L

Linas matte

Säkert finns det massor skrivet om detta ämne.
Det jag vill ha är förebyggande råd...Tips, typ "kolla extra noga på"

Sv: Fång

Min ponny fick fång för något mer än en månad sedan. Vi trodde först det var hovböld eftersom han blev blockhalt. Den typiska fångställningen hade han inte alls.

Värme i hovarna kan vara ett tecken. Dock osäkert sa min hovslagare. De kan bli varma ändå ibland pga blodcirkulation m m.

Ett betydligt säkrare tecken är förhöjd puls nere vid kotorna. När du kan känna att det riktigt dunkar ner. Svårigheter att vända och stapplig gång.

Min häst hade även rinnande ögon och blir de dåliga i magen ska man också vara observant. Det är de tecken jag kan komma på just nu.

I förebyggande syfte bör du ju (inte bara pga. fångrisken) vara försiktig vid foderbyten och betessläpp. Jag ger min fångponny microbalans för att stabilisera tarmfloran vid såna perioder.

Varma hovar säger många att man ska känna efter, men jag tycker du mer ska känna efter om du känner förhöjd puls i kotorna. Varma hovar kan de ha utan att det är fång, min är ständigt mer eller mindre varm.
Stel/stapplig gång, ovillig att röra på sig, sk. dubbelslag (sättär tydligt ner trakterna före tån), feber osv. Febern kan gå över rätt fort så uteslut inte fång bara för att den inte har feber.

Det är små tecken man letar efter, men känner man sin häst ser man rätt fort om det verkligen är fel. Min blev stel i ett bakben när han fick fång, syntes inte alls annars. Han hade rotation på alla fyra..

Vad är microbalans och hur funkar det?

Förhöjd puls i kotorna;
förlåt en klåpare men hur mycket puls har de när den är förhöjd då? Antar iofs att det är individuellt, eller?
Tänker också på att ponnyn har bra kondis. Sist blev hon inte alls svettig när hon reds i rejäl fräs i skogen över en timme.

Undrar också om det är bra att hon rids mycket, jag har fått för mig det men är inte alls säker?

Microbalans är ett pulver med mölksyrabekterier (?) som främjar miljön i mage och tarm. Fång är ju en följd av störningar i tarmen (KAN vara) och microbalansen kan då förebygga detta. Det finns flera alternativ till den, tex. Kraffts Magtarm, foderjäst.
Pulsen är som du säger, individuell. På vissa hästar tycker jag det är stört omöjligt att hitta pulsen i kotorna, medan andra har väldigt tydlig. Lär dig hur din häst känns så märker du om det är skillnad någon dag.

Jag brukar se till så att min fånghäst tränas ofta och hålls i bra kondition. Jag har fått för mig att det borde vara bra för hästar med fångrisk, men jag vet ärligt talat inte hur det är med det. Men överhull är ju ofta en faktor som kan (med flera andra faktorer) utläsa fång, så träningen bör väl vara bra ur den synpunkten, att hästen hålls i trim.

Det här med värme och puls i hovarna kan göra vem som helst lätt hysterisk. I alla fall blir jag det. Min häst hade lindrig fång i höstas. Jag tar in henne två gånger om dagen och kollar hur hon mår. Ibland är hovarna lite varma - ibland alla - ibland bara en eller ett par. Jag har kommit fram till att det nog kan vara så. Jag har hört många teorier om hoven ska vara kall eller något varmare och i vilket fall det är dålig blodcirkulation. Jag har lagt märke till att hovarna kan vara mittemellan före en ridtur och sedan efter en tvåtimmars tur är de betydligt svalare. Vad drar man för slutsats av det? Sedan beror det ju på vad man menar med kall, varm eller mittemellan? Pulsen sedan är ju inte lättare precis. Ibland är den omöjlig att hitta och ibland känns den lite grand. Jag antar att om det är förstärkt puls så känns den ganska mycket. Ja detta blev inte någon hjälp precis men det är ju som med fång överhuvudtaget - inte lätt att veta. Här finns många bra trådar om fång läs i dem om du vill veta mer. Jag har lärt mig mycket och det känns bra att veta lite vad det handlar om.

Jo det är väldigt förvirrande både med puls pch värme ibland. När min fick fång var jag inte så kunnig inom området och visste inte vad jag skulle kolla efter, tänkte därför inte på pulsen. Nu i dagarna fick jag "chansen" att känna på en islandshäst i det första fångstadiet, och då kändes det, kraftig puls. Det fanns ingen tvekan: Han hade svårt att gå, men samtidigt svala hovar, så det är väldigt lurigt ibland.
Det där med att hovarna blir svalare efter ridning är ganska logiskt, cirkulationen kommer igång och hovarna pumpar runt blodet så det blir mindre "blodsamling" nere i hovarna. Så har jag förstått det.

Var noga med hovskötsel, fodret, foderbyten, hagbyten, betessläpp, betesinnehåll och belastningen och uppmärksamma förändringar och ta reda på varför de uppkommer.
T ex om hovarna får ränder, är varma, om hästen blir annorlunda i maten eller så.

Fast de typiska fångränderna ser man inte förrän ganska lång tid efter fånganfallet, då hovarna vuxit en del efter vad jag förstått.

ett bete som har vuxit mycket är bättre än ett kort.
sen är det bättre med gräs än klöverbete.

detfinns även magtarm som man kan köpa som håller magen i form, det blev en kompis rekommenderad i förebyggande syfte när hon skulle släppa ut sin gamla häst på betet.

magtarm finns på granngården

sen en försiktig invänjning på betet är ju förståss bra.

själv vänjer jag in mina hästar med en ½timmes betning de första dagarna och ökar succesivt vartefter.

och sen ger jag fritt med halm plus hö när de är inne för magens skull

Vad är microbalans och hur funkar det?

Förhöjd puls i kotorna;
förlåt en klåpare men hur mycket puls har de när den är förhöjd då? Antar iofs att det är individuellt, eller?
Tänker också på att ponnyn har bra kondis. Sist blev hon inte alls svettig när hon reds i rejäl fräs i skogen över en timme.

Undrar också om det är bra att hon rids mycket, jag har fått för mig det men är inte alls säker?

Antalet pulsslag ökar ju oftast inte alls, hästen har ju oftast sin vilopuls i alla fall. Utan det är med vilken "kraft" blodet pulserar, det vill säga hur tydligt du känner pulsslagen. Är man ovan kan det vara svårt att känna pulsslagen vid kotan på en frisk häst. Prova att känn på lite olika hästar för att få en känsla för det hela.

Foderfäst gillar hon :p så det vore ju väldigt enkelt att ge.

Kom också på att vi just nu har fått en inhyrd sommarhäst som har fång. Den ser hemsk ut :eek: men jag kanske skulle passa på att känna på tassarna för att få en jämförelse... när jag kände på pållans hovar igår kändes de svala när vi grejade och pysslade i stallet innan ridningen. Jag kände heller inget direkt dunkande. Kunde inte hitta någon puls:angel: bara en massa idiotnymfer vid de vita sockorna.:mad:

Vi flyttade alla ston igårkväll från en helt orörd STOR hage till en något mindre och av får nerbetad istället. Det finns liksom inga dåliga hagar i vårt stall. Men det är i alla fall inget klöverbete eller så vad jag kan se. Däremot endel vass...

Vid ridningen pinnade hon på som vanligt.

Jo det är väldigt förvirrande både med puls pch värme ibland. När min fick fång var jag inte så kunnig inom området och visste inte vad jag skulle kolla efter, tänkte därför inte på pulsen. Nu i dagarna fick jag "chansen" att känna på en islandshäst i det första fångstadiet, och då kändes det, kraftig puls. Det fanns ingen tvekan: Han hade svårt att gå, men samtidigt svala hovar, så det är väldigt lurigt ibland.
Det där med att hovarna blir svalare efter ridning är ganska logiskt, cirkulationen kommer igång och hovarna pumpar runt blodet så det blir mindre "blodsamling" nere i hovarna. Så har jag förstått det.

Jag börjar inse att det måste vara en mkt stark puls det är frågan om.
Jag har också kommit till samma slutsats när det gäller värmen i hovarna. Jag tycker också att det är helt logiskt, ville bara testa om jag skulle få ett sådant svar. Men jag har också läst att en del menar att skodda hästar har kalla hovar pga dålig blodcirkulation. Hur hänger det ihop med vårt resonemang ovan. Tror att jag har läst det i andra trådar här eller så minns jag fel.

Det finns inga belägg för att klöverbete skulle vara mer olämpligt än gräs ur fångsynpunkt. HH

Innehåller inte klöver mycket protein?? I så fall måste det väl ändå vara farligt indirekt för fånghästar. I alla fall de som är extremt lättfödda som ponnyer ofta är. Jag menar att de i så fall lätt blir överviktiga och då har lättare för att få fång?
Om jag sedan kapar tråden lite: Är lusern släkt med klöver? Räknas inte båda till baljväxterna? Eller är lusern ett gräs? Är båda i så fall nyttiga för fånghästar?
Det känns som om jag känner mig tvungen att påminna om ordspråket:
Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.
(Inte för att jag menar att HH kommer med dumma svar men jag kanske med mina frågor)

Senast ändrad:

Klöver (och lusern) som växer i Europa har i gmsnitt mkt mindre andel lättlösliga kolhydrater än gräset intill. Inte heller innehåller det fruktan.

Fetma är förståss en riskfaktor får fång oberoende av orsaken till fetman. Dock ligger klöversorternas energivärden ofta strax under gräsens vid samma skördetidpunkt på intilliggande odlingsrutor.

Jag vet att det finns en spridd uppfattning att klöver är relaterat till fång. Är själv uppväxt med den. Dock har jag övergivit teorin i brist på varje bevis eller förklaringsmodell. Även lusern har haft ryktet som farligt för fånghästar. Nu börjar det komma arbeten som antyder att den skulle kunna ha en skyddande effekt.

Dock finns det nackdelar med vissa klöversorter, Alsikeklöver skall undvikas i annat än enstaka tuggor. Mkt stora mängder rödklöver skulle kunna tänkas störa brunst. Har dock inte sett ngn studie om detta på hästar bara nöt. HH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka