Fång och islandshästar

bettysmatte

Trådstartare
Hur vanligt är fång hos islandshästar? Någon som har statistik över detta, eller vet vart man vänder sig för att hitta det? Har ju just fått avliva min islänning pga fång (med komplikationer) :( , och är INTE intresserad av att uppleva detta igen.

Sv: Fång och islandshästar

Ingen statistik, men jag kommer ihåg att min fd medryttarhäst fick fång mitt i vintern på alla fyra benen. Det var konstigt, tyckte vi...
Jag har annars inte hört om så många islandshästar som fått fång, verkar inte vara speciellt vanligt?

Ja, tyvärr. Hon fick ju också tarminfektion när hon stod i Hbg och trots behandling blev hon bara sämre och sämre. Då beslöt vi att hon skulle få somna in :( .

Har också en islänning som haft fång men hon mår jättebra nu.:) Hon fick fång tidigt på våren för snart 2 år sedan (i mars tror jag...) pga att de som ägde henne då bytte hösilage-leverantör eftersom den de brukade handla av hade slut på sitt. Har pratat med en veterinär om det där med att fång dyker upp mitt i vintern (verkar ha blivit vanligare på senare år...). Han tror att det i många fall kan bero på att hösilage kan vara så olika från bal till bal och eftersom hästarna ofta har fri tillgång på hösilage kan det bli för mycket för känsliga hästar. Oftast skolar man ju inte över försiktigt när man byter hösilageleverans utan man slänger bara ut en ny bal när den andra är slut. Nåt att tänka på, kanske... :confused:

Vad ger ni era fånghästar för mat och hur mycket bete tål de? Vore kul att höra...

Till sist en hälsning till bettys matte. Tycker så synd om dig:cry: Tycker du är stark som delar med dig av dina erfarenheter. Kram

bettysmatte skrev:
Hur vanligt är fång hos islandshästar? Någon som har statistik över detta, eller vet vart man vänder sig för att hitta det? Har ju just fått avliva min islänning pga fång (med komplikationer) :( , och är INTE intresserad av att uppleva detta igen.

Hej
Här är en studie på fånghästar i strömsholm. Just i denna studien var det flest islandshästar och sedan ponny om jag tolkar siffrorna rätt. http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Annars om det finns något test på vilken ras som är mest fångbenägen så tror jag inte det, mer än att ponny och kallblodshästar drabbas oftare. Det är vad man brukar läsa.

Min islänning har fång just nu med hovbensrotation. Vi är inne på 4e behandlingsveckan. Han hade fång med rotation 2003 också. Han har fungerat felfritt som ridhäst sedan dess men fick återfall utan synbar anledning. En gång fång alltid större risk.

Anki

Vår shettis fick fång mitt i vintern (januari) utan synbar anledning. Senare visade sig att han hade erlichios och vet, trodde att fången kunde bero på nedsatt immunförsvar. Han fick lindrig rotation men fick återfall i somras (augusti) och då belastningsfång. Hovarna var troligtvis inte läkta ordentligt. Nu är han återställd igen (han har verkats med mycket täta intervall för att få ner hans höga trakter som troligtvis "hjälpte" till vid belastningsfången i somras) och sätts igång saakta. Ok, inte en islandshäst men, kanske intressant ändå med tanke tidpunkten för fången.

Min pålle har haft fång en hel del gånger, tror runt 3-4 gånger!!:(
Innan jag fick honom hade han tydligen haft fång flera gånger, men f.d ägaren förnekade de, men han har fång ränder och ankfötter hade han med...:cry:
men nu e han frisk och toppen bra!! Han hade lite fång när ja tog hem honom också, men nu har jag haft honom i 6 år utan att de kommit tillbaka, men jag vänjer honom ALLTID flera månder innan betet, och sen har ja koll på honom varje dag, känner på hovarna m.m.
Men han verkar inte vara så "känslig" längre, förra året gick han på ganska så kraftigt bete pga att han blivigt smal, (han har svårt att hålla hullet, pga fången han haft), men de gick bara bra, men som sagt, slappnar ju aldrig av helt på de, vill ju inte att han ska få de nu, när han e "gammal", 21 år gammal. Men han har "peppar peppar" klafrat sig i 6 år nu!! :D

En häst som jag tävlade förut hade fång, men hon klarade sig bra bara man hade ordentlig koll på foderstaten och höll henne på magert bete. Hon togs tyvärr bort i höstas=(

Vi var tvungen att ta bort vår islänning i höstas efter att hon inte återhämtade sig från det sista fånganfallet. Hon fick fång första gången sommaren 2003 då alla hästar (nej, men ovanlig många, både enligt vet och hästbekantingar) i trakten fick fång. Mitt intryck, fast jag är inte jätteinne i svängen, är att islänningar är ganska känsliga för fång. (det här är alltså höger stortå som pratar, inte något vetenskapligt alls :smirk: )

Det sägs att mer än hälften av alla hästar med avancerad fång, har cushings syndrom. Dvs att hästen har en tumör i hypofysen som gör att kroppen producerar onormalt mycket kortisol, vilket rubbar hela balansen av hormoner i kroppen (därmed även tarmbalansen). Syndromet har flera symptom än just fång, men jag har läst någonstans att just fång ofta är det största och bland de första symptomen på sjukdomen, och ofta blir just fången så allvarlig att många avlivas innan sjukdomen är såväl konstaterad som utredd.

Hej
På vilket sätt återhämtade sig er häst inte i höst? Hur länge var den dålig?

Vi är på v 5 och tredje sortens medicin så man börjar ju bli lite orolig. Först Finadyne hemma Sedan finylbutazon på djursjukhuset och hemma och nu metacam.
Förra gången hade han inte smärta så länge.:confused:

Anki

nej har du avlivat henne nu?:,( gu va sorgligt blev hon aldrig frisk??? hur gammal blev hon? skickat massa tröstkramar du var jättestark som tänkte på hästens bästa du gjorde ju verkligen allt du kunde för henne...*snyft*

Senast ändrad:

Seifur1, vet att inlägget inte var riktat till mig, men jag svarar ändå. Min häst återhämtade sig ju heller aldrig från detta "vinteranfall". I somras när hon hade fång stallade vi in henne och hon fick Fenylbutazon i 10 dagar. Redan efter ett par dagar verkade hon smärtfri. Denna gången hade jag vet ute först den 17 dec. Hon fick då Fenylbutazon (låg dos). Det hjälpte inte ett dugg. Hon fick sedan en högre dos, som inte heller hjälpte. Hann även testa Finadyne i några dagar där emellan. Det hjälpte inte henne heller. Hästen hade fortfarande mycket ont. Vi körde ju sedan ner till Hbg den 9 januari. Det KÄNNS som om det var något som hon fortsatte att få i sig, och att fången därför aldrig kunde hävas. Något i mitt hö som hon inte tålde kanske? Det är ju så hopplöst att försöka reda ut!

Ni som haft islandshästar länge, t. ex. Inte_Ung och sambaengi, vad har ni för erfarenhet av fång? Är det något som ni sett mycket av under åren?

Nej, hon blev aldrig frisk. Hon utvecklade akut tarminfektion när hon stod i Hbg och blev jättesjuk på bara en dag. Det gick inte att rädda henne, trots att hon även fick plasma.

jag är jätterädd för fång.. kommer det på annat sätt än kraftigt bete eller om hästen kommer lös i foderkammaren och käkar för mycket? Att ge hästar fritillgång på hö, är det så bra då??
Vi lät våra hästar gå på allt för stort bete i somras och kommer inte göra om detta. De blev smällfeta direkt..
Ta i trä, men inget har hänt med deras hovar och hovslagaren ser ingen förändring. Hur långtid kan det ta innan fång visar sig annars?

/Emma

jag vet inte hur vanligt det är rent statistiskt, men som många andra kallblodshästar är islänningarna ena riktiga överlevnads experter,dvs de tillgodogör sig fodret otroligt väl ,de har tex till skillnad från andra raser extra lång tarm för att lättare kunna ta upp och tillgodogöra sig näringen från fodret. vilket i sin tur medför att de kan bli känsligare för fång. vilket inte behöver vara så krångligt om man bara har koll på att hästen har en väl anpassad foderstat.
har man redan en fånghäst så får man vara extra noga eftersom de då lättare drabbas igen (eftersom det är kroniskt), känsliga fånghästar kan till och med få fång av ett äppelskrutt!
men lugn...morötter kan de äta en massa av utan att det händer något:)

har man ett kraftigt hö kan de få fång av det, under sjukdomstiden kan man ge dem mestadels halm att äta(kolla att det inte finns ax kvar!) sedan sakta öka hö mängden.

Den fång som utlöses av foder är oftast pga av häftiga foderbyten. T ex att en häst som ätit torrt hö och gått i en hage utan ett grässtrå släpps ut på frodigt grönt sommarbete. Därför är det viktigt att sakta vänja in hästarna över en längre tid 2-3 veckor (samma som när man byter hö vintertid) så att mag- tarmbakterierna hinner ställa om sig till den nya kosten. Att hästen blir tjock på betet innebär inte att den automatiskt får fång men, en jättefet häst mår ju sämre av andra anledningar och i förlängningen kan det också göra hästen mer fångbenägen. Fri tillgång kan fungera bra men, det beror vad det är för värde på fodret och vad det är för häst. En häst får inte fång per automatik bara för att den får fri tillgång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: mily
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka