J

jupiter-judex

får alla shettisar fång?!? eller är det någon som har dom på bete i alla fall halv dygn och det går bra??
har en shettis nu och hade planer på att låta han gå på bete nattetid..typ från 22/23-tiden till 08 tiden på morgonen....
eller är alla dömda till bara några timmar om dagen??

Sv: fång

Egentligen är det väldigt individuellt.
Innan min shettis fick sin fång gick han ute på betet för några år sedan utan några problem.
Om en shettis verkligen klarar sig o går på betet, så gör den det. Men låt den gå på ett MINDRE proteinrikt bete, eller låta den gå i en beteshage där gräset är "gammaldags". Typ gult gräs eller nåt.
Min shettis går i en sån hage, det är mest mjukt underlag o gräset är inte grönt, alls.
Han har klarat sig bättre i år, o han får "stödfoder" för o inte tunna ur.
Min shettis går ute dygnet runt året om, han går själv i sin hage, alldeles bredvid min fölmärr o fölungen så inte han springer runt o skriker.
Han mår bäst av att röra på sig som han själv vill o när han vill.

Det var ingen här som ville ha honom med deras shettis, för dom tyckte att det skulle bli för mycket jobb. Hans päls måste vårdas om (eksem), hovarna måste man titta till ( det är väl självklart?!), han måste äta lusern o INTE gräs....Därför beslöt jag mig att han går kvar härhemma ändå för jag har min fölmärr o ungen härhemma. Så det blev så.

Nej, alla shettisar får inte fång.
Visst kan man släppa en shettis på bete precis som andra hästar.
Samma procedur gäller, vänj in ponnyn vid betet.

Själv har jag två shettisar som går på lösdrift med fri tillgång på hö.
Inga feta ponnies eller fång här inte.

Instämmer, helt! ;)

Till TS, det gäller även alla andra hästar. Vilken häst som helst kan få fång. Men oftast är det lättfödda hästar, som shettisar, russ o större kallblod. Men det finns halvblod, travare (?) o flera till som fått fång.
Konstigt klimat har vi fått, dock! :crazy:

mina 2 shettisar går på lösdrift med storhästarna med fri tillgång på hösilage vintertid, sommartid går dom på bete med storhästarna. den yngre har gjort det i 4 år (hon är 4) den gamla har gjort det i dom 27 år vi ägt henne (hon är 36) ingen av dom har eller har haft fång, ingen är direkt fet heller.

har inte jag missförståt det helt så är det inte proteinet som orsakar fång.

Senast ändrad av en moderator:

Min shettis går på dygnet-runt bete för andra sommaren i rad i min ägo. Hon gjorde det hos förra ägaren också, vad jag förstått. Ingen fång (peppar, peppar!), och väldigt fin i hullet.

Vår minishettis har gått på bete varje år under de 10 år vi ägt henne. Vi är noga med att ha koll på hennes hull och känner på hovarna så att de inte känns varma. Hittills har det fungerat jättebra!
Hon får vänja sig vid gräs från det att årets första strån växer upp. Det gäller våra halvblod också.

Beträffande vilken tid på dygnet, så är det väl så att sockerhalten i gräset ökar nattetid, varför det skulle vara störst fångrisk på natten. Läste detta i artikel i Ridsport förra året (tror jag).

Beträffande vilken tid på dygnet, så är det väl så att sockerhalten i gräset ökar nattetid, varför det skulle vara störst fångrisk på natten. Läste detta i artikel i Ridsport förra året (tror jag).

Stämmer det? Jag har läst att det är låg halt på natten. Gräset producerar socker när solen lyser så halten är låg på natten.

får alla shettisar fång?!? eller är det någon som har dom på bete i alla fall halv dygn och det går bra??
har en shettis nu och hade planer på att låta han gå på bete nattetid..typ från 22/23-tiden till 08 tiden på morgonen....
Har alltid haft även shettisarna på bete dygnet runt med de stora. Viktigt dock med långsam invänjning och inget kraftfoder när de går på grönt.

så har jag också uppfattat det och det är så jag kommer göra i alla fall. finns mer fruktan i gräset en solig dag och mindre en molnig. är det sedan frost är det mycket fruktan i gräset ett dygn efter.

till er alla!
tack så jättemycket, verkar lovande:)
jo jag vet att även stora kan få fång, men när man läser inläggen här på buke så verkar det typ som att dom aldrig skulle våga låta shettisar gå på bete eftersom risken är ganska stor för dom.
jag tycker att jag vänjer in extemt långsamt, har väl hållt på i en och en halv månad nu och har kommit upp i 4 timmar om dagen.
min stora fick gaskolik för en vecka sedan så då vågade jag inte öka på för fort, annars hade jag nog tänkt att öka på med två timmar i taget nu när dom gått där så länge..men det vågade jag inte så nu blir det en timme i taget ett tag till.
just nu är gräset upp till magen på lilleman men om jag fattat det hela rätt så är det korta gräset värre, så jag hoppas det går bra!!
har bara en sommar hage med gräs och en vinterhage utan så jag kan inte välja en med gammalt gräs, tyvärr!

Självklart får inte alla shettisar fång automatiskt bara för att de är shettisar. Men som ngn skrev ovan så behöver dom vänjas in långsamt på gräs, precis som alla andra hästraser. Sedan är dom ju som bekant mer lättfödda = försiktig invänjning;)
Jag har alla mina shettisar på bete dygnet runt hela sommaren, och har aldrig haft ngn fångponny (ta i trä) Har "naturbete" ska kanske tilläggas :)

min kompis har en häst som fick belastningsfång förra året.

kan man låta honom gå på stort bete ?

hejsan, inte får alla fång inte, det beror ju mkt på (inte helt) hur fort man vänjer in dom, hur mkt dom rör på sig osv
vi har en övervuxen mini som gick på betet 1 tim/dag i 2 veckor o de senaster 2 månader så har vi ökat det till 8 timmar bara för att vara på säkra sidan, men hon ska ju gå på bete med dom stora hästarna efter midsommar hon oxå.

men det sägs ju att om den har haft fång en gång så är det lättare att få det igen, det känns så o så behandlar jag mina tidigare hästar, men vet inte säkert om det är så, kanske nån annan som vet?

Enligt en artikel i tidningen Hästen (nyligen - nr 1-2 2007) är den bästa betestiden på natten och tidig morgon om det har varit soligt och varmt väder dagen innan.
Och vid molnigt väder är det bästa eftermiddag och kvällen.

Så förmiddagar och mitt på dagen ska man ALLTID försöka undvika låta dom beta (fånghästar alltså). Och en solig dag ska man undvika eftermiddagar och tidiga kvällar.

I artikeln berättas det om att fruktanhalten ökar när det är soligt (dvs på dagen) - du måste komma ihåg det omvänt? ;)

det är om det är frost på natten som fruktanet ökar i gräset.

vänj dom sakta in på betet...

min shettis går nu dygnet runt

Nej alla får verkligen inte fång. De shettisar jag haft med att göra har alla gått på bete under somrarna och ingen har fått fång.
(Bete dygnet runt alltså)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025