Fång nu??

Tillis

Trådstartare
Har en halvblodsvalack som hade en fångreaktion i augusti förra året. Blev besvärsfri snabbt och skulle enligt hovslagare och veterinär sättas igång. Han har ridits hela vintern och varit jättefin.
Nu för två veckor sedan bytte vi hage till en med mer gräs, men tanken var att det skulle bli en invänjning eftersom gräset var torrt och gammalt. Givetvis exploderade våren i samma veva så nu är hagen mer grön än brungrå!
Jag är nu livrädd för nytt fånganfall! Hästen får kraftigt reducerad högiva samt halm nattetid. Endast lite urvattnad betfor för att jag ska få i honom foderjäst.
Det som gör mig lömsk är att han är lite påverkad i magen och har fått en galla på det ben där fångreaktionen var värst.
Hovslagaren säger att det inte är fång men jag vet inte om jag ska tro mer på honom eller på min magkänsla. I övrigt ingen förstärkt puls, ingen direkt värme och i övrigt pigg och arbetsvillig.

Vad tror ni - ska jag slå på stora trumman?

Sv: Fång nu??

Det finns nog aldrig några bra svar på frågor kring fång, bara de som kanske är mindre dåliga.

Det beror naturligtvis på en massa olika faktorer som varför han fick fång, hur allvarligt det var, varför han sattes igång så snabbt osv. Men oavsett vilket så ja jag hade slagit på stora trumman dvs tagit bort den från gräset. Det är mycket möjligt att den hade klarat sig ändå men för att vara säker så.....

Menar du att hästen hade ett fånganfall i augusti 2013, och att den ridits hela vintern? I så fall tycker jag nog att det låter som om den sattes igång väl snabbt. Röntgades den? Min, som hade hovbensrotationer, fick inte sättas igång förrän ungefär 9 månader efter anfallet. Och i verkligheten väntade jag ett helt år, eftersom jag inte vill rida henne på hårt underlag och det frös på precis när jag fått tillstånd att börja rida så smått.

För att svara på din fråga, så är det nog svårt att säga om det är fång eller inte. Men jag hade varit väldigt misstänksam och hade tagit bort hästen från allt vad gräs heter!

Känner du att din veterinär och din hovslagare är kunniga och erfarna vad det gäller fång?

Du gör helt rätt i att vara rädd o handla därefter.
Gallan är också ett tecken till oro.

just det här allra första gräset är oerhört koncentrerat.

Jag hade nog inte släppt där hela dagarna.

Det blir fel när vi i S. säger FÅNG om alla olika grader.

Har hästen haft en lättare fångkänning o man har vidtagit direkta åtgärder o lyckats hävt det hela ser jag din anamnes som helt OK.

B M o även jag fick ju ingen diagnos o hästarna fick rotationer. Då snackar vi FÅNG med komplikationer

Samtidigt tycker jag att många veterinärer tar lite väl lätt på fång. Jag är mycket tacksam för att jag råkade komma till en väldigt duktig veterinär (ung, ödmjuk och kunnig) samt att jag hade turen att hitta en fantastiskt duktig hovslagare i samma veva. Utan dem (speciellt hovslagaren) hade jag kanske inte haft min häst här idag!

delvis kl

Jag håller med dig. Veterinären på den första kliniken som jag åkte till i februari månad med min ponny bestämde enligt röntgenbilderna att hon hade hovensrotationer men inte sänkningar. Enligt veterinären skulle jag vänta länge med att sätta igång henne dvs vänta i tre månader innan jag började rida henne igen. Samtidigt så talade hon om för mig att det alla hästar inte blev bra efter ett fånganfall och att det inte fanns mer att göra, annat än att vänta. Jag följde (naturligtvis) inte hennes råd utan åkte till en annan klinik där de konstaterade (från samma röntgenbilder) att hon hade både rotationer och sänkningar. Veterinären ordinerade vila och regelbundna återbesök för röntgen och skoning. Jag gick promenader med henne under våren och på hösten ca 10 månader efter anfallet började jag rida så smått.

Detta är några år sedan. Jag har ridit henne som vanligt sedan lång tid tillbaka. Men jag är fortfarande mycket försiktig med bete och ändringar i foder. Hon har munkorg på sig under en stor del av betestiden. Det verkar vara så att hon reagerar på sockret (eller något annat i gräset) genom att benen blir tjockare kring kotorna. I samband med detta kan hon också få ökad puls. Jag kollar detta varje dag och släpper henne inte på gräs när det inträffar.

Med detta så menar jag att veterinärer verkar ha olika uppfattning/erfarenhet/kunskaper om fång. Om jag hade följt den första veterinärens råd så är jag inte säker på att jag hade haft min ponny kvar idag. Veterinären på den andra kliniken hade mycket mer erfarenhet av fång och hade dessutom haft en egen ponny med liknande problem.

Känner mig helt trygg med min hovslagare som även är klinikhovslagare. Enligt både honom å behandlande veterinär så var det ingen riktig fång (jag vet att många anser att det alltid är fång och ett års vila vid alla grader av reaktioner). Här var det ingen rotation (ja, röntgad) och redan vid första omskoningen såg allt bra ut. Vilade tre månader å har sedan satts igång å fungerat utan några som helst vidare problem.
Men ni har säkert helt rätt i att gräset nu är alldeles för farligt så jag kommer att ta bort honom ifrån det idag, alternativt åker munkorgen på. Kvarstår gallan efter det så får jag utreda vidare.

Jag menade inte att du fått fel ordinationer, bara att man ska vara medveten om att det finns olika insatta veterinärer. Men jag håller med dig om att det verkar som om din häst har haft ett lindrigt anfall.

Nu tror i alla fall jag att man ändå ska vara försiktig, i alla fall i början. Om den reagerar på något sätt som man kan anta ha med gräs eller annat grovfoder att göra så bör man ingripa.

Menar du att hästen hade ett fånganfall i augusti 2013, och att den ridits hela vintern? I så fall tycker jag nog att det låter som om den sattes igång väl snabbt.

Det ena fallet är inte det andra likt.
Mitt sto stod med fång 1 maj - i slutet av juni fick jag börja skritta henne uppsuttet. Hon hade vare sig rotation eller sänkning.

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 165
Senast: Nominous
·
Hästvård Häster är inte fräsch eller bara j*vligt sulöm. Var in på klinik förra veckan pga att han några ggr under veckan före plötsligt blivit...
Svar
6
· Visningar
1 604
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Mitt halvblod, 15 år, har fått fång. Detta trots hon gått på bete sedan 1 månad och som vanligt med mycket varlig invänjning på grönt :(...
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
138 481
Senast: axel
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II