fång på 4 årig shetlandsponny?

Cillen89

Trådstartare
:banghead:
Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :(
Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap åt min större pensionerade D-ponny då jag sålde min stora tävlingshäst och har lagt ridningen på hyllan. Dem går på lösdrift och hagen är dryga 2 ha. Och nu misstänker jag starkt att den lille har fått fång.
Har märkt nu i veckan att den lilla ligger ned mycket i hagen, jag trodde bara det berodde på att han växer, precis fyllt 4 år och han är ganska mycket högre bak. Men jag tycker nog att han är lite försiktig när han går även, men annars visar han inga symtom, inte varm i hovarna, ingen puls, ingen feber, lyfter gärna hovarna om man ber honom, och han går om man ber honom och i övrigt är han pigg och glad. Så det är liksom bara precis det här att han ligger ned mer än vanligt, och att han ev rör sig lite försiktigt.
Men jag tycker det är hemskt märkligt, dels för han bara är 4 år?! Och dels då dem gått i samma hage i 1½ år, så dem har succesivt vants in vid gräset, och dem har även hela tiden haft fri tillgång till hö, men då gräset började komma så började dem äta allt mindre hö, tills att helt rata hö och enbart äta gräs. Sen är det inga mängder bete vi pratar om heller, det handlar om några cm, och inte direkt kraftigt heller då det är mycket ogräs och annat med, men liksom tillräckligt för att den lille och min större D-ponny klarar sig på enbart gräset sommaren ut.

Dem står nu på box, och veterinären är på G.
Men jag känner lite, vad fan gör man nu?! Hjärtat typ blöder på mig dels för att den lille ev då har ont, och dels för att jag föredrar ett naturligt hästliv på lösdrift. Nu blir det väl boxvila i flera veckor, och typ aldrig gräs igen? Känns ju värdigt liv för en liten 4-åring. Jag har inte en jävla aning heller hur jag ska lösa det med hage i framtiden, då jag bara har gräshagar..... Att sätta på någon slags betesreducerare även känns ju totalt överjävligt.

Någon som har tips, råd på hur man kan lösa detta på bästa sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Först och främst behöver du ju veta hur allvarligt det är.

Min häst hade fång för många år sedan och hon går på bete varje sommar, men inget rejält bete utan helst ängsbete/skogsbete och vänjs in ordentligt.


Dessutom behöver även små ponnyer motion. Ingen häst (utom ev äldre och skadade) förtjänar att bara gå i hagen.

Det bästa för en häst som haft fång är motion (hålla vikten) och rätt foder.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Vårgräset är kraftigare än vad man kan tro, det är lätt att underskatta mängden gräs dom får i sig. Är en liten shettis i mitt stall som haft fång och som nu fungerar med föl vid sidan på fullt gräs och utan föl vid sidan med betesreducerare och motion. Så det kan gå, men det är ju en del jobb.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Har en 18 årig shettis hemma. Han får aldrig gå på gräs.
Han har inte haft fång och jag är livrädd att han ska få det.

Så han har inte ätit gräs sedan han var tre. Han mår toppen är jätteglad och går i en hage utan gräs på lösdrift. Äter hö...

Livet är inte slut bara för att de inte kan gå på bete. Lite dyrare för ägarna bara som måste betala hö hela året...

Gör en mindre hage i hagen så har de snart ätit bort allt grönt. Så är det här hemma.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

KL
Hur fort får en häst fång, dvs hur fort syns det? Grannen släppte sina hästar på bete utan (vad jag vet) att träna in dom på gräs, och jag är lite orolig över shettisen hos dom. Dock springer och busar den mycket i hagen (2-3 år gammal) Om den får fång - är den lika pigg då?
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Shetlandsponnyer ska aldrig släppas på bete fritt! Såvida det inte är ett bete som är lämpligt för fångbenägna ponnyer.

Men så länge den rör sig glatt och obehindrat och i alla gångarter så har den ju inte ont, inte fång. Ännu..Det kan komma från ena dagen till den andra. Man kan liksom inte gå och vänta på varningstecken.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Knappnål
Alla hästar får inte fång!
Man ska kanske inte släppa en fet ponny på en kraftig gräsvall. Men en ponny i normalhull bör säkert klara en naturbeteshage i alla fall.

Man bör väga alla de fördelar som det innebär för hästen att få gå på bete mot risken att eventuellt ......... aldrig få ett fånganfall.

En ponny som har haft fång bör man naturligtvis vara försiktig med.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Shetlandsponnyer ska aldrig släppas på bete fritt! Såvida det inte är ett bete som är lämpligt för fångbenägna ponnyer.

Men så länge den rör sig glatt och obehindrat och i alla gångarter så har den ju inte ont, inte fång. Ännu..Det kan komma från ena dagen till den andra. Man kan liksom inte gå och vänta på varningstecken.

Shettisar kan gå på bete som alla andra hästar och ponnyer. Det är är en fördom och den stämmer inte alls på alla shettisar som lever idag. Alla hästar/ponnyer kan få fång, och alla behöver vänja sig vid det nya fodret (gräs) för att det ska bli ett så bra byte som möjligt utan fång/kolik/annat. Motion är lika viktigt för liten ponny som stor häst. De första hästarna jag träffade som fått fång var islandshäst, fjording och haflinger. Islandshästen och fjordingen tränades hårt och fjordingen tävlade i distans och körningen.
Jag har en shettis som gått på bete alla somrarna jag haft honom, förra året blev det magert bete med stödfodring då jag inte hade så mycket att välja mellan, men alla andra år jag haft honom har han gått på bete med mycket mat och hästar av olika storlkar och raser, både gödslat och ogödslat bete.

TS, jag hoppas det går bra med din lille ponny och att det inte är allvarligt!
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Samma här, har iofs bara haft en shettis, men han gick på vanligt bete :)
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Behöver ju inte alls vara fång bara för att den ligger ner mer. En del gör ju det när det är varmt ute. :) MEN vår ponny fick fång förra sommaren och det absolut enda symtomet var att han låg ner mer än vanligt och möjligen gick lite försiktigare än vanligt. Så det kan ju helt klart vara ett varningstecken också. Bra att du tar det på allvar och kollar upp det med veterinär. Hoppas att det inte är något! Lycka till!
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Knappnål
Alla hästar får inte fång!
Man ska kanske inte släppa en fet ponny på en kraftig gräsvall. Men en ponny i normalhull bör säkert klara en naturbeteshage i alla fall.

Man bör väga alla de fördelar som det innebär för hästen att få gå på bete mot risken att eventuellt ......... aldrig få ett fånganfall.

En ponny som har haft fång bör man naturligtvis vara försiktig med.

Med tanke på att 2 hästar om dan slaktas i Sverige pga fång och fler än 10 insjuknar i det så är det en stor risk man tar. Själv skulle jag aldrig släppa en ponny på bete, de är inte anpassde för ett sådant smörgåsbord. Det skulle vara ponny i underhull isf, men hur ofta ser man en sån i Sverige:crazy:
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Menar du att ponnyer bara ska leva på konserverat grovfoder? Ska de aldrig få gå i en hage och äta gräs?

Jag håller inte med dig. Man ska naturligtvis ha stor respekt för denna fruktansvärda sjukdom. Jag är tyvärr väl medveten om hur det är för en ponny att genomgå ett otäckt fånganfall. Men jag är trots detta lika övertygad om att en häst ska äta gräs i första hand och annat foder i andra hand. Jag tror inte riktigt på en "hysterisk" inställning att ponnyer aldrig kan gå på bete. Det är inte alls säkert att det är det bästa för alla.

Man bör naturligtvis välja en lämplig beteshage till ponnyn och inte släppa en fet ponny på ett näringslivet bete. Vår ena ponny har gått på bete varje sommar under de 20 år vi har bott här. Han mår bra av det.

En häst som har haft fång eller är i riskzonen för att utveckla IR bör man däremot inte ha på obegränsad tillgång 24 timmar om dygnet. Är man orolig för fång så går det att lära sig mer om denna sjukdom.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Då tycker vi olika. Som hovslagare ser jag ibland förändringar i hovarna som tyder på fångkänningar, informerar man ägaren så vill de sällan lyssna på det örat och väljer att släppa sin överviktiga ponny på kraftig vall iaf. Rysk roulette enligt mig.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Jag förstår att det måste kännas jobbigt med de som inte lyssnar och att man blir trött som hovslagare.
Min ponny hade ett allvarligt fånganfall för fyra och ett halvt år sedan. Hon blev helt återställd från det och har mått bra hela tiden utan återfall. Jag skulle aldrig någonsin komma på tanken att låta henne gå på obegränsat bete. Men däremot så tycker jag inte att alla ponnyer bör hållas borta från gräshagar.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Då tycker vi olika. Som hovslagare ser jag ibland förändringar i hovarna som tyder på fångkänningar, informerar man ägaren så vill de sällan lyssna på det örat och väljer att släppa sin överviktiga ponny på kraftig vall iaf. Rysk roulette enligt mig.
Vad är det för förändringar som tyder just på fång och inte på en foderförändring?

Sett en hel del hästar med såkallat fångränder men som kommit pga ändringar i foderstaten.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Breddad lamellrand, småblödningar och hålväggar kan vara tecken på att hästen balanserar på slak lina.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Breddad lamellrand, småblödningar och hålväggar kan vara tecken på att hästen balanserar på slak lina.

Med andra ord mer eller mindre alla förändringar i hoven? Vet att många i vinter haft problem med hålväggar i området, dock har min klarat sig från problemen med röta osv.

Så egentligen kan dom flesta förändringar i hoven bero på fång. Sen ska man väl egentligen alltid vara uppmärksam och fundera på varför när någonting på hästen förändrar sig.

Men just fångränderna kan väl mycket väl bara bero på förändringar i foderstaten och inte alltid pga fång..?
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

En "riktig" fångrand är större en foderränder. Har hovbenen roterat så ändrar hoven dessutom vinkel före och efter randen.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Många ponnyer får inte fång trots bete men med tanke på hur hästar hålls idag i Sverige så är de oftast redan feta när de släpps+att de inte motioneras så mycket som de borde. Betesreducerare är annars en bra lösning på många hästar. Vet en mini som gick ner i vikt på bete pga att han trodde han var hingst, hade fullt upp med att springa efter stona och försöka klättra. Så visst finns det undantag.

Men man blir lite trött när man kommer ut till en kund med 4 feta ponnies som aldrig motioneras, varav 3 har kronisk fång efter att ha gått på klöverbete och hon tycker att hon har haft extrem otur.
 
Sv: fång på 4 årig shetlandsponny?

Med andra ord mer eller mindre alla förändringar i hoven? Vet att många i vinter haft problem med hålväggar i området, dock har min klarat sig från problemen med röta osv.

Så egentligen kan dom flesta förändringar i hoven bero på fång. Sen ska man väl egentligen alltid vara uppmärksam och fundera på varför när någonting på hästen förändrar sig.

Men just fångränderna kan väl mycket väl bara bero på förändringar i foderstaten och inte alltid pga fång..?

Foderränder växer ner parallellt med kronranden och kan bero på snabbt foderbyte, men kan även uppkomma efter hård/långvarig ansträngning på fast/hårt underlag, tex efter ett travlopp med småfrusen bana eller distanstävling med långa asfaltssträckor. Det blir en lättare belastningsfång helt enkelt

Är det en fång som orsakat en lägesförändring av hovbenet så divergerar ränderna (går isär) i traktdelen.

Det finns många förändringar i hoven som inte beror på fång som tex träning, belastning, miljö, medicinering, skoning, foder mm. Man kan tom se förändring av hovformen på en stel häst där man börjat med stretching och massage, hästen släpper på spänningar och belastar annorlunda vilket påverkar hovens form.

Hålväggar som drabbar flera hästar i samma hagmiljö kan bero på bakterier i jorden som orsakar lamellrandsröta. I andra fall kan det bero på tidigare lamellsepartioner (fång), dålig hornkvalitet, felbelastning mm och detta i sin tur ökar risken för hovbölder...

Kontentan blir att ett problem lätt orsakar ett annat problem, onda cirklar och vad kom först, hönan eller ägget?;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp