_L_

Trådstartare
Detta har diskuterats men jag vill berätta mitt fall och höra åsikter om vad jag kan göra!
Har läst andra trådar om fång och jag vet nu en hel del om sjukdomen men lite är ändå oklart och kanske så förblir?

Ismira är shettiskorsning, drygt 3 år (född sent, juli).
I somras gick hon på bete med andra hästar. Mamman (shettiskorsning) har gått på bete i hela sitt liv (27) och är fult frisk. Pappan (shettis) har gått på bete i hela sitt liv (17), även en helsyster (4 år) går på bete utan problem.
Så naturligtvis trodde jag hon inte skulle drabbas så lätt!

Men nu blev det mycket jobb för mig i somras vilket ledde till mindre motion med Ismira.
Det började med att hon blev lite stel: öm i fram hovarna före sommaren (!) och inte sprang runt som hon brukar (ja hon är en pigg ponny) sen en dag ville hon inte gå alls (ca 5 mån sen) så jag tog in henne i en box tjockt med halm och gick en timme eller två med henne (med easyboots) om dagen i en vecka efter det blev bättre!
Jag tog alltså inte ut nån vet :eek: ja jag vet men det blev inte av :o
Jag verkar själv så nån hovis har jag heller inte kontaktat :crazy: .
Naturligtvis är det inte för att jag verkar som hon är öm! Jag vet vad jag gör och verkar inte hårt el felaktigt! Alla andra hästarna verkar jag oxå så gott jag hinner o det springer på för fullt! :)

Nu är det så att hon är öm i hovarna i fram, har varit det länge men hon går skapligt och i boxen (rymlig och tjockt ströad) kan hon göra riktiga bocksprång om hon inte får gå ut först! :D
Samt att det går bra med en galopprunda på väldigt mjuk mark (öppnade liten bit till av ena större hagen)!

Nu undrar jag vad jag ska göra för att hon inte ska vara så öm?!
Easybootsen jag köpte har hon vuxit ur!
Jag mätte hovarna noga fast vem trodde hon skulle växa om mamman, pappan och helsystern?? Nä inte jag iaf! :o

Inntresant jag läst om Dr Strassers metod, denna metod hävdar tydligen:

"Inte boxvila utan fri rörelse dygnet om. Inte mjukt utan hårt underlag (steniga marker). Inga sjukbeslag som hindrar hovmekanismen. Ingen medicinering, eftersom metabolismen är störd som den är"

Men vad jag vet så är röselse bra, men hur långt får det gå?
Det är ju svårt med en häst som har ont!? Nått måste det ju vara för att den inte ska ha alltför ont under tiden hoven "läker ut"?
Har läst på flera sidor om att man inte ska sko, eller sko av och låta vara barfota...

Den hovis jag känner lär väl ta runt 700-800 kr för en skoning nästan lika mycket som ett par nya Easy Boots! Och Easy Bootsen håller ju längre!!
Enda nackdelen med bootsen är att dom är hårda, hon blir inte helt oöm.
Men man kanske kan lägga i en gummisula?? Presis som ett PG beslag fast med Easy Boots?
Att inte bara ha detta på när jag tömkör henne (ist för promenad :) ) utan även i hagen. Broddar till boots har jag redan, kanske köpa ett par nya då?

Mvh Lisa

Senast ändrad:
Sv: Fång!

Menar du att häststackaren har gått med fång sedan i somras utan att du tagit ut veterinären? inte konstigt den har ont, den behöver ju medicin. En fånghäst skall dessutom verkas ner med kort tå för att underlätta överrullningen.

Fång är ngt helt individuellt så hur mamma och övriga klarar av det spelar ingen roll för hur denna kommer klara av det.

Du skriver att hon går skapligt.. kan du förklara lite närmare vad du menar med det?

Den dagen i somras som hon inte ville gå, gick det över när du tog in henne? Gick det över redan på ett par timmar eller tog det längre tid?

Har hon några fång-ränder på sina hovar?

Tycker du att hon verkar frisk förövrigt bortsett från att du säger att hon är ömfotad?

Är hon varm i hovarna? Har hon puls?

Är hon ömfotad hela tiden eller bara på vissa underlag?

_L_ skrev:
Detta har diskuterats men jag vill berätta mitt fall och höra åsikter om vad jag kan göra!
Har läst andra trådar om fång och jag vet nu en hel del om sjukdomen men lite är ändå oklart och kanske så förblir?

Ismira är shettiskorsning, drygt 3 år (född sent, juli).
I somras gick hon på bete med andra hästar. Mamman (shettiskorsning) har gått på bete i hela sitt liv (27) och är fult frisk. Pappan (shettis) har gått på bete i hela sitt liv (17), även en helsyster (4 år) går på bete utan problem.
Så naturligtvis trodde jag hon inte skulle drabbas så lätt!

Men nu blev det mycket jobb för mig i somras vilket ledde till mindre motion med Ismira.
Det började med att hon blev lite stel: öm i fram hovarna före sommaren (!) och inte sprang runt som hon brukar (ja hon är en pigg ponny) sen en dag ville hon inte gå alls (ca 5 mån sen) så jag tog in henne i en box tjockt med halm och gick en timme eller två med henne (med easyboots) om dagen i en vecka efter det blev bättre!
Jag tog alltså inte ut nån vet :eek: ja jag vet men det blev inte av :o
Jag verkar själv så nån hovis har jag heller inte kontaktat :crazy: .
Naturligtvis är det inte för att jag verkar som hon är öm! Jag vet vad jag gör och verkar inte hårt el felaktigt! Alla andra hästarna verkar jag oxå så gott jag hinner o det springer på för fullt! :)

Nu är det så att hon är öm i hovarna i fram, har varit det länge men hon går skapligt och i boxen (rymlig och tjockt ströad) kan hon göra riktiga bocksprång om hon inte får gå ut först! :D
Samt att det går bra med en galopprunda på väldigt mjuk mark (öppnade liten bit till av ena större hagen)!

Nu undrar jag vad jag ska göra för att hon inte ska vara så öm?!
Easybootsen jag köpte har hon vuxit ur!
Jag mätte hovarna noga fast vem trodde hon skulle växa om mamman, pappan och helsystern?? Nä inte jag iaf! :o

Inntresant jag läst om Dr Strassers metod, denna metod hävdar tydligen:

Men vad jag vet så är röselse bra, men hur långt får det gå?
Det är ju svårt med en häst som har ont!? Nått måste det ju vara för att den inte ska ha alltför ont under tiden hoven "läker ut"?
Har läst på flera sidor om att man inte ska sko, eller sko av och låta vara barfota...

Den hovis jag känner lär väl ta runt 700-800 kr för en skoning nästan lika mycket som ett par nya Easy Boots! Och Easy Bootsen håller ju längre!!
Enda nackdelen med bootsen är att dom är hårda, hon blir inte helt oöm.
Men man kanske kan lägga i en gummisula?? Presis som ett PG beslag fast med Easy Boots?
Att inte bara ha detta på när jag tömkör henne (ist för promenad :) ) utan även i hagen. Broddar till boots har jag redan, kanske köpa ett par nya då?

Mvh Lisa

Hej Lisa

Får jag fråga var du hämtat citatet från? Min erfarenhet av Strassermetoden är att de förespråkar fri rörelse (efter förmåga) och ett fast jämt underlag (ej hårt), utan stenar om hästen är hovöm. Smärtlindring om hästen har så pass ont att den behöver det.

Är din häst öm på gräsunderlag så är det något som är fel.

Hästen skulle förmodligen ha behövt nåt antiinflammatorisk för att stoppa inflammationen i hoven samt lindrat smärtan......
Det funkar inte riktigt med plåster på magen om du har blödande magsår heller.....:crazy:
Tala med en veterinär, fång är inget att exprimentera med!!

Hej!

Efter att jag tagit in henne och vi promenerat med Easy Boots gick den mesta oviljan till rörelse över, och när vi gick ut på en myr några dagar senare travade hon först och sedan tog några galoppsprång, lite stelt iof.

Häromdagen gjorde hon ordentliga galopprundor i hagen (töväder mjuk "gräs" hage + "ny" kompis :D ) så det är ungerlaget som spelar stor roll, i boxen rör hon sig obehindrat (jag är väl den ända som ströar såå mycket UTAN att ha permanent bädd :smirk: ) och hon är en sån häst med lite fart i så hon går först lite för fort ut på betong golvet ibland då ömmar hon mycket. Sen när hon kommer ut i hagen går det bra när det är töväder. Hon ville nästan inte alls gå i hagen när det var fruset. :(

Nu förstår jag ju på en gång (japp klok i efterhand) att hon hade fång i somras o inget annat då hon har fångränder på hovarna samt belastar trakten mer.
Korta tår med god överrullning har hon alltid haft, men jag ska ta ut hovslagaren och låta han verka, men nu ska jag jobba i morrn annars brukar han komma på lördagar, jag ska ringa på måndag.

Det är kronisk fång ja jag har läst ännu mer.

Barfota för sundhet

Min ponny har inte sådär förvrängda hovar men det är blir så om det inte åtgärdas!
Men nu vet jag - okunnighet ÄR det värsta som finns!

JQEPPQERPNENO.jpg

Ismira nedan, ponny med kronisk fång och med snarlika färg ovan :crazy: :D
JPESDQEQKPNPM.jpg

Från denna sida citerade jag Dr Strassers metod, står långt ner på sidan!
http://web.telia.com/~u49006524/ny_sida_102.htm

Mvh Lisa

Senast ändrad:

Det absolut första du måste göra är att ta ut en veterinär! På ditt inlägg så går det inte att avgöra hurvida hon fortfarande har fång eller inte. För även en häst med akut fång kan röra sig bra i en bädd med mjukt strö...

Du får inte låta bli att ta kontakt med veterinär när du märker att ditt djur är sjukt. Och när hon inte öht vill röra sig i hagen när det är fruset så måste du reagera och sätta in åtgärd. Du får inte låta djuret lida i onödan.

Att din häst har fångränder innebär att den har haft ett kraftigt fånganfall. Vilket har inneburit mkt smärta för hästen. Och att den inte fått medicin då är ett allvarligt fel.

Förhoppningsvis har din ponny klarat sig rätt bra ändå eftersom att hon fortfarande rör sig när det är mjukt underlag. Men hon behöver säkert medicin samt skor med sulor. Och i och med att hon har fått ett fånganfall så finns det väldigt stor risk för att hon får det igen. Därför måste du ta kontakt med veterinär som kan hjälpa dig och förklara vad du behöver göra för att hjälpa ditt djur.

Att inte ha tillräcklig kunskap kan drabba oss alla. Men därför är det så oerhört viktigt att man tar kontakt med veterinär när man märker att ngt är fel! Det måste du alltid ha som huvudregel. Du får inte tveka till att ta ut vet. när din häst är sjuk.

Har du ingen annan som är hästkunnig i din närhet som kan hjälpa dig? Och är det verkligen ingen annan som har reagerat på att din häst är sjuk? Att lära sig ta hand om hästen på bästa sätt är ju ngt vi alla måste lära oss. Och om man själv har bristande kunskap så är det väldigt viktigt att man har ngn annan i sin närhet som kan hjälpa till.

Så därför bör du det första du gör på måndag ta kontakt med en veterinär. Berätta att hästen har fång och att den fortfarande inte går bra på hårt underlag.

Utöver det så bör du omgående (om du inte redan har en) skaffa dig en bra hästbok över hästens sjukdomar och läsa på om de mest vanligt förekommande sjukdomarna. Men framförallt lära dig läxan att alltid ta kontakt med veterinär vid misstanke om sjukdom.

Du har fått rätt så hårda ord från mig nu. Och det är inte för att jag vill anklaga dig för det du har gjort utan för att du ska undvika att begå samma misstag igen. Och låt inte mina ord avskräcka dig från att ta kontakt med veterinären. Jag inser (hoppas) ju att det beror på att din häst inte varit så väldigt tydligt sjuk som har gjort att du inte tagit kontakt med vet. Att det kan vara dyrt får inte vara en orsak till att man låter bli. Och om du inte redan har det så bör du teckna en vet.vårdsförsäkring på din häst.

Hursomhelst så måste du lära dig nu till nästa gång att om hästen tex visar sig ovillig till att röra sig så måste du inse att den är sjuk och behöver vård. Du verkar trotsallt ha klarat dig väldigt lindrigt undan. Väldigt mga fånganfall har slutat väldigt tragiskt. Därför är det ju så väldigt viktigt både för dig och hästen att du lär dig hur du ska undvika sjukdomen i framtiden samt hur du ska hjälpa hästen om den blir sjuk.

Men det bästa du kan göra nu är som sagt att omågende ta kontakt med vet.

Saigon skrev:
Förhoppningsvis har din ponny klarat sig rätt bra ändå eftersom att hon fortfarande rör sig när det är mjukt underlag. Men hon behöver säkert medicin samt skor med sulor. Och i och med att hon har fått ett fånganfall så finns det väldigt stor risk för att hon får det igen. Därför måste du ta kontakt med veterinär som kan hjälpa dig och förklara vad du behöver göra för att hjälpa ditt djur.

Håller med dig till viss del, men jag tycker tyvärr inte att veterinärer som jag stött på har varit så väldigt bra på att ge råd efter det akuta fånganfallet. Det jag har lärt mig har jag läst mig till på Buke och andra ställen på internet. Fång är ju dessutom ingen "enkel" sjukdom, och mycket är fortfarande oklart runt den.

Jo, jag håller helt med dig. Men med tanke på ovanbeskrivna situation så måste steg 1 bli att ta kontakt med veterinär. Ju mindre man vet desto viktigare att ta kontakt vid tveksamhet. Sen allteftersom så inhämtar man mer kunskap. Och har man lite kunskap så är det väldigt farligt att börja i fel ände dvs att själv göra vet:s jobb och göra utredning. Det kan bli på bekostnad av hästen.

Ju mer kunskap man har desto bättre kan man dra slutsatser om när man inte behöver kontakta vet utan kan avvakta istället. Och ju mer man lär sig desto bättre blir man på att ana när man får reda på tillräckligt av vet och när man måste gå vidare och gräva ännu djupare alt byta vet. Men det är ju sådant man lär sig efterhand...
Och sen är ju mkt det man lär sig på Buke sådant som andra personer lärt sig från sina vet (blandat med egna erfarenheter.) Det finns nuförtiden enormt kunniga vet. på fång. Bla på Hbg.

Senast ändrad:

Hej!

Ringde hovslagaren förut och han kommer på fredag :)
Jag var ut tidigare ikväll och då travade hon fram till grinden så det är inte så fruset än samt att det är snö, så för stunden har hon inte mycket besvär alltså! :smirk:

Jag har läst mycket (allt jag kommit över i böcker o internet) och det bästa är att ha henne oskodd men med korta perioder mellan och korrekta verkningar av hovarna.
Hon har ju aldrig varit skodd så jag skulle tro att det ger ännu mer belastning på hovarna!
En sko löser oftast inte problemet utan tar bort symtomen!!!

De "hästkunniga" jag har kontakt med har ardennrar, ger dom det hö korna inte äter, verkar hovarna en gång om året, står uppbundna i lagårn, brevid högljudda grisar, kastar ut en skyffel spån till strö och skrapar iof ner skiten i rännan (utgödsling)!
De får iof gå länge på "bete" från mars/april till oktober/november...
Om dessa hästar blir dåliga är det slakt som gäller!

Jag är precis som alla andra helt emot detta!!
Men man kan inte göra något, jag är den ända som sett hästarna inne i lagårn. :(
Men dom är tjocka/bra hull och blir avmaskade då och då.

Hästarna jag äger (mår prima, blir nästan bortskämda :smirk:) har bra hovar, barfota, spec shettisarna, alla utom denna just nu.
Jag har gått hästhållning på gymnasiet med goda betyg så jag vet vad jag gör men när ponnyn blev bättre (redan efter första dygnet efter fånganfallet), så tänkte man väl för positivt helt enkelt! :o

Men nu tar jag en sak i taget, hovslagaren kommer som sagt på fredag. Han är med i svenska hovslagarföreningen, vilket är bra? Ofta gör han ett bra jobb, fast har varit oregelbunden med att passa tiden :( men sist var han punktlig (iof mer än 6 mån sen)!

Mvh Lisa

Jag har hört att det är bra att ha hästar som har fång i sandbox, dvs en box men tjockt lager sand istället för halm eller vad man nu har som strö. Det ger stabilitet för hovarna och avlastar det onda litegrann. Hör med hovslagaren vad han tycker!

Jag hade ett tjockt lager med torv i boxen och i sjukhagen ute hade jag ett tjockt lager med sand, den fungerade jätte bra. Precis som Lillaloppan skrev så ger det stabilitet och avlastning för hovarna.

Det är ju positivt att hon inte verkar ha ont nu... Angående skoningen så är ju det beronde på om hon har fått sänkningar eller ej. Har hon inte det så kan hon nog klara sig utan skor men om hon har fått det så kommer hon troligtvis att behöva det. Förhoppningsvis så är din hovslagare erfaren så att han kan bedöma om hon behöver röntgas eller inte.

Det viktigaste nu är ju att läras dig hur du ska undvika det igen. För det är ju inte bara sommargräs som ger fång.

Hoppas det går bra!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 543
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama