T

toketossan

Hejsan!
Var inne med min häst på Halmstad travklinik igår eftersom han markerat och inte gått rent i ganska exakt en vecka plus att han dom senaste dagarna hade puls i båda fram. Han fick diagnosen akut fång. Hans röntgen bilder visade ingen hovbensrotation.

Pratade med min svärmor igår som tyckte det var väldigt konstigt att inte min hovslagare sett något och reagerat när han var ute och skodde honom förra måndagen. (han började markera på Onsdagen)

Skulle min hovslagare ha sett något när han var ute och skodde?

Hur fungerar det med era fånghästar?

Mvh

Sv: Fång!

nej, din hovslagare "borde" inte ha sett nått, eftersom din häst har akut fång, och hästen började markera efter hovslagaren.
Akut fång ser man inte innan fånget, Är mina erfarenheter iaf.
Men jag är varken veterinär eller hovslagare.

Har hästen haft fång innan så kan hovslagaren se det men inte om det utlöstes efter hans besök ;) ... Däremot om hästen var varm och hade puls så borde han känt det.Men inte annars nej..

Jag upptäckte att han var varm först Torsdagen efter (han var där på Måndagen) pulsen i båda fram upptäckte jag på Söndagen.

mvh

Hej
Hur dana skor är han skodd med nu han hade kanske behövt special skor som vissa fång hästar kan behöva finns flera olika alternativ så prata med vet och hovis. Kan ju vara ett lättare fånganfall men även hovböld. Våran betedde sig som han hade fånganfall men medecin hjälpte inte. och efter nån månad så sprack det upp ett litet hål uppe vid hovens slut där kronranden sitter ocg det var en böld fång hästar kan gärna få hovbölder.

Nu är han skodd med vanliga, men hovis ska komma ut i morgon och sätta på special skor.
Vet sa att vi redan kunde sätta på special skor eftersom han inte var så sjuk.
Han hade en liten hovböld på hf för lite mer än en månad sen som hovis öppnade och tömde och när han först markerade igen så trodde jag att det var hovbölden som spökade igen. Hovis kom ut och klämde med hov tången och hästen reagerade men vi fann ingen hovböld. Sen reagerade han på alla fyra med hovtången och då blev jag orolig och bestämde att det var lika bra att åka in och kolla.

mvh

Någon som kan lägga in bilder få fånghovar?

mvh

googla laminitis så får du hur mycket som helst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 408
Senast: Lindsen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka