Cillen89
Trådstartare
Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu
Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap åt min större pensionerade D-ponny då jag sålde min stora tävlingshäst och har lagt ridningen på hyllan. Dem går på lösdrift och hagen är dryga 2 ha. Och nu misstänker jag starkt att den lille har fått fång.
Har märkt nu i veckan att den lilla ligger ned mycket i hagen, jag trodde bara det berodde på att han växer, precis fyllt 4 år och han är ganska mycket högre bak. Men jag tycker nog att han är lite försiktig när han går även, men annars visar han inga symtom, inte varm i hovarna, ingen puls, ingen feber, lyfter gärna hovarna om man ber honom, och han går om man ber honom och i övrigt är han pigg och glad. Så det är liksom bara precis det här att han ligger ned mer än vanligt, och att han ev rör sig lite försiktigt.
Men jag tycker det är hemskt märkligt, dels för han bara är 4 år?! Och dels då dem gått i samma hage i 1½ år, så dem har succesivt vants in vid gräset, och dem har även hela tiden haft fri tillgång till hö, men då gräset började komma så började dem äta allt mindre hö, tills att helt rata hö och enbart äta gräs. Sen är det inga mängder bete vi pratar om heller, det handlar om några cm, och inte direkt kraftigt heller då det är mycket ogräs och annat med, men liksom tillräckligt för att den lille och min större D-ponny klarar sig på enbart gräset sommaren ut.
Dem står nu på box, och veterinären är på G.
Men jag känner lite, vad fan gör man nu?! Hjärtat typ blöder på mig dels för att den lille ev då har ont, och dels för att jag föredrar ett naturligt hästliv på lösdrift. Nu blir det väl boxvila i flera veckor, och typ aldrig gräs igen? Känns ju värdigt liv för en liten 4-åring. Jag har inte en jävla aning heller hur jag ska lösa det med hage i framtiden, då jag bara har gräshagar..... Att sätta på någon slags betesreducerare även känns ju totalt överjävligt.
Någon som har tips, råd på hur man kan lösa detta på bästa sätt?
Senast ändrad: