Fång på avelssto

H

Helan

Mitt sto fick fång 2 veckor innan hon fölade, antingen pga belastningen då hon var superfet eller pga att jag tryckt i henne mat efter att ha beställt en foderstat från Krafft.
Hon fick återfall i slutet av augusti, av vad vet jag faktiskt inte men det kom tre dagar efter installning på natten. En halmbal luktade lite konstigt kom jag att tänka på efteråt så det kan ha varit mögel som orsakade det. Vi bytte inte foder och hö hade de fått i över en månad som tillskott.

Vi har inte röntgat utan hon har blivit bra efter sina behandlingar och går med sitt hingstföl i hagen.

Skulle ni våga ta ett föl till? Hon är halvblod med fina exteriörpoäng och tävlingsmeriter och fölet blev supervackert e.Biggles så jag är sugen men kanske det är dumdristigt?

Sv: Fång på avelssto

Jag har aldrig haft sådan där "förlossningsfång" på ngt sto, men jag får känslan av att det är ngt som ökar rejält, särskilt på halvblodsraserna... :(
Då funderar man ju på om det är foderrelaterat eftersom vi de senaste åren ändrat rejält på hästarnas matvanor...
Om jag varit du skulle jag ringa SLU och fråga om det finns ngn forskning i ämnet... tror att jag sett det någonstans.

En gång är ingen gång- två gånger är en för mycket

Det kanske var en tillfällighet...

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 265
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama