daschni

Trådstartare
ang fång.. *min* häst hade haft en lätt fångkänning för 6 år sedan. nu när min hovslagre var här och skodde i agusti så sa han direkt *jaha hon har haft fång* kanske för typ 7 mån sedan. frågade förra ägaren och det var inget hon märkt. Kan hästar få fång utan att de visar någon symptom??
Hennes lamell var 1cm bred, och han sa att hon haft rotation eller sänkning.

Hon är väldigt passtaktig i skritten. och har märkt nu senaste gångerna att hon går lite försiktigare i branta nedförsbackar.

Sv: Fång

Ja det har jag också hört om nån häst, och själv sett på minst två hästar. Ägarna hade ingen aning.

Tror att det är vanligare än man tror att hästarna får fångkänningar utan att ägarna märker nånting, vad det beror på att dom inte märker något - om det är att dom är ouppmärksamma eller att hästen helt enkelt inte visar några symptom är ju svårt att säga, men som sagt, tyvärr, tror jag att det är mycket vanligare än man tror! Iallafall enligt mina erfarenheter.

Sett det ett par gånger också. Folk verkar ha svårt att skilja på kolik och fång, då båda orsakar att hästen helst inte vill stå på benen.

Nackdelen är att korrekt behandling för kolik (ut och gå med hästen) är väldigt smärtsam för hästen om den har fång...

Ja man kan missa att hästen har fång, både pga okunskap och ouppmärksamhet men även för att symptomen ibland är svåra att upptäcka.

Det går säkert att förväxla fång och kolik som någon föreslog om symptomen är vaga och lätta, men då kan man förväxla dem med mycket annat också. En häst som står och hänger och inte har lust att göra något samt har lätt feber kan ha många olika sjukdomar.

I egenskap av hovslagare :)

Ja, hästen kan mkt väl ha haft fångkänning. Våra kära islandshästar är dessutom oerhört duktiga på att dölja smärta vilket såklart gör det svårt när det kmr till åkommor med låg intensitet om man säger.

Har de haft fång kan det dock även innefatta spår efter små blödningar i lamellerna i tån. Vanligaste skillnaden på "fångbreddning" och utfluten hovvägg är i regel att den bara blir breddad i tån vid fång medan den blir utdragen på runt hela hoven eller på specifika ställe.

Dock är det ju så att när hoven växt ner så mkt att den syns vid verkning så kan man ju inte göra ngt åt det mer än att anpassa skoningen till den nya vinkeln och/eller hoven som den ser ut just nu. Och såklart vara medveten om att hästen nu ev. kan ha lättare för att få återfall.
När det gått såhär långt i tillväxten så är egentligen "behandlingen" den samma för "fånghoven" som för det utflutna; Man ska återfå balansen i hoven.

Hoppas du slipper problem med fång. Det är ingen rolig åkomma varken för häst, ägare eller hovis!

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Skulle behöva hjälp. Är detta fångringar eller något annat? Enda symptom som han har är att han är överviktig, stel och svår att...
Svar
17
· Visningar
1 405
Senast: Efwa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästvård Min häst hade ett fånganfall i januari, lindrig rotation båda fram, inget bak. Hon hade total boxvila i 7 veckor, därefter box på natten...
Svar
11
· Visningar
5 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka