Fång, troligt återfall?

fannykarlsson

Trådstartare
Har en stor häst på prov/lån, för ev senare köp... Hästen drabbades plötsligt av fång för någon dag sedan..

Har aldrig haft det förut eller några problem med det förut. Men nu funderar jag så klart om de är stor risk för återfall för hästen?? Han är ej överviktig och ingen liten ponny.

Någon med erfarenhet av fånghäst? Är det mycket jobb och ska man ständigt vara orolig för återfall?
Köpa/Inte köpa en häst som blivit fånghäst?:crazy:

Frågorna är många, skriv gärna och dela med er!

Sv: Fång, troligt återfall?

Fång har en lång konvalescens och risken för återfall får man leva med hela tiden. Risken är ju större eller mindre beroende på vad som utlöste anfallet förstås. Vet du vad den utlösande faktorn var?

Vill du verkligen börja ditt hästägande med att hästen ska stå på box någon månad och sedan i ruta ute ytterligare en tid för att sedan om du har tur kunna sättas igång försiktigt om ett halvår? Lägga massor med pengar på hovslagare och veterinärer för att förhoppningsvis få hästen frisk?

Att ha en fånghäst innebär ständig oro och ångest. Att hästen förmodligen aldrig kan gå på bete. Att du måste läsa på massor för att ge hästen största möjliga chans till ett så friskt liv som möjligt och en dag kan risken ändå vara stor att du står där med en häst som har fång igen.

Jag har haft en fånghäst och jag skulle aldrig någonsin köpa en fånghäst. Jag älskade den hästen massor och vill absolut inte vara utan våra år ihop men oron, den fruktansvärda oron, alla timmar jag lagt ner på att leta efter kunskap och hjälp, att behöva se någon man älskar lida så, nej det vill jag aldrig mer behöva göra. Det är en fruktansvärd sjukdom, så lömsk och så elak och kommer trots att man har gjort allt och lite till för att hålla den borta. Hästar blir sjuka och eller skadade förr eller senare iallafall. Köp dig en häst som är frisk så att du iallafall får en bra start.

Det är FRUKTANSVÄRT mycket jobb och oro med en fånghäst... :( Alltid!

Frågan är väl bara, när du säger att du har hästen på prov/lån, om du KAN lämna tillbaks den bara sådär? Vad säger ägaren?

Vad fick hästen fång av, tror ni? Grovfoderbyte? Släpptes den på gräs (det finns ju trots allt lite gräs redan i år)?

Nej, köp inte en fånghäst. Det kan ha räckt med flytten för att utlösa ett fånganfall, en mage i obalans är känslig.

Precis min tanke - vill säljaren ha tillbaka hästen med fång?!

Sen skulle inte jag köpa en häst som har haft fång. Bekymmer kan man få ändå....

Jag har haft två fånghästar, en som fick det på ålderns höst, och då troligtvis utlöst av grovfodret, och den andra fick det tidigt i livet, betesrelaterat. Det är fruktansvärt påfrestande och tidskrävande att ha en fånghäst, och jag hade med det facit jag har idag inte köpt en häst som redan har sjukdomen. Det finns roligare sätt att påbörja sitt hästägande än med en häst som ska ha boxvila länge och kanske inte kunna ridas ordentligt förrän efter ett halvår-ett år. Som ett exempel, min gamling blev sjuk i september 2011, och jag skrittade henne för första gången, en minirunda på en kvart, i juli året efter. Risken för återfall finns alltid där, betessäsongen är ett h-lvete och är man installad hos någon annan kanske det inte alltid finns de bästa lösningar heller.

Min fyraåring har det i generna, hennes mormor dog i sviterna efter ett fångangrepp och både hennes mamma och hennes halvsyster har haft det, mamman flera gånger. Jag är livrädd att hon ska få det, och får jobba förebyggande varenda vår/sommar. Tyvärr möter jag ganska mycket okunskap av andra hästmänniskor med hästar som tillhör raser som är mindre representerade i statistiken, och är nog ansedd att vara lite hysterisk, men jag vet vad den sabla sjukdomen kan göra.

Vad säger ägaren? OM du får lämna tillbaka den, så hade jag gjort det, utan tvekan. Jag ångrar inte att jag skaffade mina hästar en sekund, trots att jag har gått igenom det här två gånger, men när de blev sjuka hade jag redan haft dem i flera år (fyra år med den ena, nio med den andra) och hade redan en relation till dem. Det har inte du med den här hästen, än, och jag hade nog faktiskt låtit det stoppa där.

Jag har haft en "frisk" fånghäst,dvs en häst som haft fång för en herrans massa år sen,men det var ett väldigt bökande endå. Tyvär så tar det ju inte slut när fånganfallet/boxvilan/igångsättningen är över,utan detta är något man får krångla med hela livet.

Det jobbigaste är nog det fysiska! Att ligga hemma och vara orolig HELA tiden,när vårgräset börjar komma,ångesten när alla andra får gå i stora beteshagar och äta gott gräs,på hösten när frosten kommer osv osv. Det första man gjorde när man kom till stallet var att springa ut i hagen och kolla efter värme/puls i hovarna, analysering av hur h*n rör sig,oron över att andra ska stoppa i hästen en massa onödigt. Oron vid foderbyte.

Den ständiga oron tog knäcken på mig.

Två aspekter.

Vad anser ägaren om ansvarsfrågan i det här fallet?
Hästen har under din vård för första gången i sitt liv drabbats av fång.
Det vore rimligt om ägaren anser att du ska betala för konvalescensen.

Risken för återfall är ju svår att bedöma när det gäller ett förstagångsinsjuknande, om man inte riktigt vet orsaken.
prognosen lika svårbedömd.

Jag har tidigare haft en fd fångponny.
Hon fungerade utmärkt och helt problemfritt i 7 år, sedan behövde jag låta avliva henne vilket indirekt hade med fång att göra (hon hade svårt att hålla vikten uppe och det gick inte att "fodra upp" hur mycket som helst pga risk att utlösa fång).
Hade dock aldrig symtom på fång under de år jag ägde henne men jag hade nog tur.

Det är FRUKTANSVÄRT mycket jobb och oro med en fånghäst... :( Alltid!

Frågan är väl bara, när du säger att du har hästen på prov/lån, om du KAN lämna tillbaks den bara sådär? Vad säger ägaren?

Vad fick hästen fång av, tror ni? Grovfoderbyte? Släpptes den på gräs (det finns ju trots allt lite gräs redan i år)?

Vi har skrivit fodervärdsavtal 6 mån, sen var det tänkt att jag skulle köpa honom. Men nu när detta inträffade blir det nog inte så.
Ingen aning, har inte bytt foder eller något. Men hästen äter Hösilage och de är ju olika slags kvalité på olika balar, så ja tänkte om han är väldigt känslig och kan ha reagerat på det isåfall.. Den har gått i hage med lite tillväxt

Precis min tanke - vill säljaren ha tillbaka hästen med fång?!

Sen skulle inte jag köpa en häst som har haft fång. Bekymmer kan man få ändå....

hon vill ha tillbaka hästen om han blir sjuk eller så, så skrev vi i avtalet.
Ja... precis...

Fick du med grovfoder när hästen kom till dig, eller blev det ett hastigt grovfoderbyte? Vet du sockermängden i hösilaget? Åt den hösilage förut?

Troligtvis (vet ju inte hur foderavtalet är utformat) så får du behålla hästen fodertiden och stå för kostnaderna under den tiden. Det finns också en risk att du kan bli ersättningsskyldig för den värdeminskning som hästen fått i ock med fånganfallet. Beror som sagt på avtalet hur det ser ut.
Så ta det som en läxa och köp inte hästen men var beredd på att det ändå kommer att kosta dig en hel del.

Det inte riskfritt att ta en häst på foder och allt är mycket enklare rent juridiskt för alla inblandade om man köper direkt istället för lånar innan köp.

Nej.. Nej vet ej, Den åt hö precis innan men hade ätit hösilage förut.

Om du med ditt första "nej" menar att du INTE fick med grovfoder till hästen, så att du kunde vänja in det nya lite sakta, skulle jag tippa på att risken är rätt stor att det var pga det som fånganfallet utlöstes. Sedan är jag överlag ingen anhängare av hösilage, men det är ju många som är och som aldrig har fång på sina hästar, så just den faktorn att den började äta hösilage är kanske inte det som bidrog mest.

Om du med ditt första "nej" menar att du INTE fick med grovfoder till hästen, så att du kunde vänja in det nya lite sakta, skulle jag tippa på att risken är rätt stor att det var pga det som fånganfallet utlöstes. Sedan är jag överlag ingen anhängare av hösilage, men det är ju många som är och som aldrig har fång på sina hästar, så just den faktorn att den började äta hösilage är kanske inte det som bidrog mest.

Det är ju ofta klokt att fasa in nytt foder försiktigt, oavsett vilket byte man gör.

Generellt sett verkar det inte vara större problem med hösilage än med hö men det beror förstås en hel del på hur hög TS man har, och även förstås på hur stor skillnad det är i näringsinnehåll et c.

Jag kan inte läsa mig till hur länge hästen funnits hos TS (förvirrande att använda samma förkortning för två saker) och därmed är det förstås omöjligt att säga om foderomställningen har med insjuknandet att göra eller inte.

Jag har en ponny vi MISSTÄNKER har haft fång förr. Men inget vi vet säkert. Han är överviktig/inte så mkt nu men var när jag köpte honom. Är lättfödd och ser ut som en typiskt "fånghäst" (i hull osv) enligt veterinär.

Han har gått på bete fullt normalt hos tidigare ägare. Hos mig hann han aldrig komma ut på betet innan veterinären ana att han hade sk "fångkänning" (väldigt öm fram och även halt båda fram) han är öm än idag och antagligen pga fång men det funkar fint med sulor. Jag visste inte att han ev kunnat haft fång eller något vid köpet. Han fick inte mkt kraftfoder av mig och mest hösilage. Varför han kan ha fått "känningen" kan bero på som din lånehäst - hastigt foderbyte vid höet... Osäkert dock. Han åt silage både här och hos tidigare ägare och samma kraftfoder. Hältan dök dock upp 5 månader efter köpet/flytten så det kanske är lite sent.

Men jag känner inte av någon extrem oro eller noja då han inte haft några större problem. Han är röntgad UA. Ingen rotation osv. Rids normalt. Han vilade en månad sen var han ok och då skrittades han under tiden så han stod inte på box. Det enda jag tänker på är att inte ge så mkt kraft. Han får liite betfor. Sen går inte heller på bete, enbart det lilla som växer i vinterhagen och stödfodras med hö.

Mest negativa är att han får gå ensam på sommaren.

Jag hade kunnat köpt en fånghäst jag redan har på lån BEROENDE PÅ vad veterinären säger om dess framtid och hur pass allvarligt fånganfallet är.

Okej, men han var hos mig ca 6 mån innan han fick fånganfall och veterinären menade på att det som utlöste ska vara något som hände NU i samband med anfallet... Så han har ju ändå ätit hösilage 6 mån innan det hände...

Okej, men han var hos mig ca 6 mån innan han fick fånganfall och veterinären menade på att det som utlöste ska vara något som hände NU i samband med anfallet... Så han har ju ändå ätit hösilage 6 mån innan det hände...

Ja, vad som än utlöste det så hände det nu. Så foderbytet då spelade inte in. Men de flesta trodde nog du ganska nyligen fått hästen på prov, och inte för 6 mån sen =)

I övrigt så skulle jag aldrig köpa en fånghäst, jag skulle inte ens ta emot den om jag fick betalt. Det är en livlång "noja" och kamp sen. Inte värt det.

Jag har en fånghäst (ja eller en fd då, men det är ju en helsikes pyssel för att hindra han får det igen), och han är mig såklart enormt kär och jag skulle aldrig göra mig av med honom. Men skulle aldrig medvetet skaffa mig en fånghäst.

Men jag känner inte av någon extrem oro eller noja då han inte haft några större problem. Han är röntgad UA. Ingen rotation osv. Rids normalt. Han vilade en månad sen var han ok och då skrittades han under tiden så han stod inte på box. Det enda jag tänker på är att inte ge så mkt kraft. Han får liite betfor. Sen går inte heller på bete, enbart det lilla som växer i vinterhagen och stödfodras med hö.

Mest negativa är att han får gå ensam på sommaren.

Jag hade kunnat köpt en fånghäst jag redan har på lån BEROENDE PÅ vad veterinären säger om dess framtid och hur pass allvarligt fånganfallet är.

Det verkar som att du och din häst har haft tur. Han fick bara ett lättare fånganfall. Jag är dock tveksam till hur pass mycket en veterinär kan uttala sig om framtiden för en fånghäst. Det hade nog inte jag gett mig på att försöka göra om jag var veterinär, inte ens (eller kanske speciellt om) jag var en av de veterinärer som är väl insatta i fångproblematiken.

Ett av problemen med fång är att man i stort sett aldrig kan veta tex vad som utlöste ett fånganfall, hur stor risken är att just den hästen får ett återfall, vilka grovfoder som är lämpliga, hur mycket gräs den kan äta, hur man känner igen de tidiga signaler - om det nu går att se några varningstecken osv. Dessutom får man leva med att ha en häst som måste ha speciellt foder, alltid bör motioneras regelbundet, aldrig kan gå på bete som andra hästar samt den ständiga oron för ett återfall.

Min ponny hade ett fånganfall för fem år sedan.

Jag skulle ALDRIG köpa en häst som har haft fång. Men det är kanske bra att någon är beredd att ta på sig detta ansvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 744
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka