Fång och bronkit - val av foder

M

mnfoto_fotosidan

Jag har läst en hel del trådar om fång, men inte riktigt hittat svar på detta.
Har iaf en häst som sedan innan har bronkit (symptomfri på lösdrift och med hösilage på vintern) och som har fått fång. Inte så lyckat med andra ord, men jag ger det en chans förstås.

Mitt problem är nu hur jag ska göra med grovfodret. Hö dammar mer, men ska tydligen vara lite bättre än hösilage? (Kan vattna det iofs.) Hösilage är bättre än hö för hostan, men sen är det ju svårare att förvara på sommaren också. Funderar på Horsehage, men det kanske inte alls är bra?

Har förstått det som att det är sockerhalten som är viktig, stämmer det? Och stärkelsen? I så fall kanske det inte spelar någon roll om man ger hö eller hösilage bara dessa halter är låga? Trodde det var bäst med fjolårshö, men efter vad jag har läst här verkar det vara skiljda meningar om det.

Tänkte om jag fodrar 3 gånger/dag och sedan ger en del halm så hon har att göra resterande tid?

Sv: Fång och bronkit - val av foder

Kan du inte ge antingen vattnat hö eller blötlagt? blötlägga hö är iof jättejobbigt, men en del socker försvinner ju. Så enklare är att hitta ett hö med låg sockerhalt som man bara vattnar. Halm är ju svårt att hitta som är riktigt bra kvalitetsmässigt - iallafall där jag bor. Ett som såg jättebra ut, gult och fint, luktade fräscht (inte dammigt eller så) innehöll MASSOR med bakterier och mögel enligt den kvalitetsanalys jag gjorde. Så jag skippar halm. Dessutom borde väl inte ett mögelfritt hö damma heller?

Lucern är säkert ur fångsynpunkt och dammar inte, åtminstone pelletsen. Har aldrig använt hackad strå. Om hästen äter snabbt finns diverse anordningar att fixa så att man kan ge mindre mängd men som räcker länge. T.ex vi använder finmaskiga hönät till natten, samt har lunchgrind. Finns många byggen här på forumet, bara att söka;)

Förstår inte varför fjolårshö skulle vara bra, är det bara en myt som lever kvar?

Ge hö som har legat i vatten minst 1 timme, inget damm och mindre socker.

KL

Tack båda två för svaren:laugh:. Har haft mycket att göra så har inte hunnit kolla innan.

Ett hö som dammar har dålig kvalitet och blir inte alls bättre för att man blötlägger det!
Hösilage går bra att ge fånghästar och som du säger vill man ha låg sockerhalt.
Betfor och äpplen är sånt som ska undvikas helt, likaså avbetat gräs som innehåller mer fruktan (sockerart) än högre gräs.
Jag hade munkorg på min under betet men hon hade inte riktig fång utan "bara" fångkänning pga medicinering osv..

Fjolårshö är ALDRIG bra att ge (förutom i början av sommaren då det knappt finns annat) Väldigt svårt att lagra hö så länge utan att det blir dammigt och damm=mögel vilket ger bland annat kronisk bronkit..

Det tråkiga med hösilage är att här omkring finns det knappt att få tag på analyserat vilket känns extra viktigt med fånghäst, man vet såklart aldrig det exakta innehållet i varje bal men man får ett medelvärde åtminstone. :)

Det finns massor om fång att söka, testa på google! ;)

När min häst var sjuk sa de att Lusern pellets inte var bra då det innehåller socker..? Men jag kan ha fel.
Kolla upp det innan du ger bara!

Tackar för svaret:laugh:! Det hela slutade med att jag bestämde mig för att ge hösilage (horsehage så att balarna inte behöver vara öppna så länge) och håller på att sakta vänja in det nu, tuss för tuss. Så får se hur det går.
Det är lusernhack jag har, men ja, jag ska vänta med det tills jag vet. Vill överhuvudtaget försöka att bara ge det allra nödvändigaste nu.

Det är lucern med melass som ska undvikas, men tror det finns både som pellets och hack utan.

GIVETVIS så ger man inte hö som är synbart dammigt, då är det ju mögligt och dåligt!!!!!!!!!!!!!

Men faktum är att ALLT hö, samma hur bra det är, har lite damm. Dels från lagring och dels små partiklar som finns i höet, frön tex. Allt detta är sånt som en känslig häst kan reagera på. Har själv astma och ja det är stor skillnad på att sticka näsan i torrt hö och vått hö. Trots att vi har jättefint hö av högsta hygieniska kvalite.

Skriver under på det. Jag är väldigt allergisk mot dammet i höet, och även hö som ser dammfritt ut skapar rätt mycket snuva. :/
En bronkithäst hade jag absolut gett hösilage så långt det går (på sommaren är det ju svårt), men jag förstår om det är klurigt med häst som både har fång och bronkit. Du har ju iallafall fördelen med lösdrift, får hästen hö utomhus är det mindre illa än inne där dammet stannar kvar i luften.

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst