L
Linas matte
Säkert finns det massor skrivet om detta ämne.
Det jag vill ha är förebyggande råd...Tips, typ "kolla extra noga på"
Det jag vill ha är förebyggande råd...Tips, typ "kolla extra noga på"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är microbalans och hur funkar det?
Förhöjd puls i kotorna;
förlåt en klåpare men hur mycket puls har de när den är förhöjd då? Antar iofs att det är individuellt, eller?
Tänker också på att ponnyn har bra kondis. Sist blev hon inte alls svettig när hon reds i rejäl fräs i skogen över en timme.
Undrar också om det är bra att hon rids mycket, jag har fått för mig det men är inte alls säker?
sen är det bättre med gräs än klöverbete.
Jo det är väldigt förvirrande både med puls pch värme ibland. När min fick fång var jag inte så kunnig inom området och visste inte vad jag skulle kolla efter, tänkte därför inte på pulsen. Nu i dagarna fick jag "chansen" att känna på en islandshäst i det första fångstadiet, och då kändes det, kraftig puls. Det fanns ingen tvekan: Han hade svårt att gå, men samtidigt svala hovar, så det är väldigt lurigt ibland.
Det där med att hovarna blir svalare efter ridning är ganska logiskt, cirkulationen kommer igång och hovarna pumpar runt blodet så det blir mindre "blodsamling" nere i hovarna. Så har jag förstått det.
Det finns inga belägg för att klöverbete skulle vara mer olämpligt än gräs ur fångsynpunkt. HH