske redan finns nån sån här tråd

Sv: fång

undrar oxå om de e väldigt dumt att köpa en häst utan att besiktiga den(den är gammal och billig) och vem ska isf betala de?

Det finns en fångtråd under hästvård. Och ja, risken att de får fång igen finns. Men kanske om den har klarat sig i tre år att det inte behöver hända igen, bara du sköter hästen på samma sätt som nuvarande ägare gör. Det beror ju också på varför hästen fick fång från början. Var det när den släpptes på bete, eller fick den för snabba foderbyten eller har den belastats för hårt?

Okej, anledningen enligt ägaren var att tjejen som hade henne på foder då hade släppt henne på väldigt kraftigt bete..

Spelar ingen roll vem som gjort vad och varför. Hästen är fångbenägen och det får man leva med om man köper hästen.

Ja, det får man leva med, men det kan ju vara bra att veta vad man i fortsättningen helst bör undvika.

Som fånghästägare skulle jag avråda helt från att köpa häst med fånghistoria. Läs i fångtråden på hästvård så får du se hur tids- och pengakrävande det kan bli...

Köper man en fånghäst måste man vara mycket uppmärksam och nogrann med vad den får att äta. Jag anser att fång är en form av misskötsel från människans sida och om du är uppmärksam behöver inte fången komma tillbaka. Jag tycker inte att du ska köpa en fånghäst, det finns såpass många friska hästar. Skador och problem är vad man eventuellt kan få, inte vad man köper. Lycka till, skriv gärna hur det blir. :)

undrar oxå om de e väldigt dumt att köpa en häst utan att besiktiga den(den är gammal och billig) och vem ska isf betala de?

Köparen har undersökningsplikt och är ofta den som får stå för besiktningskostnad, men det kommer du överrens om med ägaren. Ja, det är lite dumt att inte undersöka hästen ordentligt innan köp, om du vill vara mer säker på att hästen inte har några dolda fel eller liknande är det bra att besiktiga hästen.

En häst som har haft fång kan vara allt annat än billig. Det kostar massor av pengar för att inte tala om tid ifall den blir dålig igen. Jag hade inte köpt en fånghäst om det inte var så att jag absolut, tvunget ville ha just den hästen.

Dessutom är det dumt att köpa den utan att besiktiga den. Vad spelar ¨ldern och priset för roll egentligen? Jag tror att förstår lite hur du tänker men tror inte att resonemanget håller. Men vad ska du göra om hästen visar sig ha ngn gammal skada som kostar massor av pengar? Avliva den och köpa en annan eller behålla den och lägga de pengar du skulle betalt för en besiktigad dyrare häst på veterinärvård i stället?

Okej, tack för alla svar. Usch va svårt val..hästen e ju så perfekt(enligt mej) annars, bra stam, toppen att rida, och finns bara några mil härifrån. Kan man betäcka en häst som haft fång eller har det ngn betydelse?

Okej, ja har lite smått panik för ska ge besked om ja vill ha henne eller inte imorgon. Om vi säger att den skulle få ett fånganfall, och behöva boxvila, då skulle de väl inte gå att betäcka den förens den e frisk igen? är det mer risker vid fölning och så ang fånghäst?

Jag är inte så jättekunnig inom avel tyvärr,men jag vet en som betäckte sin fånghäst och det gick bra....den betäcktes på våren när brunsten kom.
Det kom ut en litet föl i alla fall och vad jag vet lever den idag oxå...

Okej, ja har lite smått panik för ska ge besked om ja vill ha henne eller inte imorgon. Om vi säger att den skulle få ett fånganfall, och behöva boxvila, då skulle de väl inte gå att betäcka den förens den e frisk igen? är det mer risker vid fölning och så ang fånghäst?

Jag föreslår att du läser på ordentligt om fång innan du bestämmer dig för att köpa den. Du kan ju börja med den nålade tråden här på Buke.

Det tar 8-9 månader innan en fånghäst har hämtat sig helt från ett fånganfall och man eventuellet kan använda den som tidigare. Jag har bestämt mig för att aldrig betäcka min fångponny. Det finns en risk att den får fång under dräktigheten och den ökar säkerligen om den har haft fång tidigare. Däremot tror jag inte att själva fölningen blir svårare varför skulle den bli det? Men dräktigheten blir värredäremot om den får fång igen. i värsta fall kan du tvingas att avliva det dräktiga stoet.

Jag skulle aldrig köpa en häst som har haft fång :crazy:! Fång är en så lurig och hemsk sjukdom som kan slå till när man minst anar det. Det krävs så mycket planering och arbete med en fångkänslig häst och ändå kan man aldrig helt skydda den. Det är påfrestande att leva med den oron:crazy:

Cassina som haft fånghäst....

Äldre hästar får oftare fång dessutom, dvs att den är gammal ökar OCKSÅ risken.

Skulle aldrig betäcka en fångbenägen häst. Dels kan belastningen av dräktigheten utlösa fång, det kan blif örgiftningsfång av efterbörd och FRAMFÖRALLT - föl ska ha BRA beten. Beten som inte alls passar en mamma med fång/fångbenägenhet.

Jag håller egentligen med dig men tror nog ändå att ett digivande sto klarar de flesta beten med eller utan fångrisk. Men jag hade heller aldrig betäckt en fånghäst - inte min egen lilla fångponny i alla fall - står inte ut med tanken på att jag på det sättet skulle utlösa ännu ett fånganfall. Jag tänkte på det tidigare idag - hur jag ska göra om hon får återfall - är inte övertygad om att jag skulle försöka en gång till. Man kan inte hålla liv i en häst bara för sin egen skull.

Jo, det sägs ju att de gör det, att digivningen skyddar, men jag är inte övertygad, och skulle aldrig våga chansa. Sen är ju risken generellt för stor, precis som du säger.

MARDRÖMMEN skulle ju vara högdräktigt sto med akut fång liksom, brr..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst