Fång ponny och foder

H

Hallonkvist

Har hört och läst så många olika alternativ för fång ponnier nu så jag vet varken ut eller in.
Ni som har ponnier som promenad häst.Dvs kör eller rider sporadiskt.
Vad ger ni för kraftfoder? Förebyggande vård inför betes säsong?
Greenguard på rikligt bete ? Hur gör ni ???? Går snart en ny sommar till mötes med en ponny som fick fång för första gången i min ägo förra sommaren. Är lite splittrad i hur han ska behandlas inför kommande sommar.Kompisen kan gå på bete,har inskaffat greenguard men aldrig haft den på. Ger nu Yea-sacc som tillskott.
Annars bara hö fri tillgång,då han inte satts igång än.

Sv: Fång ponny och foder

Det finns många trådar i ämnet om du söker men i korta drag:

Ge inte kraftfoder om det inte är absolut nödvändigt och i så fall med så låg stärkelsehalt som möjligt. Promenadhäst klarar sig säkert med lusern och ev olja om tillskott till höet skulle behövas alls.

Bete är bättre att låta bli helt. Några timmar om dagen kan gå efter tillvänjning. Greenguard fungerar men man får kolla så inte hästen kommer ur den. Ge hö hela året.

Jag antar att du har lagom kraftigt hö om den klarar fri tillgång nu utan att få fång? Kan vara en risk annars.

Håll hästen i lagom hull och god kondition.

Någon mag-tarm balansering är bra. Magbakterier som stabiliserar

mvh

Jag har en "liten stor häst", han är en promenadhäst/skogsmulle, han får krafft ponny + extra mineraler,( då han inte får så stor mängd som rekomenderas för att fylla dagsbehovet av mineraler från krafften.)

Självklart hö... 7kg/dag törs inte ha fri tillgång då han fick fånget av fri tillgång av ensilage förra året.

Han får inte gå på bete, men vi "bygger till" en extra hage med gräs som dom får gå i ett par timmar om dagen.
Kommer inte låta honom äta före midsommar.

Vad ger ni för kraftfoder? Min har just trappat ner i trning och rids ungeför tre dagar i veckan, ina hårda pass. Han äter (förutom vanligt hö) Kraffts lucernhack och krafft rehab. Båda för att det behövs protein pga. dåligt med protein i höet. Båda fodrena är skonsamma mot magen (mycket fibrer, ingen havre tex.)

Förebyggande vård inför betes säsong? Min ponny går i skogshage bredvid betet på somrarna. Det funkade i fjol (första sommaren efter fångtiden) och så blir det i sommar också. Jag köpte en sorts gräsmask åt honom men han blev bara hysterisk. Jag vågar inte låta honom gå på fritt bete så det blir skogen. Han äter ungeför samma som han gör på vintern då.

Greenguard på rikligt bete ? Det skulle jag absolut använda, och skulle gärna se att min äst kunde ha det. Men som sagt så gick det inte. Men ja tror det är en bra lösning, men man ska nog vara försiktig med att släppa hästen på vilket bete som helst, bara för att den har greenguard.

Starta med höanalys, utgå därefter vad in häst ska äta. en fånghäst har förövrigt exsakt samma näringsbehov som innan den blev sjuk.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·
Foder & Strö Min häst åkte på en lindrig släng av fång i början av sommaren( har tidigare aldrig haft det). Åt antiinflammatoriskt i 4 dagar o sedan...
Svar
12
· Visningar
3 682
Senast: Carolrita
·
F
Foder & Strö Vår b-ponny har haft fång och jag är hela tiden orolig för att hon ska få det igen... vi gör allt för att förebygga... och så hittade...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Frågvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025